به گزارش همشهری آنلاین بررسیها نشان دادهاند که بازدیدهای مکرر از رسانههای اجتماعی و سرمایهگذاری عاطفی، پیشبینیکنندههای قویتری برای خواب بد نسبت به کل زمان استفاده از صفحه نمایش هستند.
یافتهها نشان میدهند برانگیختگی شناختی قبل از خواب و مقایسه اجتماعی نقش کلیدی که در تعامل با رسانههای اجتماعی با اختلال خواب دارند و تأثیرات رسانههای اجتماعی بر خواب فراتر از قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش ساده است.
من معتقدم که این یافتهها نشان میدهد که کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش به تنهایی ممکن است کافی نباشد - کاهش تعداد دفعات بررسی رسانههای اجتماعی و میزان ارتباط عاطفی آنها با آن میتواند در ترویج عادات خواب سالمتر مؤثرتر باشد.
چگونه رسانههای اجتماعی خواب را مختل میکنند
اگر تا به حال پس از گشت و گذار در رسانههای اجتماعی برای خوابیدن مشکل داشتهاید، فقط صفحه نمایش نیست که شما را بیدار نگه میدارد. در حالی که نور آبی میتواند تولید هورمون ملاتونین را در مغز به تأخیر بیندازد، نحوه تعامل افراد با رسانههای اجتماعی ممکن است نقش حتی بزرگتری در اختلال خواب داشته باشد.
در اینجا برخی از بزرگترین راههایی که رسانههای اجتماعی در خواب شما اختلال ایجاد میکنند، آورده شده است:
برانگیختگی قبل از خواب: اسکرول کردن و محتوای احساسی در رسانههای اجتماعی، مغز شما را در حالت هوشیاری بالا نگه میدارد و آرامش و خوابیدن را دشوارتر میکند. چه بحثهای سیاسی باشد، چه اخبار ناراحتکننده یا حتی بهروزرسانیهای شخصی هیجانانگیز، محتوای تحریککننده احساسی میتواند باعث افزایش برانگیختگی شناختی و فیزیولوژیکی شود که شروع خواب را به تأخیر میاندازد.
مقایسه اجتماعی: مشاهده پستهای ایدهآل رسانههای اجتماعی قبل از خواب میتواند منجر به مقایسه اجتماعی، افزایش استرس و دشوارتر شدن خوابیدن شود. افراد تمایل دارند خود را با پستهای بسیار دستکاریشدهای که درباره زندگیشان- تعطیلات، پیشرفت تناسب اندام، نقاط عطف شغلی – در رسانههای اجتماعی پست میکنند، مقایسه کنند که میتواند منجر به احساس ناکافی بودن و اضطراب شود و خواب را مختل کند.
وارسی کردن همیشگی: استفاده از رسانههای اجتماعی پس از خاموش کردن چراغها پیشبینیکننده قوی خواب بد است، زیرا وارسی کردن پستها و اسکرول کردن قبل از خواب میتواند به سرعت به یک عادت خودکار تبدیل شود. مطالعات نشان دادهاند که استفاده خاص از رسانههای اجتماعی در شب، به ویژه پس از خاموش کردن چراغها با مدت زمان کوتاهتر خواب، دیرتر خوابیدن و کیفیت پایینتر خواب مرتبط است. این الگو نشاندهنده تعلل در خواب است، جایی که افراد با وجود دانستن اینکه برای سلامتی و رفاهشان بهتر است، خواب را به تأخیر میاندازند.
«ترس از جا ماندن» یا FOMO: تمایل به در ارتباط ماندن همچنین باعث میشود بسیاری از افراد مدتها پس از زمان خواب مورد نظر خود، به اسکرول کردن ادامه دهند و خواب برایشان در اولویت دوم قرار گیرد. تحقیقات نشان میدهد که سطح بالاتر FOMO با استفاده مکرر از رسانههای اجتماعی در شب و کیفیت خواب پایینتر مرتبط است. پیشبینی پیامها، پستها یا بهروزرسانیهای جدید میتواند حس فشار اجتماعی برای آنلاین ماندن ایجاد کند و عادت به تأخیر انداختن خواب را تقویت کند.
روی هم رفته، این عوامل رسانههای اجتماعی را به چیزی بیش از یک حواسپرتی غیرفعال بلکه به یک مانع فعال برای خواب آرام تبدیل میکنند.
منبع: Conversation