براساس اعلام مایکروسافت، پلتفرم ابری Azure پس از بروز حادثه قطع کابلهای زیردریایی در دریای سرخ به وضعیت عادی بازگشته است و هماکنون در دسترس مشتریان قرار دارد.
به گزارش انگجت، مایکروسافت صبح شنبه از قطع فیبرهای زیردریایی در دریای سرخ خبر داد که باعث اختلال در سرویسهای اینترنتی ازجمله Azure در سراسر خاورمیانه شده بود و افزایش تأخیر در سرویسدهی را برای کاربران به همراه داشت. مایکروسافت میگوید مشکل آنها تا عصر شنبه برطرف شد و این شرکت توانست ترافیک Azure را از مسیرهای دیگر هدایت کند.
مایکروسافت هنوز دلیلی برای حادثه قطع کابلهای زیردریایی در دریای سرخ ارائه نکرده است. این کابلها در بستر اقیانوس قرار دارند و نقش بسیار حیاتی در انتقال حجم عظیمی از دادهها در سراسر جهان ایفا میکنند.
گاهی اوقات مواردی مانند افتادن لنگر کشتیها میتواند باعث آسیب به این کابلهای زیردریایی شود، اما در گذشته موارد عمدی نیز وجود داشته است. در سال ۲۰۲۴، گفته شده بود که درگیریها در منطقه باعث قطعی این کابلها شده بود.
هرچند که مایکروسافت توانست مدت کمی پس از بروز حادثه و در همان روز خدمات خود را بازیابی کند، اما این شرکت یادآور شد که تعمیر کابلهای زیردریایی ممکن است زمانبر باشد. مایکروسافت همچنین تأکید کرده که به طور مداوم نظارت، بازتوزیع و بهینهسازی مسیرها را برای کاهش تأثیر بر مشتریان در دستور کار قرار میدهد.
ازآنجاییکه حجم زیادی از ترافیک اینترنت از طریق این کابلهای زیردریایی در سرتاسر جهان جابهجا میشود، هرگونه اختلال یا بروز حادثه برای این کابلها میتواند سرویسهای اینترنتی و خدمات دسترسی به اینترنت را با خطر قطعی مواجه کند. بروز جنگ و دلایل سیاسی در سالیان اخیر به یکی از عوامل مؤثر در قطعی این کابلها تبدیل شده است.
پیشازاین نیز برخی دولتهای اروپایی ادعا کرده بودند که کشتیهای روسی به طور عمد خطوط زیردریایی انتقال اینترنت را مختل کردهاند. به همین دلیل ناتو بهدنبال استفاده از لینک ماهوارهای بهجای کابلهای زیردریایی است.