یکی از مهمترین مزایای این توسعه، درآمد مستقیم دولت از محل عوارض ترانزیتی و خدمات لجستیکی است. هر کالایی که از خاک ایران عبور میکند، با اخذ تعرفهها و مالیاتهای مربوطه، درآمد پایداری برای خزانه کشور ایجاد میکند. همچنین، افزایش حجم ترانزیت میتواند به تقویت زیرساختهای حملونقل داخلی، بهبود کیفیت جادهها، بنادر و شبکه ریلی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم منجر شود.
از طرف دیگر، افزایش توان ترانزیتی فرصت مناسبی برای ارتقای جایگاه ایران در تجارت جهانی فراهم میکند. با اتصال مسیرهای داخلی به کریدورهای بینالمللی، کالاها سریعتر و با هزینه کمتر از مسیر ایران به مقصدهای خارجی میرسند. این موضوع نهتنها سود اقتصادی برای دولت دارد، بلکه باعث تحکیم روابط تجاری با کشورهای همسایه و افزایش نفوذ ایران در معادلات منطقهای میشود.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پل جدید کریدور ارس تا پایان امسال به افتتاح میرسد، گفت: کریدور ارس مسیر جدیدی نیست و در تمام سالهای گذشته وجود داشته و اتفاق جدید در این کریدور ساخت پل جدید در این مسیر است و با احداث این پل ظرفیت جاده اتصال آذربایجان به نخجوان از کلاله به جلفا افزایش پیدا میکند.
امین ترفع، رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی درباره امکان انحراف در مسیر کریدور زنگزور اظهار داشت: عملیات توسعه ظرفیت جاده جلفا به کلاله در حال انجام است و ظرفیت بسیار بالایی دارد و کشور جمهوری آذربایجان به طور مستمر روند پیشرفت پروژه را از ایران پیگیری میکند.
وی ادامه داد: علمیات ساخت پل در این مسیر توسط آذربایجان در مسیر کلاله- آق بند در حال اجرا است، پیشرفت بالایی دارد و در سمت آذربایجان علمیات ساخت پل تکمیل شدهاست. در سمت ایران هم بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال این پل به افتتاح میرسد.
رییس مرکز امور بینالملل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه علمیات اجرایی اتصال آذربایجان به نخجوان از مسیر ایران با پلها و جادههای جدید در حال اجرا است و دو کشور هنوز در حال پیگیری راهاندازی این مسیر هستند، گفت: همین الان هم این مسیر بین کشورها برقرار است و بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی، اتصال آذربایجان و نخجوان همواره در این سالها از مسیر ایران بوده است.
ترفع تاکید کرد: کریدور ارس مسیر جدیدی نیست و در تمام سالهای گذشته وجود داشته و اتفاق جدید در این کریدور ساخت پل جدید در این مسیر است و با احداث این پل ظرفیت جاده اتصال آذربایجان به نخجوان از کلاله به جلفا افزایش پیدا میکند.
وی در پاسخ به این سوال که این مسیر با احداث پل جدید چه ظرفیتی برای ترانزیت و عبور کالا را خواهد داشت، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ٢۵٠ کامیون ظرفیت تردد در این مسیر را دارد و میتوان این عدد را افزایش داد.