کافه بازار گزارش سالانه خود را برای سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است که طبق آن، این پلتفرم تا ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته و کاربران در این سال بیش از یک میلیارد بار برنامهها و بازیهای خود را بهروزرسانی کردهاند. این گزارش در شرایطی منتشر میشود که اندروید با ۹۱ درصد سهم، سیستمعامل غالب در ایران است و سامسونگ و شیائومی روی هم رفته ۸۱ درصد بازار موبایل کشور را در اختیار دارند.
گزارش سال ۱۴۰۳ بازار نگاهی جامع به رفتار کاربران، وضعیت توسعهدهندگان و تحولات کلیدی این پلتفرم در سال گذشته، از جمله تغییر مالکیت و پذیرش در فرابورس، داشته است.
در سال ۱۴۰۳، جستجو برای بازیها با رشد ۵ درصدی همراه بوده ، درحالیکه جستجوی برنامهها ۲۷ درصد کاهش داشته است. واژه «بازی» و ترکیبات مرتبط با آن مانند «بازی دخترانه» و «ماشین بازی»، پرجستجوترین عبارات در این پلتفرم بودهاند. در میان برنامهها نیز «روبیکا»، «دیوار» و «ایتا» بیشترین جستجو را به خود اختصاص دادند.
از نظر نصب، ۱۰ برنامه برتر سال ۱۴۰۳ شباهت زیادی به سال قبل داشتند. «روبیکا» با ۳۳.۵ میلیون نصب در صدر قرار دارد و پس از آن «دیوار» با ۲۲.۲ میلیون و «SHAREit» با ۲۰.۳ میلیون نصب در رتبههای بعدی جای گرفتهاند. در میان بازیها نیز «Stickman Party» با ۷.۲ میلیون نصب، پرنصبترین بازی سال بود و بازیهای ایرانی «کلاچ» و «آمیرزا» نیز در میان ۱۰ بازی برتر قرار گرفتند.
نکته قابل توجه، رشد چشمگیر دسته «امور مالی» است که بیشترین افزایش را در تعداد جستجو تجربه کرده و نصب برنامههای این حوزه نیز رشد ۱۲ درصدی داشته است. این رشد بازتابی از شرایط اقتصادی و افزایش آشنایی کاربران با خدماتی مانند وام اعتباری و مدیریت ثروت است.
سال گذشته برای کافه بازار سالی پر از تحولات مهم بود. در این سال مالکیت این مجموعه از گروه هزاردستان به گروه «پگاه دادهکاوان شریف (تپسل)» انتقال یافت. بازار پس از چهار سال تلاش، سرانجام موفق به اخذ پذیرش در فرابورس شد.
از دیگر اقدامات بازار در سال ۱۴۰۳، بازگشت سرویس تماشای آنلاین ویدیو بود که به کاربران امکان دسترسی به فیلمها و سریالهای ایرانی و خارجی را میدهد. این پلتفرم همچنین با راهاندازی «مجله بازار»، «بازار استریت» و برگزاری مسابقات ورزشهای الکترونیکی «بازار لجندز لیگ»، تلاش کرده تا ارتباط نزدیکتری با «نسل زد» برقرار کند.
در دیماه ۱۴۰۳، پس از حدود دو سال، گوگلپلی رفع فیلتر و بار دیگر در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت. طبق اعلام بازار در گزارش خود، این اتفاق تغییر معناداری در روند نصب برنامهها از این پلتفرم ایجاد نکرده است. بازار معتقد است نیازهای کاربرانش با کاربران گوگلپلی متفاوت است و محدودیتها در بلندمدت تأثیری بر انتخاب کاربران ندارند.
این گزارش نشان میدهد که همزمان با فیلتر اولیه گوگلپلی در شهریور ۱۴۰۱، نصب از بازار افزایشی غیرمعمولی داشت، اما آن دسته از کاربران پس از مدتی با استفاده از ابزارهای گوناگون مجدداً به گوگلپلی بازگشتند.
کافه بازار در بخشی به تحلیل گوشیهای ثبتشده در این پلتفرم پرداخته است. طبق این گزارش، تا پایان سال گذشته، مجموعاً بیش از ۱۶۶ میلیون دستگاه گوشی در بازار به ثبت رسیده است. از این میان، بیش از ۲۸ میلیون دستگاه مربوط به گوشیهای جدیدی است که تنها در سال ۱۴۰۳ ثبت شدهاند.
تحلیل کلی دستگاهها نشان میدهد که برند سامسونگ با در اختیار داشتن ۵۹ درصد از سهم بازار، جایگاه پیشتاز را حفظ کرده است. پس از آن، شیائومی با ۲۵ درصد و هوآوی با ۷ درصد در رتبههای بعدی قرار دارند. این گزارش همچنین با تمرکز بر دستگاههای ثبتشده تنها در سال ۱۴۰۳ اعلام میکند که سامسونگ با کسب ۵۵ درصد از سهم بازار همچنان موقعیت برتر خود را حفظ کرده و شیائومی با رشد قابل توجه، سهم خود را به ۳۴ درصد افزایش داده است.
دادههای گزارش حاکی از آن است که استفاده مصرفکنندگان عمدتاً به سمت گوشیهای میانرده و اقتصادی معطوف است. در تحلیل ۲۰ مدل گوشی برتر در سال ۱۴۰۳، این گزارش نشان میدهد که بیش از نیمی از این دستگاهها، تولید سال ۲۰۲۳ بودهاند و تمامی آنها در دسته گوشیهای پایینرده تا میانرده جای میگیرند. این ۲۰ مدل پرطرفدار، به تنهایی حدود ۱۰ میلیون از مجموع ۲۸ میلیون گوشی جدید ثبتشده در سال را به خود اختصاص دادهاند. در نهایت، گزارش نتیجه میگیرد که سامسونگ با تنوع بالای محصولات، جایگاه خود را حفظ کرده، در حالی که شیائومی با مدلهای پرفروشی نظیر Redmi Note 13، رقابت نزدیکی را رقم زده است.
اکوسیستم توسعهدهندگان
تعداد توسعهدهندگان فعال در کافه بازار طی سال ۱۴۰۳ به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید. در این سال بیش از ۱۷ هزار برنامه جدید و بیش از ۱۸ هزار بازی جدید در این پلتفرم منتشر شد. توسعهدهندگان همچنین با انتشار بیش از ۳۳ هزار نسخه جدید، فعالیت چشمگیری در بهروزرسانی محصولات خود داشتند.
بررسیها نشان میدهد که میان تعداد انتشار بهروزرسانی و میزان نصب برنامهها، هماهنگی وجود داشته است. بهویژه در دستههای پرکاربردی مانند امور مالی، رفتوآمد و شبکههای اجتماعی که توسعهدهندگان آنها توجه ویژهای به حفظ و ارتقای تجربه کاربری دارند.