تصویر مخدوش اسرائیل با این پول‌پاشی‌ها ترمیم نمی‌شود

مشرق نیوز سه شنبه 25 شهریور 1404 - 08:05
روزنامه صهیونیستی می‌گوید هزینه ۱۵۶ میلیون دلاری اسرائیل برای ترمیم چهره بی‌اعتبار خود در افکار عمومی جهان، اقدامی پرهزینه اما بیهوده و شکست‌خورده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اقتصادی کالکالیست نوشت: اسرائیل بودجه‌ای بالغ بر ۵۲۰ میلیون شِکِل (بیش از ۱۵۶ میلیون دلار) برای بهبود وجهه بین‌المللی خود اختصاص داده؛ بودجه‌ای هنگفت که صرف فعالیت‌هایی همچون میزبانی از هیئت‌های خارجی، جذب افراد تأثیرگذار، تولید و توزیع محتوای رسانه‌ای و برگزاری کمپین‌های روابط‌عمومی می‌شود. اما با وجود این هزینه‌های هنگفت در سایه هزینه‌های بالای یکصد میلیارد دلاری اسرائیل برای جنگ در چند جبهه طی دو سال اخیر، تصویر اسرائیل در افکار عمومی جهان در پایین‌ترین سطح تاریخی خود قرار دارد.

از این بودجه عظیم حدود ۳۰۰ میلیون شِکِل (بیش از ۹۰ میلیون دلار) صرف کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی شده است. حدود ۱۳۵ میلیون شِکِل (بیش از ۴۰ میلیون دلار) نیز به میزبانی هیئت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی اختصاص یافته و باقی‌مانده برای سایر فعالیت‌های روابط‌عمومی و تبلیغاتی خرج شده است. در سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰۰ هیئت خارجی شامل ۵۰۰۰ نفر از جمله نمایندگان مجلس، روزنامه‌نگاران، چهره‌های مذهبی و شخصیت‌های سیاسی به اسرائیل سفر کردند. این در حالی‌ است که پیش از آغاز جنگ، تنها حدود ۲۵ هیئت در سال به اسرائیل سفر می‌کردند.

این افراد در جریان سفر خود با وزرا، افسران ارتش، ساکنان مناطق نزدیک به غزه و بازماندگان وقایع اکتبر دیدار کردند و فیلم‌هایی که توسط ارتش اسرائیل درباره حملات ۷ اکتبر تولید شده به آن‌ها نمایش داده شده است.

در همین راستا، هفته جاری قرار است ۲۵۰ قانون‌گذار آمریکایی به اسرائیل سفر کنند و در ماه دسامبر نیز ۱۰۰۰ مقام مذهبی آمریکایی وارد اسرائیل خواهند شد.

در قالب این کمپین‌های تبلیغاتی، رژیم صهیونیستی حتی اقدام به دعوت از چهره‌های معروف بین‌المللی کرده است. از جمله، کایتلین جنر- زن تراجنسیتی و قهرمان سابق المپیک- که قرار بود در مراسم «رژه افتخار دگرباشان» در تل‌آویو شرکت کند؛ مراسمی که در نهایت به دلیل جنگ با ایران لغو شد.

در همین چارچوب، ویدیوهایی از نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل منتشر شده که در آن‌ها ادعای وقوع قحطی در غزه را رد می‌کنند؛ اما بعید به نظر می‌رسد این ویدیوها هیچ تاثیری بر بهبود وجهه اسرائیل داشته باشند.

در آغاز ماه جاری، پایگاه خبری آمریکایی «دروپ‌سایت» فاش کرد که دفتر تبلیغات دولتی اسرائیل قراردادی با شرکت گوگل و سایر پلتفرم‌ها امضا کرده تا کمپینی تبلیغاتی برای پوشش دادن واقعیت‌های موجود از جمله گرسنگی و قحطی در غزه اجرا کند. در تلاشی دیگر برای اثرگذاری رسانه‌ای، وزارت خارجه اسرائیل اقدام به استخدام متخصصانی خارج از ساختار دیپلماسی رسمی کرده است؛ افرادی که در زمینه‌های شبکه‌های اجتماعی، فناوری‌های پیشرفته، استراتژی رسانه‌ای، تولید محتوا و سخنوری فعالیت دارند.

اما با وجود صرف میلیون‌ها دلار، دعوت از هزاران چهره سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای و طراحی کمپین‌های پیچیده تبلیغاتی، اسرائیل نتوانسته از سقوط آزاد چهره جهانی خود جلوگیری کند. این هزینه‌ها تاکنون دستاوردی نداشته‌اند و تصویر اسرائیل در جهان، به‌ویژه پس از جنگ غزه و درگیری با ایران، بیش از هر زمان دیگری مخدوش شده است.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.