مهاجرت کاری به سوشال مدیا

دنیای اقتصاد شنبه 15 شهریور 1404 - 00:02
دنیای اقتصاد -حسین موسوی:نسل آلفا چه می‌خواهد؟ این مهم‌ترین سوالی است که علمای علوم اجتماعی، تربیتی و البته ناظران و سیاستمداران به‌دنبال پاسخی برای آن هستند.

نسلی که پس از نسل «z» به‌دنیا آمده و تا چشم باز کرده با فناوری، گوشی، شبکه‌های اجتماعی و صد البته هوش مصنوعی سر و کله زده است. آمارها نشان می‌دهد خواسته‌‌های این نسل با «بومر» (متولدین ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴) از زمین تا آسمان و حتی نسل ماقبل خود یعنی «z» متفاوت است. دو آمار منتشر شده در ماه آوریل و اوت نشان می‌دهد که نسل آلفا، رویای کار در اقتصاد دیجیتال دارد و باید با مشاغل کلاسیک، خیلی زودتر از چیزی که تصور می‌شد، خداحافظی کرد. مهم‌ترین محرک این وضعیت هوش مصنوعی است. این نسل به گفته ناظران به دلیل اینکه «خوره فناوری» هستند، باسوادتر و مرفه‌تر خواهند بود.

به نوشته مجله فورچون، نسل آلفا شاهد بود که اینفلوئنسرها از طریق ولاگ‌های روزانه و محتوای بازی‌های ویدئویی‌ میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند - حالا آنها هم می‌خواهند سهمی از این درآمد داشته باشند. طبق یک نظرسنجی اخیر از نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله، انتخاب شغلی اصلی این نسل یوتیوبر یا تیک‌تاکر شدن است. روزهایی که بچه‌ها آرزوی بالرین، رئیس‌جمهور یا فضانورد شدن داشتند، گذشته است - نسل آلفا شغل‌های رویایی عصر دیجیتال را می‌خواهد. آنها نیل آرمسترانگ را با مستر بیست (MrBeast) و سرنا ویلیامز را با اما چمبرلین (Emma Chamberlain) عوض کرده‌اند.

دلیلش این است که یوتیوبر بودن، آرزوی شغلی اصلی نسل آلفا است. طبق گزارش پلتفرم تجارت اجتماعی «Whop»، بیش از ۳۰ درصد از نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله می‌گویند که این حرفه را می‌خواهند. این شغل توسط ۲۱ درصد از کودکانی دنبال می‌شود که قصد دارند خالق تیک‌تاک شوند - یکی دیگر از پلتفرم‌های بسیار سودآور که باعث موفقیت‌های‌ میلیون دلاری آدیسون ری، چارلی داملیو و خابی لام شده است.

Untitled-1 copy

سازندگان ویدئو در تیک‌تاک و یوتیوب شغل‌هایی هستند که ۲۵ سال پیش اصلا وجود نداشتند، اما برای نسل دیجیتال که با ویدئوبلاگ‌ها و ویدئوهای سرگرم‌کننده بزرگ شده‌اند، این یک رویا است. کامرون زوب، یکی از بنیانگذاران «Whop»، به فورچون می‌گوید: «نسل آلفا با تماشای یوتیوبرهایی بزرگ شده است که تولید محتوا را به مشاغل بسیار پرسودی تبدیل کرده‌اند. برخلاف سلبریتی‌های تلویزیون، سینما یا ورزش، این چهره‌های دیجیتال قابل اعتمادتر و در دسترس‌تر به نظر می‌رسند و مسیر شغلی یوتیوبر را دست‌یافتنی جلوه می‌دهند.»

بیشتر نسل جوان‌تر آرزو دارند که Markiplier بعدی (اسم مستعار مارک ادوارد فیش‌باک) یا سازنده دنیای دیجیتال باشند، و ۱۹ درصد از نسل آلفا که شیفته ماینکرفت و فورتنایت هستند، به دنبال شغلی در زمینه طراحی بازی‌های ویدئویی هستند. گفتنی است که مارکیپلایر در دو سال 2021 و 2022 سرجمع درآمد 65‌میلیون دلاری داشته است. با این وجود هنوز گروهی از بچه‌ها مشاغل سنتی مانند پرستاری، کارآفرینی، تدریس و ورزش را دنبال می‌کنند. آنها یک پا در دنیای دیجیتال اینفلوئنسرهای خودساخته و پای دیگرشان در عرصه پرماجرای کارهای یقه سفید است.

زنگ خطر نسل آلفا؛ از دفتر کار به رسانه‌های اجتماعی

نسل آلفا هنوز هم آرزوی برخی مشاغل سنتی را دارد. این گزارش نشان می‌دهد که ۲۰ درصد می‌خواهند پزشک یا پرستار شوند، ۱۵ درصد امیدوارند ورزشکار شوند و ۱۴ درصد به دنبال معلم شدن هستند. با این حال، انتخاب‌های آنها ممکن است بیشتر ریشه در محیط خانه‌شان داشته باشد تا روندهای نوظهور. زوب می‌گوید: «مشاغل سنتی مانند پزشکی و وکالت احتمالا همیشه از سطح اعتبار و تقاضا برخوردار خواهند بود. اگر نسل آلفا در بزرگسالی اعضای خانواده خود را در مشاغل سنتی ببیند یا با چهره‌های الهام‌بخش در این نقش‌ها تعامل داشته باشد، ممکن است تمایل بیشتری به دنبال کردن مسیر مشابهی داشته باشد.» اما بازیگر دیگری هم وارد این عرصه شده است: اینترنت.

همین چند نسل پیش، بچه‌ها ممکن بود والدین خود را به عنوان پولساز اصلی زندگی‌شان ببینند. حالا، فقط با ورود به اینستاگرام یا تیک‌تاک، داستان‌های ترفندهای «سریع پولدار شدن» و شغل‌های یک شبه، صفحه‌های اینستاگرام بچه‌ها را پر کرده است. آنها حتی به سمت مشاغل اینفلوئنسری کشیده می‌شوند؛ طبق داده‌های «Whop»، حدود ۲۳ درصد از بچه‌های نسل آلفا با یک برند دارای فرصت اسپانسرشیپ دیجیتال تماس گرفته‌اند. و حدود ۳۰ درصد کسب درآمد از طریق مشارکت در یوتیوب یا تیک‌تاک را در نظر می‌گیرند.

زوب می‌گوید: «بچه‌ها امروزه یوتیوبرهایی مثل آقای بیست، استریمرها و فروشندگان آنلاین را می‌بینند که بدون مدرک دانشگاهی یا مسیر شغلی سنتی به موفقیت مالی دست می‌یابند. همچنین مهم است که بدانیم در سنین پایین، انتخاب شغل اغلب بر اساس چیزی است که سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد، نه منطق مالی.»

آلیسا تاکر، معلم مدرسه در شهر نیویورک و از بنیانگذاران حساب کاربری محبوب کمدی کودکان با نام کاربری «LiveFromSnackTime»، همچنین از دنبال‌کنندگان خود در مورد اینکه فرزندان نسل آلفای آنها می‌خواهند در بزرگسالی چه کاره شوند، نظرسنجی کرد. ارسال نظرات از بیش از 800 هزار طرفدار او در اینستاگرام آغاز شد.

کوچک‌ترین فرزندان در محدوده نسل آلفا پاسخ‌های غیرقابل پیش‌بینی مانند تمساح، مرد برف‌روب و رقصنده پشتیبان لیدی گاگا دادند. چندین کودک حتی از شغل رویایی خود یعنی درخت بودن حمایت کردند. اما نتایج نظرسنجی تاکر همچنین به یک نکته مشترک در داده‌های «Whop»، اشاره کرد: «اینکه نسل آلفا آرزو دارد سازنده و هنرمند بازی‌های ویدئویی باشد.»

تاکر به فورچون می‌گوید: «چند سال پیش، اگر [بچه‌ها] می‌خواستند خلاق باشند، به هنر فکر می‌کردند. اما امروزه، به دلیل وجود فناوری‌های فراوان، رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های کامپیوتری و یوتیوب، آنها به خلاقیت به شیوه‌ای متفاوت فکر می‌کنند.»

نظرسنجی از 18 کشور

از زمانی که نوجوانان وجود داشته‌اند، کنجکاوی در مورد اینکه وقتی بزرگ شدند می‌خواهند چه کاره شوند نیز وجود داشته است. امروزه، این سوال به ویژه برای نسل آلفا جالب است، زیرا آنها اولین گروهی خواهند بود که کاملا در قرن بیست و یکم بزرگ می‌شوند، قرنی که با تغییرات سریع فناوری، بحران‌های جهانی و ایده‌های در حال تکامل کار شکل گرفته است. این اینفوگرافیک، بر اساس یک نظرسنجی GWI از ۱۱۴۵۲ کودک ۱۲ تا ۱۵ ساله در ۱۸ کشور، مشاغل رویایی نسل آلفا را روشن می‌کند و ترکیبی گسترده از آرزوهای شغلی را در بین نوجوانان امروزی آشکار می‌سازد.

در هر دو جنس، مشاغل مربوط به علم و فناوری غالب هستند. تقریبا یک‌سوم پسران و تقریبا یک‌پنجم دختران می‌خواهند دانشمند، مهندس یا مخترع شوند - نقش‌هایی که اغلب با نوآوری، حل مساله و تاثیرگذاری مرتبط هستند. طراحی بازی‌های ویدئویی و توسعه فناوری یکی دیگر از انتخاب‌های محبوب است که تاثیر سرگرمی‌های دیجیتال و آشنایی روزافزون نسل آلفا با کدنویسی، پلتفرم‌های بازی و فناوری‌های نوظهور را برجسته می‌کند.

برای پسران، ورزش حرفه‌ای هنوز یک آرزوی قدرتمند است و با ۱۸ درصد در رتبه سوم قرار دارد. برای دختران، مشاغل مربوط به مراقبت‌های بهداشتی به‌ویژه محبوب هستند و تقریبا از هر پنج نفر، یک نفر آرزوی پزشک شدن یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی شدن را دارد.

 کشش خلاقانه

همه آرزوهای نسل آلفا معطوف به رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) نیست. مشاغل هنری - مانند موسیقی‌دانان، رقصندگان، بازیگران و نقاشان - با ۲۱ درصد در صدر فهرست دختران قرار دارند و همچنان مورد توجه ۱۱ درصد از پسران هستند.

در همین حال، ظهور تولیدکنندگان محتوا و اینفلوئنسرها به عنوان یک هدف شغلی، تاکید می‌کند که چگونه رسانه‌های اجتماعی در حال تغییر شکل ایده کار هستند. حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد از پسران و دختران به این مسیر ابراز علاقه می‌کنند که نشان می‌دهد این فقط یک روند گذرا نیست، بلکه یک آرزوی مشروع در عصر دیجیتال است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.