رونمایی از ۶۳ سکه منقوش به نام پیامبر (ص) + جزئیات و تصویر

همشهری آنلاین یکشنبه 16 شهریور 1404 - 17:25
مراسم رونمایی از ۶۳ سکه تاریخی منقوش به نام پیامبر اکرم (ص) برای نخستین بار در هفته وحدت برگزار شد. سکه‌ها به مدت دو هفته در موزه آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، در این مراسم که همزمان با گرامیداشت یک‌هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر رحمت (ص) در بنیاد مستضعفان برگزار شد، از ۶۳ سکه دینار و درهم (طلا و نقره) از دوران عباسی تا دوران قاجار رونمایی شد.
باستان‌شناس و رئیس هیات مدیره موسسه موزه های دفینه درباره سرگذشت مهر و سکه در باستان‌شناسی گفت: «پیشینیه تجارت به ضرب مهر و سکه برمی‌گردد. از دوران شهرنشینی و بعد از دوران مبادله کالا به کالا، ضرب مهرها شکل گرفت. با گسترش شهرها، سکه‌ها پس از مهرها در دوران هخامنشی در کشور ما به دنیای داد و ستد راه پیدا کردند و ضرب شدند. در کاوش‌های باستان‌شناسی اگر مهری در شهر شوش ضرب می‌شد، اثر آن را در پیشوای ورامین پیدا می‌کردیم و این نشانگر گستره مبادلات بوده‌است. برای نخستین بار هم تصویر پرتره پادشاهان اشکانی روی سکه‌ها ضرب شد.»
کتایون پلاسعیدی ادامه داد: «در دوران اسلامی، سکه‌های عرب ساسانی در ایران رواج داشت. روی سکه نقش پدشاه و پشت سکه کلمه بسم‌الله حک شد. از نیمه دوم قرن اول هجری، سکه‌های اسلامی را داریم که نام محمدرسول‌الله بر روی آن نقش بسته‌است.»

رونمایی از ۶۳ سکه منقوش به نام پیامبر (ص) + جزئیات و تصویر

او با اشاره به اینکه اوج هنر ضرب سکه برای دوره صفویه است، افزود: «در دوران صفوی، برای اولین بار سکه‌های طلا، نقره و مسی ضرب شد. در همین دوران از اشعار فارسی و عربی بر روی سکه‌ها نقش می‌بست و همچنان کلمه محمدرسول‌الله روی سکه‌ها دیده می‌شود. در سال ۱۳۰۶ هجری قمری در دوران قاجار ضرب سکه‌های ماشینی و چرخی از جنس طلا، نقره و مس به یادگار مانده‌است.»
پلاسعیدی درباره ۶۳ سکه رونمایی شده گفت: «این سکه‌ها متعلق به دوران عباسی، سامانی، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، افشاری و قاجاری است. کهن‌ترین سکه متعلق به دوران عباسی و جدیدترین آن متعلق به دوران قاجار است.» پراکندگی جغرافیایی سکه‌های رونمایی شده نیز در شبه‌قاره، آسیای میانه، ایران، بین‌النهرین، شامات و شمال افریقاست.

سکه، معیاری برای فرهنگ و تمدن

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در ادامه مراسم گفت: «همیشه سکه معیاری برای فرهنگ و تمدن تلقی و تمدن از روی سکه‌ها دنبال می‌شود. در فرهنگ اسلامی هم سکه به عنوان درهم (نقره‌ای) و دینار (طلایی) معیار برخی از احکام شرعی هم هست. دلیل آن هم اندازه آن و مقیاس مالی سکه است.»
حجت‌الاسلام حمید شهریاری با اشاره به اینکه خط عربی در ابتدا بدون نقطه نوشته می‌شده، افزود: «خواندن محتواهای روی سکه‌های قدیمی هنر بزرگی است.»

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.