دومین رویداد بزرگ رسانه زومیت، با گرد هم آوردن ۱۱۰۰ نفر از فعالان و علاقهمندان حوزه فناوری، شاخصهای کلیدی عملکرد قابلتوجهی را به ثبت رساند. میانگین سنی ۲۶.۳ سال شرکتکنندگان، نشان از تسلط این برند بر بازار جوانان دارد. از منظر شاخص رضایت مشتری (CSAT) ۸۲ درصد از حاضران رضایت کامل خود را ابراز کردند. اعلام آمادگی ۸۴ درصدی مخاطبان برای توصیه این رویداد به دیگران از دیگر نتایج نظرسنجی این رویداد بود. علاوه بر این، ۸۸ درصد از حاضران در این رویداد از آمادگی و اشتیاق برای شرکت در رویداد بعدی زومیت خبر دادند که از وفاداری عمیق جامعه این رسانه حکایت دارد.
این آمارها نشان میدهد که زومیت توانسته است با موفقیت، از یک پلتفرم محتوامحور به یک برند جامعهمحور گذار کند. در شرایطی که بسیاری از رسانهها با چالشهای اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، این سرمایه اجتماعی به عنوان یک منبع درآمدی جایگزین و ابزاری برای تقویت برند عمل میکند.
مسعود یوسفنژاد، مدیرعامل و سردبیر زومیت، در سخنرانی خود به صراحت به نقش این سرمایه اجتماعی در عبور از بحرانهای اقتصادی اشاره کرد. او با اشاره به پیامدهای اقتصادی جنگ گفت:
«جنگ ضربه جدی به اقتصاد زد و شرایط سخت را سختتر کرد؛ زومیت هم بهعنوان یک رسانه مستقل با کاهش شدید درآمد روبهرو شد و فقط به لطف همراهی شما توانست ادامه دهد. سوخت ما برای ادامه دادن این راه شما هستید؛ شما قهرمان قصه زومیت هستید. زومیت را شما زومیت کردید. شما بزرگترین سرمایهی ما هستید.»
او همچنین به چالشهای زیرساختی و سیاستی که کسبوکارهای دیجیتال با آن روبرو هستند، از جمله کیفیت اینترنت و فیلترینگ، اشاره کرد و افزود: «در آن روزهای تاریک، بخش کامنتها سنگر ما و شما شد. جایی که کاربرها از نگرانیهایشان میگفتند. بدون شک باارزشترین دارایی زومیت جامعهی مخاطبش است. در همان روزهای جنگ ما روزی ۴، ۵ هزار تا کامنت داشتیم. دلخوشی ما در آن روزهای تاریک شما بودید.»
یوسفنژاد با نقد ایده «اینترنت طبقاتی»، آن را یک مانع جدی برای توسعه اقتصاد دیجیتال و دانش عمومی دانست: «ما نهتنها با فیلترینگ؛ بلکه با ایده خطرناک و تبعیضآمیز «اینترنت طبقاتی» همواره جنگیدهایم. عمیقاً باور داریم اینترنت آزاد، حق بدیهی همهی ماست؛ آزاد حق بنیادین است، نه یک امتیاز لوکس برای عدهای خاص. با محدودیت اینترنت، جامعه از ترندهای روز علم و فناوری و فرهنگ دور میماند و دانش عمومیاش سطحی میشود. در زومیت این شکاف را با پوست و استخوان حس میکنیم؛ شکافی که پُر کردنش روزبهروز سختتر میشود.»
تحلیل اقتصادی سخنان او نشان میدهد که کاهش قدرت خرید مردم، چالش دیگری برای کسبوکارهای حوزه فناوری است: «در زومیت، ما از آیفونها و گلکسیها مینویسیم؛ درحالیکه سبد خرید اکثریت قاطع جامعه را گوشیهای اقتصادی پر کردهاند. اساسا وجود همین شکاف عمیق بین واقعیت جامعهی ایران با دنیا، فعالیت در حوزهی کاری ما رو بینهایت دشوار و طاقتفرسا میکند.»
در نهایت، رویداد زومیت یک پیام روشن برای اکوسیستم کسبوکار ایران داشت: در دوران بیثباتی اقتصادی، سرمایهگذاری بر روی جامعه و ایجاد وفاداری، هوشمندانهترین استراتژی برای پایداری است.
در این رویداد، سرویس تازه زومیت با نام «زوبین» معرفی شد. زوبین همان بخش «محصولات زومیت» است که اینبار با امکاناتی بیشتر و طراحی جدید عرضه شده تا همراه همیشگی کاربران در مسیر خرید باشد.
این پلتفرم تحت نظر تحریریه زومیت، مجموعهای از دادههای دقیق درباره محصولات الکترونیکی را ارائه میدهد. کاربران میتوانند در زوبین مشخصات کالاها را مقایسه کنند، قیمت فروشندگان معتبر را بررسی کنند و با مطالعه نقدها و نظرات، خریدی آگاهانه و مطمئن داشته باشند.
این رویداد که با مشارکت و حمایت مالی اسپانسرهای متعددی مثل میلی، پراپکو، اسنپ، اسنپفود، اسنوا، پوزیترون، افراشاپ، باهماستور، میوا و افس برگزار شد، با اهدای جوایز ارزنده از جمله آیفون ۱۷ پرو، پلیاستیشن ۵، ایرپاد پرو ۲، SSD یکترابایتی، پرتابل و دوترابایتی، کارت هدیه بهارزش یکگرم طلا و... به شرکتکنندگان به پایان رسید. دومین دورهمی زومیت نشان داد که چگونه میتوان سرمایه اجتماعی را به فرصتهای تجاری ملموس تبدیل کرد.
زومیت با شروع فعالیت در سال ۱۳۸۹، توانست در مدت کوتاهی جایگاه مهمی در میان رسانههای تخصصی فناوری به دست آورد. این وبسایت با ارائه اخبار بهروز، بررسیهای دقیق و مقالات آموزشی، پاسخگوی نیاز طیف گستردهای از کاربران، از علاقهمندان حرفهای گرفته تا مخاطبان عمومی فناوری است. حضور فعال زومیت در پوشش رویدادهای جهانی نیز آن را به رسانهای پیشرو در حوزه فناوری ایران تبدیل کرده است.این برند رسانهای توسط مسعود و مهدی یوسفنژاد بنیانگذاری شد و با تلاش مستمر آنها و تیمی جوان و پرانرژی به رشد چشمگیری رسید. امروزه زومیت نماد ترکیب خلاقیت، شفافیت و نوآوری در رسانههای فناوری فارسیزبان است.