به گزارش رکنا، ناهید صدیق کارگردان فیلم سینمایی «آه سرد» که در بخش سینما آنلاین پلتفرم فیلمنت به صورت آنلاین اکران شده است در گفتگو با خبرنگار فیلم نت نیوز درباره تجربه اکران فیلمش در سینماها اظهار کرد: در شرایط امروز جامعه، مردم تمایل دارند در خانه بمانند و اگر قرارست برای سینما رفتن از خانه خارج شوند، فیلمها باید خیلی جذاب باشند و معمولا این کار را برای فیلمهای کمدی و معدود آثار اجتماعی انجام میدهند.
این کارگردان که فیلم اولش را ساخته است خاطرنشان کرد: پیش از اکران «آه سرد» شناختی از اکران در گروه هنر و تجربه داشتم و میدانستم که همان مخاطبان محدود این آثار به دیدن «آه سرد» خواهند رفت. زمانی در تهران حدود ۶ سانس و در شهرهای مختلف چندین سانس به فیلمهای هنر و تجربه اختصاص داده میشد اما تعداد این سانسها به مرور کم شد تا جایی که همین سانسها هم در زمان و سینماهای مناسبی نبودند و فقط چند سانس محدود در سینماهای فرهنگ و کورش برای فیلم من وجود داشت، اما به هر حال برای ما جای خوشحالی داشت که در هر صورت فیلممان امکان اکران پیدا کرد و در سینماها نمایش داده شد.
وی افزود: من بارها با مسئولان هنر و تجربه صحبت کردم و از زمانهای نامناسب سانسها و حتی سینماهای نامناسبی که برای مراسمهای افتتاحیه در نظر میگیرند انتقاد کردم اما وضعیت این گروه متاسفانه هر روز نامناسبتر میشود. من به شخصه زمانی از مخاطبان پر و پا قرص فیلمهای هنر و تجربه بودم و شاهد هستم که در سالهای اخیر تعداد سانسها و سالنهای هنر و تجربه بسیار اندک شده و میزان مخاطبان آن هم کاهش پیدا کرده است. فکر میکنم یکی از دلایل این اتفاق این است که تعداد فیلمهای ضعیف در این گروه افزایش پیدا کرده و همین فیلمها موجب ریزش مخاطب شدند. به نظر من لازم است که یک آسیبشناسی دقیق درباره دلایل ضعف گروه هنر و تجربه و کاهش مخاطبان آن صورت بگیرد.
این کارگردان درباره تاثیرگذاری فیلمهای اجتماعی بر جامعه گفت: فیلمساز معمولا با این امید دست به ساخت اثر اجتماعی میزند که فیلمش بتواند بیشترین مخاطب را داشته باشد و طبیعتا اثرش بتواند در جامعه تاثیرگذار باشد، اما متاسفانه از یک جایی به بعد کاری از دست فیلمساز برنمیآید و دستاندرکاران سینما برای فیلمهای تاثیرگذار اجتماعی اهمیتی قائل نمیشوند. ما همیشه از تاثیرگذاری سینما صحبت میکنیم اما به شخصه امید چندانی به این اتفاق ندارم.
وی افزود: من برای دیده شدن «آه سرد» بسیار تلاش کردم و هر جا که فرصتی برای نمایش بود از آن استقبال میکردم، حتی در نمایشهای کوچک ۷ یا ۸ نفری که در یک کافه بود هم حاضر میشدم و فرصت را مغتنم میدانستم چون میخواستم فیلمم دیده شود اما واقعیت این است که در محافل اینچنینی کسانی حاضر میشوند که اکثرا مخاطبان خاص، دانشجویان و علاقهمندان به سینما هستند و مخاطب هدف فیلم من نیستند، اما اکران آنلاین در پلتفرم فیلمنت اتفاق بسیار خوبی است و این فرصت را فراهم میکند که دسترسی مخاطبان به فیلم آسانتر شود و گستره بیشتری از مخاطبان اثر را ببینند اما به شخصه باز هم به این نکته فکر میکنم که این فیلم در بین آثار کمدی و سریالهای پرمخاطب تا چه اندازه میتواند انتخاب مخاطبان باشد؟
صدیق تاکید کرد: انتظار میرود که پلتفرمها به آثاری اینچنین بیشتر توجه کنند و فرصت بیشتری برای دیده شدن این فیلمها فراهم کنند و شاید لازم باشد که برای فیلمهای تاثیرگذار سوبسیدهایی در نظر گرفته شود تا فیلم به دست مخاطبان اصلی خود برسد.
وی درباره فاصله زمانی اکران «آه سرد» تا اکران آنلاین این فیلم گفت: خوشبختانه «آه سرد» حضورهای بینالمللی بسیار خوبی داشت و در مهر ماه هم در جشنوارهای اسپانیایی نمایش داده میشود. زمانی که فیلم به اکران آنلاین برسد دیگر امکان دیده شدن و حضور در جشنوارهها را از دست میدهد به همین دلیل ما زمانی را برای حضور بینالمللی «آه سرد» در نظر گرفتیم و در نهایت با مشورت احمد بهرامی همسرم که یکی از سرمایهگذارهای فیلم است تصمیم گرفتیم که «آه سرد» به اکران آنلاین برسد چراکه هدف اصلی ما بیشتر دیده شدن این فیلم است و بهتر بود که زمان بیشتری از اکران آن نگذرد.
این کارگردان درباره شکلگیری ایده «آه سرد» خاطرنشان کرد: زمانی که ایده این فیلم شکل گرفت اولویت من قصه و روایت بود و سعی داشتم موضوع قتل های خانوادگی را از زاویه دید تازهای روایت کنم و نگاهی خاص و متفاوت را در نظر داشتم. جدا از اینکه موضوع قتلهای خانوادگی به واسطه اخبار یک موضوع آشنا است نگاه متفاوت در این اثر برای من یک اولویت بود. من به این موضوع فکر کردم که ما در اخبار و حتی در فیلمهایمان به قربانی و قاتل توجه میکنیم درحالیکه قتلهای خانوادگی دامنه وسیعی از افراد را درگیر میکنند. به شخصه وقتی با چنین خبری مواجه میشوم روزها و شاید هفتهها ذهنم درگیر میشود و مطمئنا این اتفاق برای نزدیکان این خانوادهها تبعاتی دارد که تا سالیان سال از بین نمیرود. این تبعات معمولا متوجه افرادی است که در اخبار نادیده گرفته میشوند. وقتی ذهنم با این موضوع درگیر شد و بیشتر تحقیق کردم به داستانهای واقعی تکاندهندهای رسیدم، به عنوان مثال با قصه قتلی مواجه شدم که پسری ۶ساله در آن ماجرا حضور داشت یا قتلی دیگر که پسری ۱۵ساله در آن خانواده بود و مدام به این فکر میکردم که این اتفاق برای این پسر چه تبعاتی دارد به همین دلیل تصمیم گرفتم از زاویهای دیگر به موضوع قتلهای خانوادگی بپردازم تا فیلمی عمیقتر و تاثیرگذارتر از خبرهایی که میخوانیم ببینیم.
صدیق در پایان گفت: خوشبختانه از زمان اکران آنلاین شاهد بازخوردهای خوبی بودم، دوستان زیادی که موفق به دیدن فیلم نشده بودند، فیلم را دیدهاند و نظراتشان را به من میگویند اما متاسفانه همچنان این افراد دوستانی هستند که مخاطب هدف آثاری چون «آه سرد» نیستند و به همین دلیل امیدوارم پلتفرمها شرایط یا امتیازهایی برای این آثار در نظر بگیرند تا فیلمها به مخاطبان اصلی خود برسند.