به گزارش مشرق، طبیعتاً قرار نیست در صفحه فرهنگ سراغ تحلیل عملکرد تیم ملی برویم و درباره گپهای دفاعی تیم ملی صحبت کنیم (هرچند که خیلی بدمان هم نمیآید). مفصل این موضوعات را میتوانید چند صفحه قبلتر بخوانید. ما قرار است درباره تصویر تلویزیون هنگام گل دوم تاجیکستان صحبت کنیم. همان پایی که سامیاف انداخت و توپ درون چهارچوب دروازه ما رفت. درست در همان زمان تلویزیون تبلیغ یکی از شرکتهای چای را زیر تصویر زیرنویس کرد.
در مدتی که این بازی فاجعهبار پخش میشد؛ تلویزیون ۲۸ تبلیغ زیرنویس شده پخش کرد که ۵۵۰ ثانیه روی آنتن قرار گرفتند. بنا بر تعرفه سال ۱۴۰۴ (تعرفه ۱۴۰۲ تلویزیون + میزان تورم) تلویزیون از همین ۵۵۰ ثانیه، چیزی حدود ۳۱۸ میلیارد تومان درآورده است. از آنجایی که تلویزیون، شفافیت را در اعلام نکردن تعرفهها پس از ۱۴۰۲ میبیند برای به دست آوردن رقم اصلی تعرفه، تورم را روی رقم اعلامی در ۱۴۰۲ حساب کردیم تا به عدد اصلی تعرفه تبلیغات تلویزیونی برسم. با این حال، همین رقم چند صد میلیاردی به دست آمده تنها گوشهای از درآمد تلویزیون در همین سه مسابقه است. مسابقهای که حالا با راه پیدا کردن ایران به فینال شاید آینده تیم ملی تاریک و تاریکتر بشود اما ماجرا در سمت تلویزیون فرق میکند.
بازی ایران و افغانستان: ۵۳۷.۶ میلیارد تومان
بازی اول ایران در تورنومنت کافا با ترکیب سوم تیم ملی انجام شد و به دلیل کم اهمیت بودن این مسابقه، تلویزیون تنها حدود ۱۶ دقیقه تبلیغ (زیرنویس، آگهی و پلاتو) پخش کرد که ۵ دقیقه از این تبلیغات مربوط به زیرنویسهای حین بازی بود. بنا بر اعداد و ارقامی که صداوسیما در اسناد سال ۱۴۰۲ خود منتشر کرد، تعرفه تبلیغات در تلویزیون ۳۲۷ میلیون تومان است که با احتساب تورم ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۳، این رقم برای این سال به حدود ۴۲۵ میلیون و بنا بر تورم سالانه ۳۶ درصدی در سال ۱۴۰۴ به بیش از ۵۷۸ میلیون تومان برای هر ثانیه میرسد و این یعنی تنها برای تبلیغات زیرنویسهای حین بازی، تلویزیون ۱۷۳ میلیارد تومان درآورده؛ آن هم برای یک مسابقه درجه چندم.
با این حال، اداره بازرگانی صداوسیما میگوید؛ برای آگهیهای تبلیغاتی با توجه به زمان پخش آن درصدی تخفیف میدهد که این درصد تخفیف از ۷۵ درصد تا ۹۰ درصد است. باز در همان دستورالعمل برای تولیدات محتوایی فیلم و کتاب تخفیفش ۹۵ تا ۹۸ درصد در نظر گرفته شده است. حتی اگر ما تخفیف ۹۰ درصدی تلویزیون را هم در نظر بگیریم باز هم صداوسیما ۵۳.۷ میلیارد تومان تنها از تبلیغات بازی افغانستان در آورده است؛ یعنی به اندازه ارزش ترکیب اصلی تیم ملی افغانستان در ترانسفرمارکت.
بازی ایران و هند: ۶۰۷ میلیارد تومان
در بازی دوم ایران و هند تیم ملی نیمه آغازین را ضعیف شروع کرد و نشان میداد ترکیب ایران چندان سر حال نیست، بر خلاف بازیکنان اما تلویزیون سرحالتر از بازی با افغانستان بود و تعداد تبلیغات بیشتری هم روی آنتن برد. شبکه سه تنها در ۹۰ و چند دقیقه بازی ایران بیش از ۶.۵ دقیقه تبلیغ زیرنویس کرد که با مجموع تبلیغات پخش شده در حین، قبل، بعد و بین دو نیمه بازی این عدد به ۱۰۵۰ ثانیه (۱۷.۵ دقیقه) میرسد که با احتساب رقم ۳۲۷ میلیونی تورم ۱۴۰۳، درآمد تلویزیون به حدود ۴۴۶ میلیارد تومان میرسد و اگر اعداد و ارقام تورم ۱۴۰۴ را محاسبه کنیم این عدد ۶۰ میلیارد افزایش و به بیش از ۶۰۷ میلیارد تومان میرسد.
حالا اگر همان تخفیف ۹۰ درصدی را هم اعمال کنیم، تلویزیون ۶۰.۷ میلیارد تومان از بازی هند درآمدزایی کرده است. البته باید در نظر گرفت که این عدد ۶۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمترین میزانی است که تلویزیون میتواند با این میزان تبلیغات درآمد باشد و اگر برخی از بندهای دستورالعمل اداره بازرگانی سازمان مبنی بر اینکه نرخ تبلیغات دعوت به تماشای بازی ۲ برابر است را محاسبه کنیم آن وقت این عدد به بالای ۶۱ میلیارد میرسد.
بازی ایران و تاجیکستان: ۷۱۶ میلیارد در روز تساوی تیم ملی
تساوی برای تاجیکستان برای ایران باخت است، اما شکی نیست با رقم ۷۱۶ میلیارد قطعاً همین باخت برای تلویزیون برد به حساب میآید. از آنجایی که این بازی مهمترین بازی تیم ملی بود و در روز پنجشنبه هم برگزار میشد، تلویزیون توانست تبلیغ بیشتری بگیرد و مجموع تبلیغات این بازی به بیش از ۲۰ دقیقه رسید و تنها زیرنویسهای نیمه اول و دوم بازی به ۹.۲ دقیقه میرسد. بنا بر رقم تورم در سال ۱۴۰۳ در آمد تلویزیون از این بازی به بیش از ۵۲۷ میلیارد تومان و مجموع درآمد بر اساس تورم ۱۴۰۴ به ۷۱۶.۹ میلیارد تومان میرسد و این یعنی به اندازه ارزش کل ترکیب تاجیکستان، تلویزیون درآمد داشته است.
حتی اگر ماجرای ۹۰ درصد تخفیف را هم محاسبه کنیم -که البته بعید به نظر میرسد تلویزیون در بازی ماقبل فینال خیلی تخفیفی بدهد- عدد درآمد تلویزیون از این بازی ۷۱ میلیارد تومان را رد میکند. رقمی که در کنار سه بازی قبلی تیم ملی هفتهای تمام سود را از بازیهای ایران برای صداوسیما رقم زد و حتی با محاسبه تخفیفات ۹۰ درصدی در این سه بازی باز هم درآمد تلویزیون از مجموع مسابقات کافا تا پیش از فینال ۱۸۰ میلیارد تومان را رد میکند که این رقم از ترکیب اصلی تمام تیمهای مقابل ایران در این تورنمنت بیشتر است.
بازی با ازبکستان؛ هدیه فدراسیون به تلویزیون کامل میشود
اینکه تیم ملی در بازی با ازبکستان دچار بحران تازه بشود و حتی جام را از دست بدهد محتمل است اما تلویزیون قطعاً از کافا ضرر نکرده. حتی اگر در نظر بگیریم که تلویزیون برای فینال کافا به اندازه بازی تاجیکستان تبلیغ بگیرد -که البته با توجه به تجربه تورنمنت قبل تعداد تبلیغات بیشتر خواهد بود- درآمد تلویزیون از مجموع این ۴ مسابقه ۲.۵ هزار میلیارد تومان را رد میکند و حتی اگر بنا بر تعرفه ۱۴۰۳ حساب کنیم درآمد تلویزیون ۱.۸ همت را رد میکند که به نظر میرسد این رقم از جایزه قهرمان این تورنمنت هم بیشتر باشد. حتی اگر همان تخفیف ۹۰ درصدی را هم روی این اعداد و ارقام را محاسبه کنیم، درآمد تلویزیون به ۲۵۰ میلیارد تومان میرسد. اعدادی که در مجموع آن به نظر میرسد، اگرچه کافا برای تیم ملی دستاوردی نداشته اما توانسته رقم قابل توجهی را به حساب سازمان واریز کند. رقمی که حداقلش ۲۵۰ میلیارد تومان است و حداکثرش ۲.۵ همت میشود و حالا تلویزیون باید پاسخ بدهد چقدر از این بازه را دشت کرده است.