۱۳ خودرو که نگهداری و تعمیر آنها به‌طور شگفت‌انگیزی آسان است(+عکس)

عصر ایران دوشنبه 31 شهریور 1404 - 11:36
در این مطلب ۱۳ خودرو در بازار جهانی را به شما معرفی می‌کنیم که نگهداری و تعمیر آنها بسیار راحت است و حتی مبتدیان هم از عهده این کار برمی‌آیند.

آیا دوست دارید خودتان دست به آچار شوید و خودروی خود را تعمیر کنید، اما می‌ترسید که از پس این کار برنیایید؟ کاملا قابل درک است؛ چرا که تعمیر خودرو یک کار تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. اما یک راز وجود دارد؛ اگر ماشین مناسبی را بخرید، خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید و حداقل یک‌سری از تعمیرهای دم دستی را انجام دهید.

به گزارش گجت نیوز، پیچ‌های باز شده، نشتی‌های مرموز و سوپاپ‌های خم شده، همگی یک کابوس برای مالکان خودروها هستند؛ اما برخی از ماشین‌ها آنقدر ساده طراحی شده‌اند که شما هم می‌توانید کاپوت را بالا بزنید و وظیفه تعمیر را بر عهده بگیرید.

اما کدام ماشین‌ها در این لیست قرار می‌گیرند؟ در این مطلب ۱۳ خودرو را به شما معرفی می‌کنیم که تعمیر و نگهداری آنها بسیار ساده است. این لیست با پشتوانه سال‌ها تجربه مالکان خودروها گردآوری شده است. با خرید این خودروها، حتی تازه‌کارها هم می‌توانند خیلی از ایرادهای ماشین خود را پیدا کنند و دست به آچار شوند. با گجت نیوز همراه باشید.

هوندا سیویک ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰

هوندا سیویک مدل‌های 1992 تا 2000 به‌خاطر قابل اعتماد بودن معروف هستند. به ندرت پیش می‌آید که این نسل از هوندا سیویک، خراب شود. اما باید توجه داشته باشید که همه تیپ‌های این خودرو برای مبتدیان و تازه‌کارها مناسب نیستند. اگر آماتور هستید باید به دنبال مدل‌هایی با موتور پایه غیر VTEC D15 یا D16 باشید. بنابراین از خرید مدل‌هایی که موتور VTEC دارند، مانند EX و Si صرف نظر کنید. این مدل‌ها در زیر کاپوت، پیچیده‌تر هستند و مهم‌تر از همه، احتمال این‌که اصلاح شده باشند، بسیار بیشتر است. ورودی‌های هوای نامناسب و کیت‌های توربو می‌توانند تبدیل به یک سردرد برای شما شوند.

اما اگر مدل مناسب هوندا سیویک را خریداری کنید، برای تشخیص ایراد خودرو به ابزار خاص یا رفتن به نمایندگی و تعمیرگاه نیاز ندارید. یک‌سری ابزارهای پایه می‌تواند به شما کمک کند تا بیشتر کارهای لازم برای تعمیر و نگهداری این خودرو را انجام دهید. خودروهای OBDI قبل از سال 1995 آنقدر ساده هستند که می‌توانید با شمردن چراغ‌های چشمک‌زن، کدهای خطا را بخوانید و متوجه ایراد خودروی خود بشوید.

زمانی که در انجام تعمیرات اولیه مهارت پیدا کردید، می‌توانید این خودرو را به‌گونه‌ای نگهداری کنید که کمتر خراب شود و همچنین می‌توانید به گزینه‌های تغییر و تحول خودروی خود فکر کنید. علاوه بر این، مدل‌های تمیز و بدون مشکل این نسل از هوندا سیویک، هنوز بسیار ارزشمند هستند؛ به‌خصوص کوپه‌های EJ1 که در فیلم سریع و خشن دیده بودیم. بنابراین می‌توانید هر تعمیری را یک سرمایه‌گذاری روی مهارت‌های خود و ارزش آینده ماشین خود در نظر بگیرید.

فورد کراون ویکتوریا ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۱

فورد کراون ویکتوریا به‌همراه برادارن پلتفرم پنترش، یک قایق تفریحی باشکوه با بدنه روی شاسی و موتور V8 است که با روح ساده و مقاوم یک وانت ساخته شده است. وقتی کاپوت این خودرو را بالا می‌زنید و به موتور V8 ماژولار 4.6 لیتری نگاه می‌کنید، کلی فضای خالی می‌بینید که کار را برای تعمیر راحت‌تر می‌کند. این موتور معروف و قابل اعتماد، به‌راحتی در این فضای آزاد جا خوش کرده و خبری از یک پوشش پلاستیکی که اسرار آن را پنهان کند هم نیست. به‌معنای واقعی می‌توانید تمام اجزای موتور را ببینید و لمس کنید. به همین دلیل موتور این خودرو یک کلاس درس عالی برای یادگیری نحوه کار با محفظه موتور است.

برای حداکثر قابلیت اطمینان، بهتر است یک مدل غیر نظامی یا یک گرند مارکیز را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید کمی جسارت به خرج بدهید، می‌توانید مدل P71 Police Interceptor را انتخاب کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که احتمالا این مدل، زندگی قبلی خود را صرف تعقیب مجرمان کرده است.

در هر صورت، انتظار چند تغییر ناگهانی را داشته باشید. مینفولد ورودی نایلونی رزینی در مدل‌های قبل از ۲۰۰۲ به ترک خوردن معروف است، اما تعویض آن با یک مینفولد آلومینیومی نیز کار سختی نیست. حتی برای خیلی از ایرادهای این ماشین، هزاران ویدیوی آموزشی در یوتیوب وجود دارد که شما را برای تعمیر راحت آنها راهنمایی می‌کنند. بنابراین حتی اگر یک تازه‌کار باشید هم می‌توانید خیلی از ایرادهای فنی فورد کراون ویکتوریا را برطرف کنید.

شورولت سیلورادو ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷

شورولت سیلورادو همیشه جزو پیکاپ‌های محبوب بازار بوده و دلیل این محبوبیت هم ظاهر آن نیست. سیلورادو GMT800 از نظر مکانیکی، یک اسب بارکش ساده است که هیچوقت از کار دست نمی‌کشد. در این خودرو، موتورهای Vortec V8 مبتنی بر LS را پیدا می‌کنید؛ موتورهای بسیار مقاومی که برخی از آنها بدون هیچ مراقبت اولیه‌ای، 300 هزار مایل را طی کرده‌اند. از آن بهتر این که محفظه موتور آنقدر باز است که برای رسیدن به اجزای آن، نیازی به دست‌های کوچک یا آچارهای خم‌شونده ندارید.

اگر قصد دارید به مسیرهای آفرودی بروید و از گودال‌های گل و لای عبور کنید، باید مدل ‌2WD را انتخاب کنید. این مدل هم همه چیز را در ساده‌ترین شکل خود نگه داشته و آنقدر قابل اعتماد است که اصلا نیازی ندارید در مورد جعبه دنده‌های کمکی و دیفرانسیل جلو، چیزی یاد بگیرید. اما قبل از خرید باید چرخ‌ها، پنل‌های راکر و گوشه‌های کابین را از نظر زنگ‌زدگی بررسی کنید؛ چون این تنها نقطه ضعف واقعی این پیکاپ است.

خرابی صفحه کیلومتر نیز یکی دیگر از مشکلات رایج است، اما یک راه‌حل بسیار ارزان و راحت با لحیم‌کاری دارد. مانند گزینه قبلی، برای تعمیر این خودرو هم کلی ویدیوی راهنمایی و آموزشی در اینترنت وجود دارد. بنابراین خیالتان راحت باشد که خیلی سریع، راحت و تمیز می‌توانید تمام ایرادها و خرابی‌ها را برطرف کنید.

فورد رنجر ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱

فورد رنجر نیز یکی دیگر از خودروهایی است که تعمیر و نگهداری بسیار آسانی دارند و این خبر خوبی برای کسانی است که دوست دارند همیشه خودشان کارها را انجام دهند. طراحی رنجر، اثبات شده است، قطعات آن به وفور یافت می‌شود و خیلی ساده و آسان تعمیر می‌شود. نکته اصلی، انتخاب موتور مناسب است. برای حداکثر دوام، بهتر است موتور ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری لیما را انتخاب کنید. اگر مدل دیفرانسیل عقب با گیربکس دستی را بخرید، خیالتان راحت باشد که یک پیکاپ مطمئن و عالی خواهید داشت.

یکی از بزرگترین مزایای فورد رنجر، اندازه آن است. این خودرو به اندازه کافی جمع و جور است که بتوانید آن را در هر جایی پارک کنید. وقتی کاپوت را بالا می‌زنید، همه چیز در معرض دید است و قطعات نیز به‌اندازه کافی سبک هستند که بتوانید آنها را جابه‌جا و تعویض کنید. تعویض روغن، ترمز و حتی تعویض کلاچ نیز بسیار کمتر از یک وانت بزرگ، شما را اذیت می‌کند.

از لحاظ تامین قطعات نیز نباید نگرانی داشته باشید. فورد میلیون‌ها قطعه را به‌طور یکسان با مزدا سری B ساخته و حتی قطعات زیادی از آن با فورد اکسپلورر به اشتراک گذاشته است. اگر به گلگیر، دینام یا حتی کل موتور نیاز داشته باشید، خیلی آسان و با قیمتی ارزان می‌توانید آنها را پیدا کنید.

تویوتا تاکوما ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴

از هر طرفدار تویوتا بپرسید به شما خواهد گفت که نسل اول پیکاپ تاکوما، افسانه‌ای است. پیکاپ‌های جدید اگر به مانند ابررایانه باشند، تاکوما مانند یک نوار کاست آنالوگ است. در مورد موتورهای آن، پیشرانه‌های چهار سیلندر 2.4 لیتری و 2.7 لیتری، حیوان درنده‌ای هستند که برای همیشه کار کردن ساخته شده‌اند. موتور 3.4 لیتری V6 نیز کمی قدرت اضافی را بدون دردسر بیشتر برای شما به ارمغان می‌آورد. قطعات الکترونیکی تاکوما 1995 تا 2004، به‌طور شگفت‌انگیزی ساده هستند.

اگر می‌خواهید تعویض روغن انجام دهید، ویدیوهای آموزش گام به گام وجود دارد. رویای یک کیت بالابر را در سر دارید، فقط کافی است در اینترنت جستجو کنید و از طرفداران متعصب تاکوما و خودروهای تویوتا کمک بگیرید. تنها یک نکته منفی وجود دارد و آن هم ایراد زنگ‌زدگی ریل شاسی است. در آن زمان اوضاع آنقدر بد شد که تویوتا با پوشش گارانتی گسترده وارد عمل شد و مسئولیت را به‌طور کامل بر عهده گرفت. با این حال اگر یک تویوتا تاکوما ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ تمیز با شاسی سالم پیدا کنید، یکی از بادوام‌ترین و بهترین وانت‌های ساخته شده برای مبتدیان را خواهید داشت.

تویوتا کمری ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶

تویوتا کمری ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶، زیبا نیست. این خودرو ساخته شده تا برای شما کار کند و در این امر، بسیار موفق و فوق‌العاده است. برای یک مکانیک تازه‌کار، این نسل از تویوتا کمری دقیقا همان چیزی است که نیاز دارید؛ بدون هیچ دردسری و با قابلیت اطمینان بالا. وقتی کاپوت را بالا می‌زنید، یکی از موتورهای فوق ستاره تویوتا را می‌بینید. موتورهای چهار سیلندر 2.2 لیتری و 2.4 لیتری، بسیار ساده و مقاوم هستند و فضای زیادی برای تعویض قطعات در اختیار شما قرار می‌دهند. حتی موتور V6 هم به‌طور شگفت‌آوری ساده و قابل کنترل است، اما باید با فضای تنگ‌تر آن کنار بیایید.

قطعات این خودرو نیز به وفور یافت می‌شود. اگر به دینام جدید، گلگیر یا هر چیز دیگری نیاز داشته باشید، قطعات را همه جا و با قیمتی مناسب پیدا خواهید کرد. البته هیچ ماشینی بی‌نقص نیست، ولی حتی ویژگی‌های عجیب و غریب کمری ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ هم به‌خوبی مدیریت شده و برطرف کردن ایرادها بسیار آسان است. به‌عنوان مثال، موتورهای ۲.۲ لیتری اولیه در صورت نگهداری نامناسب با مشکل لجن و روغن مواجه می‌شدند، اما تعویض منظم روغن، این مشکل را حل می‌کند.

جیپ رانگلر ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶

جیپ رانگلر ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۶، اساسا مانند یک اسباب‌بازی لگو برای بزرگسالان است. شما حتی می‌توانید درها، سقف، گلگیرها و… را از هم جدا کنید و دوباره سر هم کنید. برای یک آچار به دست مبتدی، این خودرو می‌تواند رویایی باشد. اکسل‌های محکم، فنرهای تخت یا مارپیچ ساده و قطعات الکترونیکی کافی برای روشن نگه داشتن آن به این معنی است که هرگز با مشکل جدی مواجه نخواهید شد.

در زیر کاپوت، چند گزینه موتور دارید، اما موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر خطی، افسانه‌ای است. این موتور گشتاور بالایی دارد، تقریبا خراب نمی شود و حتی اگر تعویض روغن را فراموش کنید، باز هم به راحتی به کار خود ادامه می‌دهد. موتورهای ۴ سیلندر کوچک‌تر هم به‌اندازه کافی خوب هستند. آنها کمی کندتر هستند، اما همچنان به‌سادگی و آسانی کار می‌کنند.

این نسل از خودروهای جیپ رنگلر در بازار قطعات و لوازم جانبی نیز خوش می‌درخشد. لاستیک‌های بزرگتر، سقف نرم جدید، کیت بالابر و همه چیز را می‌توانید در بازار پیدا کنید. کاتالوگ‌ها، انجمن‌ها و کانال‌های یوتیوبی زیادی هم وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا به‌خوبی از جیپ رانگلر خود نگهداری کنید و حتی آن را ارتقا بدهید.

مزدا MX-5 میاتا 1990 تا 2005

میاتا هم یک خودرو جذاب و دوست‌داشتنی و هم یک ماشین مناسب برای کسانی است که می‌خواهند یاد بگیرند چگونه با آچار بکس کار کنند. این رودستر کوچک، بی‌نقص و به اندازه کافی ساده است و حتی مکانیک‌های تازه‌کار هم با آن احساس حرفه‌ای بودن می‌کنند. وقتی کاپوت را باز می‌کنید، همه چیز به‌طور دلپذیری مرتب است. شمع‌ها، تسمه‌ها و شلنگ‌ها همه سر جای خود هستند. حتی تعویض کلاچ این خودرو نیز شبیه به یک تفریح آخر هفته است.

موتورهای 4 سیلندر 1.6 لیتری اولیه و بعدا 1.8 لیتری، موتورهایی کوچک با دور موتور بالا هستند و ساختار سبک و دیفرانسیل عقب به این معنی است که اصول اولیه یک ماشین اسپرت واقعی را بدون دردسر زیاد، یاد خواهید گرفت. قطعات مزدا MX-5 میاتا، ارزان و در دسترس هستند. حتی اگر چیزی خراب شود، راحت می‌توانید جایگزین آن را پیدا کنید و به کار خود ادامه دهید.

جامعه طرفداران میاتا نیز یک امتیاز دیگر است. راهنماهای تعمیر برای هر سروصدای جیرجیر و نشتی، معمولا به همراه عکس و ویدیو در فضای آنلاین منتشر شده‌اند. شما همیشه پشتیبانی افرادی که شیفته این ماشین کوچک هستند را خواهید داشت.

فورد موستانگ ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴

آیا هوس موتور V8های قدیمی و بدون دردسر را کرده‌اید؟ موستانگ 1994 تا 2004 دوست شما خواهد بود. این خودرو اساسا یک خودروی عضلانی آمریکایی با چرخ‌های کمکی است و سفر شما با دو موتور ساده آغاز می‌شود. موتور V6 با حجم 3.8 لیتر، ورود بدون دردسر شما به دنیای موستانگ را جشن می‌گیرد. موتور V8 با حجم 4.6 لیتر نیز بسیار نرم، پر گشتاور و با صدایی شبیه به موتورهای آمریکایی است. یک مدل New Edge با سرسیلندرهای بهبود یافته از سال 1999 تا 2004 نیز در دسترس قرار گرفته که همان سادگی را با قدرت بیشتر ارائه می‌کند.

موستانگ‌های SN95 در حال حاضر بسیار ارزان هستند و تعمیر و نگهداری بسیار ساده‌ای هم دارند. از تعمیر ترمز گرفته تا به‌روزرسانی سیستم تعلیق، همه کارها را می‌توانید خودتان انجام دهید. سیستم تعلیق مک فرسون در جلو، مانند یک مدرسه مکانیکی است. حتی تعویض موتور نیز آنقدر لذت بخش است که بیشتر شبیه به یک پروژه تفریحی-آموزشی به‌نظر می‌رسد. فورد موستانگ 1994 تا 2004، یک بوم نقاشی است که آمادگی دارد تا همه چیز را در مورد لذت رانندگی با دیفرانسیل عقب به شما آموزش دهد.

سوبارو اوت بک ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹

در همین ابتدا بگوییم که واشر سرسیلندر، یک نقص بزرگ در مدل‌های غیر توربو ۲.۵ لیتری سوبارو اوت بک ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ است. اما وقتی این واقعیت را بپذیرید، این خودرو به یک شروع فوق‌العاده برای مکانیک‌های تازه‌کار تبدیل می‌شود. راز این موضوع، موتور تخت جعبه‌ای آن است. مطمئنا این موتور کمی غیر معمول به‌نظر می‌رسد، اما بسیاری از کارها را آسان‌تر می‌کند. برای مثال، شمع‌ها درست در کناره‌های موتور قرار دارند و کاملا در دسترس هستند. تعویض روغن ساده است و اکثر قطعات دقیقا همان جایی هستند که انتظار دارید.

واشر سرسیلندری که در موتورهای تنفس طبیعی EJ25 به یک نقطه ضعف تبدیل شد نیز به‌راحتی قابل تعمیر است. آموزش‌های یوتیوبی و تاپیک‌هایی وجود دارند که به‌راحتی این کار را به شما آموزش می‌دهند. در هر صورت وقتی با مشکل واشر سرسیلندر کنار آمدید، سوبارو اوت بک 2000 تا 2009 یک خودرو توانمند و قابل اعتماد با تعمیر و نگهداری آسان خواهد بود.

تویوتا پریوس ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹

شاید کمی عجیب باشد که تویوتا پریوس را در لیست خودروهایی که تعمیرشان آسان است بیاوریم. عموم مردم فکر می‌کنند خودروهای هیبریدی بسیار پیچیده هستند و البته این موضوع اشتباه نیست. اما پریوس نسل دوم بر خلاف همیشه عمل می‌کند و یک خودروی عالی و بدون استرس برای تمام مبتدیان است. نگهداری این نسل از پریوس، بسیار آسان خواهد بود؛ چرا که سیستم هیبریدی به‌طور هوشمندانه‌ای بیشتر قطعاتی را که معمولا خراب می‌شوند، حذف کرده است. خبری از دینام، موتور استارت یا پمپ فرمان هیدرولیک نیست که نگران خراب شدنشان باشید.

لنت‌های ترمز به‌لطف سیستم ترمز احیاکننده می‌توانند به‌راحتی بیش از ۱۰۰ هزار مایل دوام بیاورند. موتور کوچک ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری نیز کار را آسان می‌کند و تعویض روغن، شمع‌ها و سایر کارهای روتین، به‌راحتی و با هزینه مناسب‌تر از آنچه انتظار دارید انجام می‌شوند.

اما در مورد باتری غول‌پیکر و ترسناک چطور؟ پک باتری این خودرو معمولا تا ۱۵۰ هزار مایل دوام می‌آورد و وقتی فرسوده می‌شود هم مجبور نیستید هزینه خیلی زیادی کنید. انواع پک‌های بازسازی شده، اغلب با گارانتی و با قیمت مناسب در بازار لوازم جانبی وجود دارند که در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کنند.

هیوندای النترا ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰

هیوندای النترا ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰، خودروی سرسختی است که هیچکس به‌خاطر زیبایی‌اش آن را نمی‌خرد. این خودرو گزینه ارزان و قابل اعتمادی است که نگهداری و تعمیر آسانی هم دارد. اگر حاضر باشید آستین‌هایتان را بالا بزنید و آچار به دست بگیرید، این خودرو یک کلاس درس بی‌نظیر برای شما خواهد بود.

در زیر کاپوت، یک موتور چهار سیلندر ۲ لیتری قابل اعتماد قرار دارد؛ یک موتور کوچک و ساده که انگار توسط یک عاشق مکانیکی ساخته شده است. پیدا کردن و شناسایی هر ایرادی، آسان است و فضای کافی برای چرخاندن آچار در دسترس شما قرار دارد. تعویض فیلتر هوا، شمع، تسمه تایم و همه چیز به آسانی انجام می‌شود. هزینه قطعات نیز بالا نیست و می‌توانید با قیمت‌های مناسب، قطعات لازم را پیدا کنید. تعمیری که برای هر خودروی دیگر می‌تواند تا چند روز شما را معطل کند، برای مالکان هیوندای النترا ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ فقط یک آخر هفته لذت‌بخش است.

اگر به دنبال بهترین مدل‌های النترا هستید، مدل‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ را انتخاب کنید. در آن زمان هیوندای به موفقیت بزرگی دست پیدا کرده بود و خودروهایی با قیمت مناسب و استحکام کافی را تولید می‌کرد.

فولکس واگن جتا ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۴

اگر می‌خواهید بدون هزینه‌های زیاد، مالک یک خودرو آلمانی شوید، فولکس واگن جتا انتخاب مناسبی برای شما است. جتا دروازه‌ای برای ورود به مهندسی آلمانی است. فولکس واگن زمانی معتقد بود افراد عادی هم باید بتوانند روی خودروهای خود کار کنند و به همین دلیل از پیچیدگی‌های زیاد در محصولات خود اجتناب می‌کرد و جتا ۱۹۷۹ تا ۲۰۰۴ یکی از خودروهایی است که از این رویه بیرون آمده است.

موتورهای هشت سوپاپ و چهار سیلندر 1.8 لیتری و 2.0 لیتری ارائه شده برای این خودرو، به‌معنای واقعی بادوام، آسان و دوست‌داشتنی هستند. برای یک مبتدی، بهتر است فعلا از موتورهای VR6 و 1.8T دوری کنید. در مدل‌های VR6، موتور شش سیلندر در محفظه‌ای که برای چهار سیلندر طراحی شده قرار می‌گیرد و به همین دلیل تعمیر و نگهداری آن کمی سخت‌تر است. موتور 1.8T نیز پیچیدگی توربوشارژ را به همراه دارد. موتور هشت سوپاپ معمولی شاید سرعت و قدرت زیادی را در اختیار شما قرار ندهد، اما تعمیر و نگهداری آسان را به شما یاد می‌دهد.

همانطور که در این مطلب خواندید، همه ۱۳ خودروی نام برده شده، مربوط به سال ۲۰۱۰ به قبل هستند. ظاهرا در آن دوران، خودروسازان به سادگی و قابل اعتماد بودن محصولات خود بیشتر اهمیت می‌دادند؛ اما خودروهای امروزی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند و نگهداری و تعمیر آنها برای مبتدیان ممکن نیست و حتی اگر حرفه‌ای باشید هم احتمالا به ابزارهای پیشرفته‌ای نیاز دارید.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.