اتحاد ناگهانی تهران و باکو؛ توپ به زمین همسایه مسیحی ایران افتاد

گسترش نیوز چهارشنبه 26 شهریور 1404 - 22:59
افزایش توان ترانزیتی برای ایران به‌معنای استفاده حداکثری از موقعیت جغرافیایی خاص کشور است؛ کشوری که به‌عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب، شمال و جنوب آسیا و حتی اروپا عمل می‌کند. توسعه مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی می‌تواند ایران را به هاب اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل کند و علاوه بر افزایش مبادلات تجاری، زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری با کشورهای همسایه و شرکای استراتژیک شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای این توسعه، درآمد مستقیم دولت از محل عوارض ترانزیتی و خدمات لجستیکی است. هر کالایی که از خاک ایران عبور می‌کند، با اخذ تعرفه‌ها و مالیات‌های مربوطه، درآمد پایداری برای خزانه کشور ایجاد می‌کند. همچنین، افزایش حجم ترانزیت می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل داخلی، بهبود کیفیت جاده‌ها، بنادر و شبکه ریلی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم منجر شود.

از طرف دیگر، افزایش توان ترانزیتی فرصت مناسبی برای ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی فراهم می‌کند. با اتصال مسیرهای داخلی به کریدورهای بین‌المللی، کالاها سریع‌تر و با هزینه کمتر از مسیر ایران به مقصدهای خارجی می‌رسند. این موضوع نه‌تنها سود اقتصادی برای دولت دارد، بلکه باعث تحکیم روابط تجاری با کشورهای همسایه و افزایش نفوذ ایران در معادلات منطقه‌ای می‌شود.

افتتاح پل جدید کریدور «ارس» تا پایان امسال

رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پل جدید کریدور ارس تا پایان امسال به افتتاح می‌رسد، گفت: کریدور ارس مسیر جدیدی نیست و در تمام سال‌های گذشته وجود داشته و اتفاق جدید در این کریدور ساخت پل جدید در این مسیر است و با احداث این پل ظرفیت جاده اتصال آذربایجان به نخجوان از کلاله به جلفا افزایش پیدا می‌کند.

امین ترفع، رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی درباره امکان انحراف در مسیر کریدور زنگزور اظهار داشت: عملیات توسعه ظرفیت جاده جلفا به کلاله در حال انجام است و ظرفیت بسیار بالایی دارد و کشور جمهوری آذربایجان به طور مستمر روند پیشرفت پروژه‌ را از ایران پیگیری می‌کند. 

وی ادامه داد: علمیات ساخت پل در این مسیر توسط آذربایجان در مسیر کلاله- آق بند در حال اجرا است، پیشرفت بالایی دارد و در سمت آذربایجان علمیات ساخت پل تکمیل شده‌است. در سمت ایران هم بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد  و تا پایان امسال این پل به افتتاح می‌رسد.

کامیونداران-ایران

روزانه حدود ٢۵٠ کامیون ظرفیت تردد در این مسیر را دارد

رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه علمیات اجرایی اتصال آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران با پل‌ها و جاده‌های جدید در حال اجرا است و دو کشور هنوز در حال پیگیری راه‌اندازی این مسیر هستند، گفت: همین الان هم این مسیر بین کشورها برقرار است و بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی، اتصال آذربایجان و نخجوان همواره در این سال‌ها از مسیر ایران بوده‌ است. 

ترفع تاکید کرد: کریدور ارس  مسیر جدیدی نیست و در تمام سال‌های گذشته وجود داشته و اتفاق جدید در این کریدور ساخت پل جدید در این مسیر است و با احداث این پل ظرفیت جاده اتصال آذربایجان به نخجوان از کلاله به جلفا افزایش پیدا می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که این مسیر با احداث پل جدید چه ظرفیتی برای ترانزیت و عبور کالا را خواهد داشت، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ٢۵٠ کامیون ظرفیت تردد در این مسیر را دارد  و می‌توان این عدد را افزایش داد.

کدخبر: 360915 سهیل مافی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.