رضایت ۹۹ درصدی مردم از طرح جدید اورژانس | کمبود ۵۰۰ دستگاه آمبولانس در تهران

همشهری آنلاین دوشنبه 03 شهریور 1404 - 13:31
رئیس اورژانس استان تهران از تلاش برای کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه پیش بیمارستانی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم خدمات را به سمت بخش خصوصی ببریم و اگر محقق شود خدماتی که به مردم ارائه می‌شود کیفیت و کمیت مطلوب‌تر خواهد داشت و بار مالی دولت را هم کاهش می‌دهد. 

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: دکتر محمداسماعیل توکلی، رییس اورژانس استان تهران در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت و تبیین برنامه‌ها، خدمات و دستاوردهای اورژانس استان تهران به پنجاه سالگی اورژانس تهران در چند روز آینده اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳ تعداد کل تماس‌های مددجویان با رشد ‍۱۹ درصدی به بیش از ۳ میلیون تماس رسید که یک میلیون و ۳۰۰ هزار ماموریت در استان تهران بود.

توکلی با بیان این که ۲۵ درصد ماموریت‌های کل کشور در استان تهران انجام می‌شود، افزود: سال گذشته ۱۸۱ هزار ماموریت ترافیکی داشتیم که در نیمه اول سال ۱۴۰۳ کاهشی بود اما در ادامه رشد ۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۲ داشت.

به گفته این مسئول در ۱۴۰۴ هم حدود ۵۱۵ هزار ماموریت انجام شده که ۹۰ هزار ماموریت حادثه ترافیکی بوده است. در حوزه پیش بیمارستانی هم در سال گذشته ۸۰ مورد زایمان موفق در درون آمبولانس‌ها داشتیم و بیش از ۱۳۰۰ نفر دچار ایست قلبی شده بودند که به زندگی بازگشتند.

توکلی با بیان این که بیشترین ماموریت هوایی در تهران انجام می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ سورتی پرواز داشتیم.

این مسئول درباره خدمات ایام اربعین و دهه آخر صفر هم بیان کرد: استان تهران به عنوان بازوی اجرایی حوزه سلامت هم در مرز مهران و شلمچه و هم مسیر مشهد مقدس حضور داشت. طی این مدت بیش از ۲ هزار بیمار و مصدوم در مرز مهران و نزدیک به ۶۰۰ نفر در مشهد خدمات دریافت کردند.

اورژانس یار حرفه‌ای پیشرو

رییس اورژانس استان تهران از تلاش برای کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه پیش بیمارستانی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم خدمات را به سمت بخش خصوصی ببریم و اگر محقق شود خدماتی که به مردم ارائه می‌شود کیفیت و کمیت مطلوب‌تر خواهد داشت و بار مالی دولت را هم کاهش می‌دهد.

توکلی به اورژانس یار حرفه‌ای پیشرو هم اشاره کرد و گفت: شش ماه از آغاز اجرای این طرح گذشته و طی این مدت نزدیک به ۱۷۰۰ ماموریت روزانه و ۱۰ هزار ماموریت ماهانه ارائه شده است. این طرح هزینه‌های ما را در ایجاد پایگاه و انجام ماموریت کاهش داده است.

به گفته توکلی در خدمات حاکمیتی رضایتمندی مردم از اورژانس ۹۶.۲ درصد ارزیابی شده و این عدد در طرح اورژانس یار حرفه‌ای پیشرو به نزدیک ۹۹ درصد رسیده است. هدف ما خدمات فوریت‌های پزشکی مردم محور است و در نیمه اول سال ۶ پایگاه اورژانس جدید راه‌اندازی شده است، همچنین سهم عمده خدمات در اورژانس جاده‌ای افزایش پیدا کرده است.

توکلی با تاکید بر اینکه در حال توسعه اورژانس دونده هستیم، افزود: این خدمات به ویژه در فضاهای شلوغ مثل بازار تهران مستقر هستند. طرح موفق دستگاه کلاسکو و ۲۴۷ که به صورت یکپارچه در سراسر استان اجرا شد هم در حال توسعه است.

اورژانس عشایر ضرورت داشت

توکلی درباره اورژانس عشایر هم بیان کرد: این طرح در دشت لار برای اولین بار اجرا شد. ۴ پد نشست و برخاست بالگرد در این دشت راه‌اندازی شد. عشایر از هیچ خدمت دولتی استفاده نمی‌کنند و این در خالی است که ۸۵۰ خانوار در دشت لار زندگی می‌کنند که البته این جمعیت پوشش مناسب خدمت را نمی‌داد اما چون آنها شرایط خاصی داشتند و به دلیل نوع منطقه و صعب‌العبور بودن آن و اینکه هیچ خدمتی را استفاده نمی‌کنند، این شرایط برایشان در نظر گرفته شد.

این مسئول تاکید کرد: ۲ خانه بهداشت هم اینجا مستقر است و محل استقرار آمبولانس را مشخص کردیم. از زمانی که عشایر درخواست کنند، همکاران با آمبولانس مستقر خواهند شد ‌و بخشی از ارئه خدمات هم به شکل پروازی ارائه خواهد شد ‌و طی این مدت دو مادر باردار داشتیم. امیدواریم به سمتی بریم که به شکل دائم و مستمر در کنار این عزیزان باشیم.

اورژانس خصوصی هم در جنگ عملکرد خوبی داشت

توکلی درباره خدمات ارائه شده در جنگ ۱۲ روزه هم بیان کرد: قریب به ۳ هزار نفر در تهران خدمت دریافت کردند. ۵ دستگاه آمبولانس و ۲ پایگاه اورژانس و مرکز پیام شهریار و تعدادی از همکاران ما دچار آسیب شدند. البته تمام آسیب‌ها به ناوگان و اورژانس طی ۱۲ ساعت بازسازی و به چرخه عملیات برگشتند. در ۲۹۳ نقطه هم در کنار مردم عزیز حاضر شدیم.

به کفته رئیس سازمان اورژانس، این جنگ علاوه بر همه سختی‌ها باعث شد که در حوزه ارائه خدمت به رشد و بارندگی برسیم. همین حالا هم یکی از مقتدرترین اورژانس‌های منطقه خاورمیانه را در کشور داریم. این در حالی است که در کل کشور بخش خصوصی نقش مهمی در ارائه خدمات داشتند و آمبولانس‌هایشان را وارد چرخه خدمت‌رسانی کردند و سهم عمده‌ای در ارائه خدمات داشتند.

توکلی درباره میانگین زمان رسیدن آمبولانس در کلانشهر تهران هم بیان کرد: این زمان ۱۷ دقیقه است و در سال‌های گذشته ۲۵ دقیقه بوده است. در برخی ماموریت‌ها این عدد به ۱۵ دقیقه هم می‌رسد ‌و در حوزه ناوگان موتولانس این زمان زیر ۱۲ دقیقه است.

او همچنین از راه‌اندازی اولین ابر پایگاه در تهران و به زودی خبر داد و کفت: در این پایگاه ۷ دستگاه آمبولانس، ۷ موتولانس و یک دستگاه آتوبوس آمبولانس ارائه خدمت خواهد کرد.

۵۰۰ آمبولانس کمبود است

توکلی درباره کمبودها در بخش اورژانس هم بیان کرد: کمبود منابع جدی در استان تهران داریم. البته در دولت قبل و این دولت در حوزه اعتباری به ما کمک زیادی شده اما در حوزه نیروی انسانی و پایگاهی کمبود داریم. در استان تهران ۴۰۰ پایگاه و در نیروی انسانی ۴ هزار نیروی انسانی کمبود داریم. ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ به همراه افراد دو شیفته در حال خدمت هستند. حدود ۵۰۰ دستگاه آمبولانس کمبود داریم و این عدد در حوزه موتولانس ۲۴۰ دستگاه است.

به گفته توکلی در حال حاضر ۵۶۵ دستگاه آمبولانس در تهران فعال است و ۱۱۰ دستگاه کاملا اسقاطی است.

توکلی در پاسخ به سوال همشهری درباره ماهش تصدی‌گری دولت در خدمات اورژانس بیان کرد: در ۱۴۰۲ به ۱۴۰۳ هزینه تمام شده هر ماموریت برای اورژانس ۳ میلیون و۵۰۰ هزار تومان بود و باید سهم دولت را در این ارائه خدمت را کاهش ‌دهیم، امروزه ۱۰۰ دستگاه اورژانس پیشرو در سطح کلانشهر تهران در حال ارائه خدمت است و ماهانه ۱۰ هزار ماموریت به مردم ارائه می‌کنند. یعنی نیروهای سلامت به ما اعلام آمادگی می‌کنند، اتوماسیون اورژانس در خدمت آنها خواهد بود و ما خرید خدمات انجام می‌دهیم. این مساله باعث کاهش تا ۶۰ درصد هزینه‌ها خواهد شد و رضایتمندی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. این خدمات برای مردم کاملا رایگان خواهد بود

کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس

رئیس اورژانس استان تهران درباره مزاحمت‌های تلفنی هم بیان کرد: مزاحمت‌های تلفنی زیبنده مردم عزیز کشور ما نیست اما باید این نکته اشاره کنیم که با کمک اصحاب رسانه و همکاری قوه قضاییه این آمار از ۱۶ درصد مزاحمت تلفنی هفتگی به ۳ درصد کاهش پیدا کرده است. البته در برخی موارد پیک مزاحمت‌ها را داریم که به هزار تماس هفتگی هم می‌رسد اما این روند کاهشی چشمگیر است. در ۱۴۰۳ بیش از ۲۰۰ هزار تماس مزاحم تلفنی داشتیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.