وحید احمدی، نماینده کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با همشهری آنلاین، در خصوص مزیتهای پرداخت مالیات به صورت هوشمند ذیل تبصره ماده 100 گفت: روشهای هوشمند و مدرن مالیاتستانی نسبت به روندهای قدیمی مزیتهای زیادی دارد. در روشهای سنتی سلیقه افراد دخیل بود و به همین دلیل مالیاتستانی از انضباط بالایی برخوردار نبود.
وی ادامه داد: وقتی مالیاتستانی توسط مأموران مالیاتی صورت میگیرد و به صورت دستی ممیزیها انجام میشود، زمینه برای فسادهای احتمالی مهیا میشود. این امر به ضرر حاکمیت و مردم بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در سایه روندهای جدید مالیاتستانی مانند تبصره ماده 100 امکان جایگزین شدن سیستمها به جای افراد به وجود میآید و اخذ مالیات با دقت و سرعت بالاتری صورت میگیرد. این تبصره بر سادهسازی فرآیند مالیاتستانی و جایگزینی سازوکارهای دادهمحور بهجای ممیزمحوری تأکید دارد. بر اساس این سازوکار، مودیان مشاغل میتوانند بدون الزام به نگهداری دفاتر و اسناد پیچیده و بدون مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی، مالیات خود را تنها با تکمیل یک فرم ساده پرداخت کنند. همین ویژگی، نخستین گام در کاهش هزینههای تمکین مالیاتی و افزایش انگیزه مودیان برای همکاری با نظام مالیاتی است.
وی ادامه داد: تبعیض در اخذ مالیات از پیامدهای منفی استفاده از روندهای سنتی و ممیزمحور است. در این روشها، امکان چانهزنی مودیان با مأموران مالیاتی وجود داشت و کسانی که نفوذ بیشتری داشتند میتوانستند از پرداخت مالیات طفره بروند. با تکیه بر هوشمندسازی اخذ مالیات بر عملکرد مشاغل با سازوکار تبصره ماده 100، علاوه بر رفع تبعیض در اخذ مالیات و استقرار کامل تقاطعگیری دادهها، مودیان میتوانند از تخفیفات حداکثری مالیاتی، تعیین محل مصرف مالیات پرداختی خود و همچنین تقسیط مالیات بهرهمند شوند
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: روشهای سنتی اخذ مالیات به ضرر حاکمیت است. در این سازوکارها، وصول درآمدهای مالیاتی با مشکل مواجه میشود و دریافت مالیات هزینه بالایی دارد. زیرا در این روشها، سازمان امور مالیاتی نیازمند استفاده از مأموران مالیاتی به تعداد زیاد است تا بتواند به بررسی اظهارنامهها به صورت دستی و ممیزمحور بپردازد.