شاهراه کالاهای اساسی ایران پیدا شد

گسترش نیوز شنبه 15 شهریور 1404 - 17:16
حمل و نقل ریلی یکی از ستون‌های حیاتی زیرساخت اقتصادی هر کشور است و نقش بسزایی در انتقال کالاهای اساسی، کاهش هزینه‌های لجستیکی و تضمین امنیت غذایی دارد. توجه به ترانزیت ریلی، به‌ویژه برای کالاهای حساس و پرمصرف، می‌تواند به کاهش فشار بر جاده‌ها و بهبود توزیع اقلام ضروری در سراسر کشور کمک کند.

استفاده گسترده از شبکه ریلی برای حمل کالاهای اساسی مزایای فراوانی دارد؛ از جمله کاهش ترافیک جاده‌ای، افزایش ایمنی کالا و صرفه‌جویی در مصرف سوخت. این امر نه تنها به کاهش هزینه‌های عملیاتی بخش خصوصی کمک می‌کند، بلکه در شرایط بحران یا کمبود سوخت، امکان انتقال پایدار کالاها را فراهم می‌آورد.

دولت با تدوین سیاست‌های حمایتی و ایجاد مشوق‌های مالی، می‌تواند نقش مؤثری در تشویق بخش خصوصی برای استفاده از حمل و نقل ریلی ایفا کند. حمایت‌های مالی شامل تسهیلات اعتباری، کاهش تعرفه‌ها و ارائه یارانه برای حمل کالاهای استراتژیک می‌تواند انگیزه لازم برای افزایش بهره‌گیری از این زیرساخت را ایجاد کند.

وزارت راه و سایر نهادهای مسئول نیز باید زیرساخت‌های ریلی را با اولویت توسعه خطوط ارتباطی بین بنادر، مراکز تولید و بازارهای مصرف به‌روز کنند. به‌روزرسانی ناوگان ریلی و تجهیز آن به فناوری‌های نوین، سرعت و کیفیت حمل و نقل کالاهای اساسی را افزایش داده و از خسارات ناشی از تأخیر جلوگیری می‌کند.

اهمیت ترانزیت ریلی و نقش دولت در حمل کالاهای اساسی مردم

همچنین، برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های حمل و نقل، نقش کلیدی در مدیریت جریان کالا دارد. ایجاد سامانه‌های نظارتی و دیجیتال برای رصد محموله‌ها، تخصیص بهینه واگن‌ها و مدیریت مسیرها، امکان پاسخ سریع به تغییرات تقاضا و بحران‌های احتمالی را فراهم می‌کند.

توجه به ترانزیت ریلی همچنین می‌تواند به کاهش فشار تورمی بر بازار کالاهای اساسی کمک کند. با افزایش کارایی در حمل و نقل، هزینه‌های نهایی توزیع کاهش یافته و امکان عرضه مستمر و با قیمت مناسب کالاها به بازار فراهم می‌شود. این امر به ویژه برای دهک‌های پایین جامعه که بیشترین فشار هزینه‌ای را تحمل می‌کنند، اهمیت فراوان دارد.

در نهایت، توسعه ترانزیت ریلی و توجه جدی دولت به حمل و نقل کالاهای اساسی، نه تنها زیرساخت‌های اقتصادی کشور را تقویت می‌کند، بلکه امنیت غذایی، ثبات بازار و رفاه عمومی را نیز تضمین می‌کند. بی‌توجهی به این بخش می‌تواند هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی بالایی به دنبال داشته باشد و از نقش استراتژیک ترانزیت ریلی در اقتصاد ملی بکاهد.

جبار-ذاکری

عبور ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: سال گذشته ۵ میلیون تن بار از مسیر راه آهن ترانزیت، صادرات و واردات شد که با البته با اعداد ایده‌آل همچنان فاصله داریم.

جبار ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران  با بیان اینکه ایجاد کریدورهای ریل پایه آرزوی دیرینه حمل و نقل کشور است، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های جدی وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن در نظام حمل و نقل توسعه ترانزیت ریل پایه است و کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب باید تعریف ریل پایه داشته باشند. 

 وی با اشاره به میزان جابه جایی بار ترانزیتی از طریق ریل در سال گذشته، گفت: سال گذشته ۵ میلیون تن بار از مسیر راه آهن  ترانزیت، صادرات و واردات شد که با البته با اعداد ایده‌آل همچنان فاصله داریم. 

مدیر عامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امیدواریم در اجرای برنامه هفتم اهداف ترانزیت را بتوان محقق کرد. 

کدخبر: 360187 سهیل مافی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.