چین از یک شبکه ارتباطات نظامی رونمایی کرده است که برای پاسخگویی به الزامات شدید جنگ هایپرسونیک طراحی شده؛ نبردی که در آن پرندهها با سرعت ماخ ۵ و موشکها تا سرعت ماخ ۱۱ حرکت میکنند. این سیستم، دقت همگامسازی زمانی را در حد پنج نانوثانیه ارائه میدهد که ۱۰۰ برابر بهتر از شبکه لینک ۱۶ (Link ۱۶) ناتو عمل میکند.
به گزارش خبرآنلاین، این شبکه که توسط گروه شرکت فناوری الکترونیک چین (CETC) توسعه یافته، امکان هماهنگی امن و آنی را میان وسایل نقلیه هایپرسونیک، پستهای فرماندهی زمینی، آرایههای راداری، ناوگانهای دریایی و اطلاعات ماهوارهای فراهم میکند. این سیستم بر چالشهای فنی عظیمی که سرعتهای سرسامآور، مسیرهای حرکتی دائماً در حال تغییر و نیاز به تصمیمگیری آنی در میدان نبرد ایجاد میکنند، غلبه کرده و یک جهش قابل توجه در فناوری ارتباطات نظامی محسوب میشود.
این سیستم جدید با فراتر رفتن از فناوریهای هایپرسونیک مجزا، یک اکوسیستم تهاجمی کاملاً شبکهمحور ایجاد میکند که به پلتفرمهای متعدد اجازه میدهد با هماهنگی یکپارچه عمل کنند. به گزارش روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، نیروهای غربی بدون داشتن قابلیتهای مشابه، با خطر «کوری زمانی» (time blind) مواجه میشوند؛ یعنی ناتوانی در واکنش به انبوهی از تسلیحات هایپرسونیک که حملات دقیقی را با سرعتهای بیسابقه اجرا میکنند.
در حالی که پکن پیشرفتهترین سیستمهای خود را برای نمایش در رژه نظامی آتی آماده میکند، کارشناسان تأکید دارند که پیامدهای استراتژیک این فناوری برای دفاع جهانی، هم فوری و هم عمیق است. دیتا لینک جدید چین یک چالش کلیدی در جنگ هایپرسونیک را حل میکند. خطاهای زمانی کوچک میتواند به اشتباهات هدفگیری در مقیاس چندین کیلومتر منجر شود. شبکههای نظامی موجود که برای پلتفرمهای کندتر ساخته شدهاند، در چنین شرایطی دچار صدها نانوثانیه انحراف زمانی میشوند. این سیستم، هماهنگی دقیق و آنی را میان وسایل نقلیه هایپرسونیک امکانپذیر میسازد.
تیم پروژه به رهبری پژوهشگری به نام «چانگ جون» از مؤسسه فناوری الکترونیک جنوب غربی چین وابسته به CETC، تأکید کرد که سیستمهای تهاجمی مشترک هایپرسونیک نیازمند همگامسازی زمانی بینپلتفرمی با دقتی بهتر از ۱۰ نانوثانیه هستند. تأمین این نیازمندی برای تضمین هماهنگی دقیق بین وسایل نقلیهای که با سرعتهای فوقالعاده بالا حرکت میکنند، حیاتی است و به این سیستمها اجازه میدهد تا در سناریوهای نبرد پرسرعت و شبکهمحور، به طور مؤثر عمل کنند.
پژوهشگران چینی توضیح میدهند که دیتا لینکهای تاکتیکی سنتی برای همگامسازی به «زمان رفت و برگشت» (RTT) متکی هستند که برای هواپیماهای با سرعت پایین کارآمد است. سیستمهایی مانند لینک ۱۶ ناتو در این شرایط به دقتی در حدود ۱۰۰ نانوثانیه دست مییابند. با این حال، در سیستمهای تهاجمی مشترک هایپرسونیک که با سرعت بالای ماخ ۵ عمل میکنند، حرکت نسبی سریع بین پلتفرمهایی که در فواصل دور از هم قرار دارند، مسیرهای انتقال نامتقارن ایجاد میکند و دقت الگوریتمهای سنتی RTT را به شدت کاهش میدهد. این امر نیاز به فناوریهای ارتباطی جدیدی را که قادر به حفظ زمانبندی فوقالعاده دقیق در سرعتهای شدید باشند، برجسته میکند.
راهحل جدید چین برای غلبه بر محدودیتهای سیستمهای زمانبندی سنتی، از یک رویکرد نوآورانه توزیع دادههای ناوبری اینرسیایی استفاده میکند. در این روش، هر پلتفرم هایپرسونیک اطلاعات موقعیت و سرعت آنی خود را از طریق لینکهای امن به اشتراک میگذارد. این امر امکان محاسبات دقیق و همگامسازیشده تأخیرهای انتقال سیگنال ناشی از حرکت نسبی شدید را فراهم کرده و هماهنگی دقیق بین وسایل نقلیه پرسرعت را بدون اتکا به زیرساختهای زمانبندی سنتی تضمین میکند.
نکته قابل توجه این است که سیستم این سطح از عملکرد را در آزمایشهای مکرر، حتی با افزایش سرعت نسبی از صفر به بیش از ۱۶,۰۰۰ کیلومتر بر ساعت (معادل ۹,۸۰۰ مایل بر ساعت)، حفظ کرد. این فناوری همچنین میتواند بر روی سختافزارهای ارزانقیمت و در دسترس، مستقر شود که آن را برای عملیاتهای هایپرسونیک در مقیاس بزرگ، کاربردی میسازد.
منبع: interestingengineering