کرملین گزارش داد: پوتین، سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه جمهوری هند و رئیس طرف هندی کمیسیون بین دولتی همکاریهای تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی روسیه و هند را به حضور پذیرفت.
جزئیات بیشتری از مباحث مطرح در این دیدار اطلاع رسانی نشده است اما با توجه به حضور دنیس مانتوروف معاون اول نخست وزیر روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون بین دولتی همکاریهای تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی روسیه و هند در این دیدار به نظر میرسد که طرفین، توسعه همکاریهای اقتصادی را همزمان با فشارهای واشنگتن به دهلینو در دستور کار قرار دادهاند.
تأکید بر توسعه کریدور شمال - جنوب
یک روز قبل، جایشانکار و مانتوروف، کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور را در مسکو برگزار کرده بودند.
معاون اول نخست وزیر روسیه پس از این نشست گفته بود: مبادلات تجاری روسیه و هند طی پنج سال گذشته تقریباً هفت برابر شده است، هند جزو سه شریک بزرگ تجارت خارجی روسیه است.
به گزارش ریانووستی، مانتوروف افزود: بیش از ۹۰ درصد مبادلات میان روسیه و هند با استفاده از ارزهای ملی انجام می شود.
وی خاطرنشان کرد: روسیه و هند قصد دارند به طور مشترک مسیر دریای شمال و کریدور حمل و نقل شمال-جنوب را توسعه دهند.
مانتوروف گفت: امیدواریم همکاری های میان روسیه و هند در حوزه انرژی هستهای صلحآمیز، از جمله بر اساس تجربه موفق پروژه نیروگاه «کودانکولام» گسترش یابد.
به گزارش ایرنا، توافقنامه بیندولتی برای ایجاد کریدور چندوجهی بینالمللی شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ میان روسیه، هند و ایران امضا شد. هدف این پروژه، انتقال بار از هند، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس از طریق خاک روسیه به اروپا بود. بعدها تعداد اعضای این پروژه به ۱۴ کشور افزایش یافت. این مسیر در مقایسه با مسیر دریایی از طریق کانال سوئز، زمان و هزینه حملونقل را بیش از نصف کاهش میدهد. اکنون این پروژه مجموعهای از نظامهای حملونقل مختلف ملی را به یکدیگر متصل میکند. ایران و روسیه برای تکمیل حلقه مفقوده مسیر ریلی بخش غربی این راهگذر بینالمللی در مسیر رشت - آستارا توافقنامه همکاری امضا کردهاند. این کریدور در سایر مسیرهای شرقی، میانی (زمینیدریایی از مسیر خزر) و غربی پیشتر فعال شده است.