بهروز حبیبی، عضو انجمن قطعهسازان همگن، در واکنش به بحثهای طولانیمدت پیرامون نحوه قیمتگذاری خودرو تأکید کرد: اگر به دلیل حاکمیت نهادهای پوپولیستی با رویکردهای چپ افراطی، امکان قیمتگذاری توسط خودروسازان فراهم نباشد، راه دیگری جز عرضه خودرو در بورس باقی نمیماند.
او با بیان اینکه در سالهای گذشته بارها درباره ضرورت آزادسازی قیمتها و توجه به واقعیتهای اقتصادی صحبت شده است، افزود: سیاستهای دستوری در عمل، نه تنها مانع از افزایش قیمت خودرو به صورت منطقی نشده، بلکه زمینهساز تشدید فاصله میان قیمت کارخانه و بازار آزاد و همچنین گسترش دلالی در این حوزه شده است. در چنین شرایطی، بورس کالا میتواند تنها مکانیزم شفاف برای کشف قیمت واقعی باشد.
حبیبی تصریح کرد: بازار خودرو نیازمند سازوکاری است که در آن عرضه و تقاضا بدون دخالتهای ویرانگر به تعادل برسد. اگر همچنان نگاههای پوپولیستی بر این صنعت حاکم باشد، زیان آن تنها متوجه خودروسازان نیست؛ بلکه تمامی ذینفعان از جمله قطعهسازان، مصرفکنندگان، سازمان بورس و حتی دولت نیز آسیب خواهند دید.
این عضو انجمن قطعهسازان همگن با اشاره به نقش بورس کالا در شفافیت معاملات تأکید کرد: ورود خودرو به بورس کالا میتواند علاوه بر ایجاد تعادل در بازار، زمینهساز بازگشت اعتماد عمومی به روند قیمتگذاری نیز باشد. وقتی مردم بدانند قیمتها در یک بستر شفاف و قابل نظارت تعیین میشود، انگیزههای دلالی و سرمایهای کاهش خواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به تجربه عرضه محدود خودرو در بورس طی سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزود: در آن زمان بورس توانست جلوی بخش بزرگی از رانت و سوداگری را بگیرد، اما متأسفانه سودجویان و دلالان با همراهی برخی در مجلس و دولت، مسیر این اقدام را مسدود کردند و اجازه ندادند این روند ادامه یابد. همین موضوع، در کنار تعلل در خصوصیسازی واقعی، موجب زیان سنگین ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در صنعت خودرو شده است.
حبیبی تأکید کرد: امروز وضعیت این صنعت بحرانی است و راهکار کوتاهمدت برای نجات آن، حذف سامانههای واگذاری و پایان قیمتگذاری دستوری از طریق عرضه خودرو در بورس کالا است؛ درخواستی که مدیران ایرانخودرو و سایپا نیز بارها مطرح کردهاند. هرگونه تعلل در این تصمیم، تنها به تسریع روند زیاندهی خودروسازان و زمینگیر شدن این صنعت خواهد انجامید.