در جنگ رسانه‌ای باید مثل سرباز پدافند عمل کرد

نامه نیوز سه شنبه 04 شهریور 1404 - 09:50
گفت‌وگو با میلاد محمدی، کارگردان مستند «جنگ در ام‌ام‌اس» که این روزها از شبکه مستند پخش می‌شود ؛ روایتی از جنگ رسانه‌ای، نقش تهیه‌کننده باسابقه مصطفی صادقی و اقدام به‌موقع شبکه مستند در ارتقای فهم رسانه‌ای جامعه.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ستند تحلیلی «جنگ در ام‌ام‌اس» به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه‌کنندگی مصطفی صادقی  این روزها از شبکه مستند سیما در حال پخش است و توانسته با استقبال مخاطبان روبه‌رو شود. اقدام به‌موقع مدیریت شبکه مستند در تولید این مجموعه، نمونه‌ای قابل تقدیر از توجه رسانه ملی به ارتقای فهم رسانه‌ای جامعه در برابر جنگ روایت‌هاست. در ادامه، گفت‌وگوی نامه نیوز با کارگردان این اثر را می‌خوانید.

محمدی درباره آغاز شکل‌گیری مستند می‌گوید:«در روزهای جنگ، به دلیل محدودیت اینترنت، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور فعالیتشان را تشدید کردند و در واقع بخشی از پازل حمله به ایران را شکل دادند. در همان روزها مصطفی صادقی پیشنهاد تولید یک کار تحلیلی در حوزه جنگ رسانه‌ای را مطرح کرد. این ایده با حمایت حسین زارع‌زاده، مدیر شبکه مستند، در زمان درست به اجرا درآمد. برای من این تجربه مثل سربازی در میدان پدافند رسانه‌ای بود؛ وقتی نمی‌توانی در میدان نظامی باشی، باید در حوزه تخصصی‌ات جلوی بمباران رسانه‌ای دشمن بایستی.»

او درباره روند آغاز کار توضیح می‌دهد:«جمع کردن یک گروه منسجم در آن شرایط ساده نبود. حتی ارتباط سازمانی به خاطر حمله دشمن به ساختمان شیشه‌ای صداوسیما سخت شده بود. اما شبکه مستند حمایت کامل کرد و همین اقدام به‌موقع نشان داد نگاه مدیریت این شبکه به جنگ رسانه‌ای آینده‌نگرانه و دقیق است.»

محمدی تأکید می‌کند:«جنگ ایران و اسرائیل تنها ۱۲ روز طول کشید، اما جنگ در «ام‌ام‌اس» سال‌هاست ادامه دارد. ذهن، باورها و ارزش‌های جامعه ایرانی دائماً هدف بمباران رسانه‌ای است تا در بزنگاه‌ها جامعه آماده ایفای نقش دلخواه دشمن باشد. اما خوشبختانه در جنگ اخیر این پروژه شکست خورد و مردم طراحان آن را مایوس کردند.»

به گفته کارگردان «جنگ در ام‌ام‌اس»:«مخاطب شبکه مستند قشر باسواد و اهل تفکر است. بنابراین ما سادگی در انتقال پیام را انتخاب کردیم؛ یعنی محتوا بر فرم غلبه داشته باشد. فرم کار شکیل و استاندارد است اما قصد مرعوب کردن مخاطب را ندارد، بلکه می‌خواهد او را به تفکر و تحلیل دعوت کند.»

او درباره حضور کارشناسان می‌گوید:«کارشناسانی را انتخاب کردیم که دانش روز داشته باشند، آلوده به دعواهای داخلی نباشند و بازی‌های رسانه‌ای دشمن را بشناسند. ما بر صداقت و بی‌طرفی تأکید داشتیم. بی‌طرفی به معنای نادیده گرفتن ضعف‌های خودی یا شعارزدگی نبود، بلکه رویکردی تحلیلی و منصفانه بود.»

محمدی یکی از دشواری‌های کار را این‌طور بیان می‌کند:«جا انداختن نگاه تحلیلی و بی‌طرفی برای برخی مدیران سازمان هیشه کار سختی است و احتمالاً در آینده هم با چالش‌های مشابهی روبه‌رو خواهیم بود.»

کارگردان در پایان تأکید می‌کند:«اگر بخواهم در یک جمله اصل پیام مستند را بگویم: جنگ اصلی امروز در «ام‌ام‌اس» است؛ در میدان رسانه.»

منبع خبر "نامه نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.