پشتپرده تاکسیهای بابک زنجانی به موضوعی چالشبرانگیز در فضای رسانهای تبدیل شده است. این تاکسیها که به شرکت بابک زنجانی تعلق دارند، مباحث فراوانی پیرامون سازوکار اقتصادی و محل فعالیت آنها ایجاد کردهاند. در این مقاله تلاش میشود تا جوانب مختلف این پروژه مورد بررسی قرار گیرد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده، شرکت بابک زنجانی از خودروهای تویوتا bZ۳X به عنوان تاکسیهای برقی استفاده میکند. قیمت این خودروها به دلیل تعرفههای گمرکی، به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای هر دستگاه در بازار ایران میرسد. این خودرو در بازار چین با قیمتی بین ۱۵ تا ۲۲ هزار دلار معامله میشود. با توجه به هزینه سنگین خرید و واردات این خودروها، پرسشهای زیادی درباره سودآوری این طرح مطرح شده است.
بر اساس گزارش اسنپ، درآمد ماهانه رانندههای تماموقت این پلتفرم به طور متوسط ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان بوده است. اگر تاکسیهای بابک زنجانی همین میزان درآمد داشته باشند و هزینههایی نظیر استهلاک، بنزین و حقوق راننده (حدود ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بر اساس حداقل حقوق قانون وزارت کار) را در نظر بگیریم، سود نهایی به ازای هر تاکسی حدود ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان خواهد بود.
این محاسبات نشان میدهد که هزینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خرید این خودروها، تازه پس از گذشت حدود شش سال جبران میشود. چنین سازوکاری، توجیه اقتصادی را برای این طرح سختتر میکند.
هزینه هر تاکسی | ۱.۵ میلیارد تومان |
درآمد ماهانه راننده | ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان |
هزینه استهلاک و بنزین | ۵ میلیون تومان |
حقوق راننده | ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
سود ماهانه | ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان |
مدت زمان بازگشت سرمایه | ۷۵ ماه (بیش از ۶ سال) |
اظهارنظر اخیر مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ابهامات بیشتری در خصوص تاکسیهای بابک زنجانی به وجود آورد. وی اعلام کرد که این تاکسیها، برای استفاده در شهر تهران طراحی نشدهاند و پلاک آنها به کرج تغییر یافته است. این موضوع نشان میدهد که احتمالا این تاکسیها برای فعالیت در بازار محلی دیگری برنامهریزی شدهاند.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات، نیز به این موضوع واکنش نشان داده و در کانال تلگرامی خود به بحث سودآوری این طرح پرداخته است. وی اشاره کرده که با مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان میتوان سودی حدود ۲۹ میلیون تومان از سپردهگذاری بانکی کسب کرد. بنابراین، این پرسش مطرح شده که چرا سرمایهگذاری در طرح تاکسیهای برقی به جای گزینههای سودآورتر انتخاب شده است.
این تحلیل نشان میدهد که پروژه تاکسیهای بابک زنجانی از منظر اقتصادی و عملیاتی چالشهای جدی دارد. با وجود این، باید منتظر ماند و دید که آیا این طرح میتواند در عمل موفقیتآمیز باشد یا خیر.