به گزارش ایسنا، مجتبی شفیعی با اشاره به اینکه سهم موتورسیکلتها در آلایندگیها بسیار بالاست و فرسودگی در آنها زیاد است، اظهار کرد: در این حوزه کمی بیانضباطی اتفاق افتاده است. شهرداری تهران برنامهریزی کرده است تا موضوع برقیسازی موتورسیکلتها را دنبال کند. واقعیت این است که این پروژه ابهامات اجرایی زیادی دارد؛ اینکه قرار است در این وضعیت ناترازی، برق آن را چگونه تامین کنند؟ به چه صورت برقیسازی کنند یا اینکه چه تسهیلاتی به موتورسواران تعلق میگیرد که به سراغ استفاده از موتورسیکلت برقی بروند؟ سوالاتی است که باید پاسخ داده شود.
وی ادامه داد: مدل طراحی شده برای برقیسازی موتورسیکلتها کارآیی لازم را ندارد؛ اگر موتور بخرند و به مالک بدهند ممکن است از آن موتور استفاده آنچنانی نشود، اما مدل موثرتر این است که دولت بخشی از هزینه جا به جایی بار توسط موتورهای برقی را به صورت یارانه متقبل شود. روی جزئیات اجرایی این طرح بحث شده است و امیدواریم بشود به نتیجه خوبی رسید. در غیر این صورت ممکن است سرمایهگذاری بشود و تعدادی موتور بیاید اما کارآیی لازم را نداشته باشد. دبیر شورای عالی ترافیک کشور عنوان کرد: یکی از برنامههای اصلی سازمان حملونقل ترافیک شهرداریهای کشور از جمله تهران باید توسعه میکروموبیلی (حملونقل فوق سبک) باشد؛ ابزارهایی مثل اسکوتر یا دوچرخه برقی ابزارهای سبک پاک هستند و میتوان از آنها به صورت اشتراکی استفاده کرد و در دنیا به شدت توسعه پیدا کردهاند. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز این ابزار در حال توسعه است و جایش در تهران خالی است.
وی ادامه داد: شهرداریهای همه کلان شهرها باید این مساله را در اولویت اول خود قرار دهند؛ برای مسافتهای زیر ۹ کیلومتر استفاده از این ابزار مفید خواهد بود و بخش زیادی از رفت و آمد مردم در این چارچوب صورت میگیرد. مردم به راحتی میتوانند از اسکوتر استفاده کنند؛ چرا که کم خطر و بدون آلایندگی است و از نظر روانشناسی لذت بخش و طبق گزارشات برای درمان اختلالات نیز مفید است. شفیعی اضافه کرد: نباید از دنیا عقب بمانیم و میتوانیم به سمت آن برویم؛ عرض زیادی از معابر را نمیگیرد و به سرعت میتوان آن را اجرایی کرد چرا که مانع خاصی پیش روی آن نیست.