شان لیدن، رئیس سابق پلی استیشن، معتقد است که قیمت بازیهای ویدیویی باید با هر نسل جدید کنسولها افزایش پیدا میکرد. به گفته او، قیمت بازیهای AAA برای حدود ۲۰ سال ثابت ماند، در حالی که هزینههای تولید و نرخ تورم به شدت بالا رفتند.
لیدن دلیل این ثبات را ترس شرکتها از ریزش مخاطب میداند و میگوید:
هیچکس نمیخواهد اولین شرکتی باشد که قیمت را بالا میبرد... در نتیجه، استودیوها ترجیح میدهند از سود عملیاتی و حاشیه سود خود چشمپوشی کنند.
این وضعیت باعث شده است که شرکتها برای جبران هزینههای ۲۰۰ میلیون دلاری، به فروش دهها میلیون نسخه از هر بازی نیاز داشته باشند؛ امری که برای بسیاری غیرممکن است. به همین دلیل، صنعت برای جبران درآمد به فروش بستههای الحاقی، سیزن پس و تراکنشهای درونبرنامهای روی آورد.