به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، هنر قلم زنی با قدمتی بیش از 400سال در ایران و سرآمد آن در اصفهان هنوز هم طرفداران خود را دارد. هنری که با صدای آهنگین چکش و میخ و با ذوق و قریحه هنرمند نقشی ماندگار رقم می زند.
استاد عبدالعلی قاراخان زاده هنرمند قلمزنی که بیش از نیم قرن در رشته قلمزنی فعالیت میکند که نام عبدالله در تمامی آثارش به چشم میخورد، درباره آشنایی خود با رشته قلمزنی اظهار داشت:کلاس سوم ابتدایی بودم و به پیشنهاد مادرم بعدازظهرها به هنر مشغول شدم. با اینکه از خانوادهای متمول بودیم، مادرم برای تشویق هفتهای 5ریال به استاد میداد تا به عنوان اجرت به من بدهند که بعدها متوجه شدم این پول از طرف مادرم بود.
این هنرمند قلم زن با اشاره به جدیت و پشتکار در کار بیان کرد: علاقه من به رشته قلم زنی باعث شد که تا زمان دبیرستان قلم زنی را ادامه دهم و در آن زمان آینده خوبی برای خود متصور بودم.
استاد قاراخان زاده با بیان اینکه در دبیرستان صارمیه تحصیل میکردم، تصریح کرد: مدرسه نزدیک محله دروازه حسن آباد بود؛ با استاد مرحوم رضا سلطانی آشنا شدم واستاد که مهارت من را در کار قلمزنی دید، مقطع کاری را پیشنهاد داد.استاد تعدادی مشخص از وسایل فلزی مانند سطل پذیرایی به من میداد تا کار قلمزنی انجام دهم و به ازای هر تعداد مزد دریافت میکردم.
وی افزود: من به همراه شاگرد دیگر کار قیر زدن سطلها را انجام میدادیم، استاد قلم اصلی را می زد و ما پردازش میکردیم. با سابقه ذهنی و هنری و با علاقه به کار، قلمزنی را ادامه دادم و تصمیم گرفتم به محض استادی دیگر در میدان امام بروم.
هنرمند قلم زنی در خصوص اولین تجربه قلم زنیاش گفت: در روزنامهای تصویری از شیخ محمد خیابانی دیدم که با زنجیر به کُنده درخت بسته بودند و جرقهای به ذهنم رسید که به عنوان یادبود این تصویر را قلمزنی کنم. با استعداد نقاشی که داشتم تصویر آن را کشیدم و روی مس کپی و قلمزنی کردم و اولین کار حرفهای من با کمک استاد بود.
وی با اشاره به پیشینه قلمزنی خاطرنشان کرد: قلمزنی به دلیل وجود معادن مس از حدود 400سال پیش در اصفهان رواج داشته اما به این شکل نبوده است. قلمزنیهای 400سال پیش در دوره تاریخی صفویه به صورت خط و بدون برجستگی بوده و با یک قلم گل و بوته و طرح را ترسیم میکردند.
استاد قاراخان زاده با بیان اینکه سینی و آفتابه و لگنهای به جای مانده از حدود 400سال پیش، یک خط دور تا دور آن پرداخت شده، گفت؛ اکنون قلم زنی روی مس، برنج و طلا و نقره و در شاخههای مختلف وجود دارد.
وی در خصوص دیگر رشته قلم زنی اظهار داشت: قلمزنی گل و بوته و گلدان روی مس و برنج و نقره نوع دیگر قلم زنی است که اساتیدی چون پرورش، ذوفن از اساتید مسلم نقره کاری در این شاخه هستند. رشتهای دیگر هنر قلم زنی طرح برجسته است که با طرحهای مختلف روی فلز فرورفتگی و برجستگی ایجاد میکنند و روی ضریح و گلدانهای بزرگ انجام میدهند.
هنرمند قلم زنی با بیان اینکه تمام قلمزنیها به جز ضریح، از آیات و روایات بهره نمیگیرند،افزود: با ابداع جدید،گل و مرغ و نقش واسلیمی را در قالب خطوط قدیمی روی مس یا برنج و در بشقاب پیاده کردم.حدود 100 قطعه 66در 15سانتی متر آیه معروف قرآنی و احادیث مشهور را قلمزنی کردم.
وی در خصوص ابداعش در کار قلم زنی توضیح داد: با مراجعه به کتاب خط استاد مرحوم فضائلی که انواع خط از سومری تا فِنِقی و کوفی را آورده،خط کوفی را انتخاب کردم و برای اولین بار با آیات قرآن قلمزنی کردم.
استاد قاراخان زاده با اشاره به دیگر ابداعات در کار قلم زنی بیان کرد: روی پوکههای توپ باقی مانده از جبهه را گل و بوته و نام مبارک حضرت علی ع را به سه خط کوفی، نستعلیق و ثلث و همچنین پوکه ای به طول 1متر و نیم را قلمزنی کردم.
وی با بیان اینکه پوکهها برنج و مس نیست،گفت: جنس پوکهها آلیاژ ریختهای خاصی است که با شلیک ذوب و قطر آن کم میشود و کمتر کسی زیر بار قلمزنی آن میرود. بعد از شهادت شهید فخریزاده، سینی 40سانتیمتری مزین به آیه حَسبُنَ اللّه وَ نِعمَ الوَکیل نِعمَ المولٓی و نِعمَ النَصیر در 12روز به اتمام رساندم و در تدارک ارسال به منزل این شهید هستم. همچنین بعضی از آثار قلم زنی خاص را به حرم امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل و حضرت علی (ع)،تقدیم کردم.
هنرمند قلم زنی با بیان اینکه کار قلمزنی در شهرهای مختلف مثل زنجان وجود دارد، افزود: قدمت و ظرافت قلمزنی در اصفهان بیشتر است و سبک کار من به گونهای است که در خانه بیشتر کارهای انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه مشکل هنرمندان در این روزها گرانی مواد اولیه و خام است،گفت: 2متر در 66سانتی متر از ورق مسی از قیمت 1میلیون و 100هزار به 3میلیون 600هزار تومان رسیده است.
انتهای پیام/163/ی