معرفی مدلهای الکتریکی ارزان فولکسواگن در نمایشگاه مونیخ، عقبنشینی پورشه از برنامههایش برای تولید ماشینهای الکتریکی، ایده هیوندای برای یک مدل الکتریکی جدید برای اروپا و خیز خودروسازان چینی برای تسخیر بازارهای جهانی.
فولکسواگن در نمایشگاه مونیخ از کانسپت یک شاسیبلند کوچک به نام «آیدی کراس» رونمایی کرد. این کارخانه قصد دارد سال آینده یک مدل الکتریکی جدید بر اساس این کانسپت تولید کند که با قیمتی کمتر از ۳۰ هزار یورو (۳۵ هزار دلار) به بازار عرضه خواهد شد.
فولکسواگن اعلام کرده که در دو سال آینده چهار مدل الکتریکی کوچک به بازار عرضه میکند. این خودروها برخلاف روش نامگذاری فعلی، بهجای عدد نامهایی شبیه به مدلهای بنزینی کارخانه خواهند داشت. اولین مدل یک هچبک است که با نام «آیدی پولو» اوایل سال ۲۰۲۶ وارد بازار خواهد شد.
«آیدی کراس» نمونه شاسیبلند «آیدی پولو» است و روی پلتفرمی مشترک با آن ساخته میشود. این کانسپت تا هشتاد درصد از طراحی نهایی مدل تولیدی را نشان میدهد. توماس شفر، مدیر فولکسواگن در مراسم رونمایی گفت که همیشه هدفش ساختن کاملترین و درخشانترین چهره برند فولکسواگن در تاریخ این شرکت بوده و باور دارد که با «آیدی کراس» به این هدف رسیده است.
نمای جلوی ماشین چهره جدید محصولات فولکسواگن را نمایش میدهد. به گفته کارخانه چراغها و نوار نورانی الئیدی سراسری در جلو طوری طراحی شدهاند که انگار ماشین در حال لبخند زدن است.
آندریاس مینت، مدیر طراحی فولکسواگن میگوید «آیدی کراس» از مدلهای مشهور فولکسواگن مانند گلف الهام گرفته و یکی از اهداف اصلی تیم طراحی خلق ظاهری «دوستداشتنی» برای ماشین بوده است.
تاکید فولکسواگن بر پیشینه این کارخانه و استفاده از نامهای مشهور مدلهای بنزینی واکنشی به محصولاتی است که خودروسازان نوپای چینی به بازار عرضه کردهاند. فولکسواگن با این کار میخواهد سابقه طولانیاش را در ساخت ماشین به مشتریان یادآوری کند.
فولکسواگن در واکنش به انتقادها از طراحی داخلی مدلهای فعلی، اتاق «آیدی کراس» را از نو طراحی کرده است. بهجای پلاستیک از پارچهای با رنگ روشن استفاده شده تا فضا دلنشینتر شود و اتاق ماشین بیشتر به اتاق نشیمن شبیه باشد. داشبورد طراحی سادهای دارد و بیشتر دکمهها به روی فرمان منتقل شدهاند.
تمام صندلیهای «آیدی کراس» قابلیت خواباندن دارند. علاوه بر صندوق عقب، یک فضای بار ۲۵ لیتری زیر کاپوت جلو است و فولکسواگن میگوید میتوان تا ۷۵ کیلوگرم بارهم روی سقف گذاشت.
«آیدی کراس» یک موتور الکتریکی در جلو دارد که ۲۱۱ اسب بخار نیرو تولید میکند. ماشین با هر بار شارژ تا ۴۲۰ کیلومتر حرکت میکند و حداکثر سرعتش ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.
فولکسواگن علاوه بر آیدی پولو و آیدی کراس، یک مدل اسپرت از آیدی پولو هم به بازار عرضه خواهد کرد. چهارمین مدل الکتریکی کارخانه هم یک هچبک کوچکتر است. این ماشین با الهام از کانسپت ID Every1 ساخته میشود و قیمتش کمتر از ۲۰ هزار یورو (۲۳ هزار دلار) خواهد بود.
پورشه اعلام کرد که «بهدلیل شرایط بازار»، برنامه عرضه شاسیبلند جدیدش با قوای محرکه الکتریکی را کنار گذاشته و این خودرو را ابتدا با موتور بنزینی و سیستم هیبرید-الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. مدل جدید پورشه که فعلا با نام K1 شناخته میشود، سه ردیف صندلی دارد و بزرگترین شاسیبلند کارخانه خواهد بود. زمان عرضه این خودرو هنوز مشخص نیست، اما رسانهها گمانهزنی کردهاند که در سال ۲۰۲۷ به بازار خواهد آمد.
این تصمیم بخشی از برنامهای است که پورشه آن را «بازنگری راهبردی» در محصولاتش نامیده و شامل تغییراتی اساسی در استراتژی عرضه محصولات الکتریکی کارخانه میشود. از جمله ساخت یک پلتفرم جدید برای نسل بعدی ماشینهای الکتریکی کارخانه به زمان دیگری موکول شده، و زمان عرضه برخی مدلهای الکتریکی هم تغییر خواهد کرد.
پورشه در تغییری دیگر اعلام کرد که در ساخت مدلهای بنزینیاش هم سرمایهگذاری خواهد کرد و مدلهای پانامرا و کاین بنزینی را تا اواخر دهه ۲۰۳۰ در محصولاتش حفظ خواهد کرد.
الیور بلوم، مدیرعامل پورشه و گروه فولکسواگن در گفتگویی تلفنی با خبرنگاران گفت که دلیل اصلی تصمیم جدید کارخانه کاهش فروش ماشینهای کاملا الکتریکی لوکس است. او همچنین گفت که خودروسازان با تغییراتی گسترده در صنعت خودرو مواجه هستند.
پورشه به زودی مدل الکتریکی شاسیبلند کاین را به بازار عرضه خواهد کرد. این شرکت همچنین به تازگی قویترین مدل ۹۱۱ را به بازار عرضه کرده است.
این مدل که نامش ۹۱۱ توربو S است، یک موتور شش سیلندر بنزینی، یک موتور الکتریکی و دو سیستم توربوی الکتریکی دارد. مجموع این سیستم ۷۱۱ اسب بخار نیرو تولید میکند. حداکثر سرعت این ماشین ۳۲۲ کیلومتر در ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعتش ۲.۵ ثانیه است.
همزمان با اعلام برنامه جدید پورشه، گروه فولکسواگن اعلام کرد امسال پنج میلیارد و صد میلیون یورو (حدود شش میلیارد دلار) کمتر از پیشبینی قبلی سود خواهد کرد. این دومین بار است که بزرگترین خودروساز اروپا پیشبینیاش از سودی که امسال کسب میکند را کاهش میدهد. این شرکت کاهش تقاضا برای کالاهای لوکس در چین و تعرفه دولت آمریکا برای ماشینهای وارداتی به این کشور را دلیل کاهش سود اعلام کرده است.
هیوندای با رونمایی از کانسپتی جدید در نمایشگاه خودرو مونیخ ایدهاش از یک ماشین الکتریکی شهری برای بازار اروپا را نمایش داد. نام این کانسپت «تری» (THREE) است و خودروساز کرهای سال آینده بر اساس آن یک مدل جدید به بازار عرضه خواهد کرد.
ابعاد تری از آیونیک ۵، کوچکترین مدل الکتریکی هیوندای کمتر است. بخش عقب ماشین یک خط صاف است که ظاهر کانسپ را اسپرتتر کرده است. طراحان در قسمت عقب به جای اگزوز دو بلندگو گذاشتهاند که احتمالا به سیستمی اشاره دارد که صدایی شبیه به صدای موتور پخش میکند.
هیوندای میگوید کانسپت تری را با الگویی طراحی کرده که نامش «هنر فولاد» است. در این الگو خطوط صاف حجمهایی میسازند که در کنار یکدیگر بدنه را شکل میدهند. هیوندای میگوید هدف از این زبان طراحی رسیدن به ظاهری «قدرتمند، نرم و ماندگار» است.
اتاق تری با سیستمی ساخته شده که در آن راننده میتواند هر طور که میخواهد چیدمان داشبورد را تغییر دهد. اتاق و شیشه ماشین با رنگ زرد تزیین شده و بخشهایی در بیرون مانند چرخها هم زرد رنگ است.
هنوز نام ماشینی که بر اساس کانسپت تری ساخته میشود اعلام نشده، اما رسانهها پیشبینی میکنند این ماشین با نام «آیونیک ۳» به بازار عرضه شود. آیونیک ۳ با رقیبان بسیار قدرتمندی روبرو خواهد بود. از جمله کیا EV3 که به نوعی خواهر خوانده این ماشین است و به عنوان بهترین ماشین سال ۲۰۲۵ دست یافته است.
همزمان با معرفی این کانسپت، هیوندای استراتژی جدیدش برای بازار اروپا را هم اعلام کرد. به گفته خاویر مارتینت، مدیرعامل بخش اروپای هیوندای، تا سال ۲۰۲۷ تمام مدلهای این کارخانه در اروپا الکتریکی خواهد شد و تا سال ۲۰۳۰ تعداد مدلهای الکتریکی هیوندای به ۲۱ عدد میرسد.
هفتهنامه انگلیسی «اکونومیست» در تازهترین شمارهاش گزارشی درباره روند قدرت گرفتن صنعت خودروی چین در جهان منتشر کرده است.
گزارش با توصیف حضور پررنگ خودروسازان چینی در نمایشگاه امسال مونیخ آغاز میشود. اکونومیست مینویسد غرفههای بزرگ شرکتهایی نظیر بیوایدی، اکسپنگ (یا شیائوپنگ)، چانگان و دانگفنگ نشان میدهد بازار اروپا هدف اصلی خودروسازان چینی است.
به گفته اکونومیست موفقیت چین در صنعت خودرو نتیجه سیاستهایی است که پانزده سال پیش آغاز شد؛ زمانی که دولت چین به جای رقابت با ماشینهای بنزینی خارجی، بر ساخت ماشینهای الکتریکی برای بازار داخلی تمرکز کرد. دولت برای این کار با پرداخت یارانه و وام و ساخت زیرساخت از خودروسازان چینی حمایت کرد. نتیجه این سیاست، ظهور دهها خودروساز جدید و بازاری است که اکنون ۶۰ درصد آن را خودروهای الکتریکی تشکیل میدهد.
با وجود رشد فروش، رقابت شدید در بازار داخلی باعث آغاز یک «جنگ قیمتی» شده است.در گزارش به تحقیقی از بانک نومورا اشاره شده که میگوید میانگین قیمت خودرو در چین طی دو سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و برخی مدلها تا ۳۵ درصد ارزانتر شدهاند. این کاهش قیمت باعث ضرر خودروسازان شده است. سود خالص صنعت در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۵ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد کاهش یافته و حتی شرکتهایی چون بیوایدی و جیلی هم با افت سود مواجه شدهاند.
اکونومیست مینویسد به دنبال این رقابت مخرب دولت چین خودروسازان را به پکن فراخوانده و از آنها خواسته از دادن تخفیفهای زیاد خودداری کنند و پول قطعهسازان را به موقع پرداخت کنند. با این حال خودروسازان همچنان برای جلب مشتری مشوقهایی نظیر بیمه رایگان یا شارژ رایگان ارائه میکنند.
به نوشته اکونومیست نتیجه این رقابت شدید داخلی، ظهور برندهایی خواهد بود که قدرت زیادی برای رقابت در بازارهای خارجی دارند؛ شرکتهایی که از دل جنگ قیمت، کاراتر، ارزانتر و نوآورتر شدهاند. اکونومیست پیشبینی کرده در این شرایط شرکتهای قدرتمندتر مانند بیوایدی، جیلی و چری با تعدیل نیرو، کاهش هزینه و تکیه بر صادرات قویتر میشوند.
چین اکنون بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان است و در نیمه نخست سال جاری، ۳.۵ میلیون دستگاه ماشین صادر کرده که ۱۸ درصد بیشتر از مدت مشابه سال پیش است.
حتی تعرفههای سنگین اتحادیه اروپا باعث نشده تا خودروسازان چینی از حضور در این بازار مایوس شوند. سهم برندهای چینی از بازار اروپای غربی از ۳.۱ درصد در سال گذشته به ۵.۲ درصد در سال جاری رسیده است.
در مقابل خودروسازان غیرچینی که زمانی چین منبع اصلی درآمد آنها بود در تنگنا هستند. بازار فورد و جنرال موتورز در آمریکا با تعرفههای سنگین دولت حفاظت میشوند، اما حضور این دو خودروساز در چین به شدت کاهش یافته است. وضعیت نیسان در چین اصلا خوب نیست و سهم تویوتا هم در این بازار رو به کاهش است.
منبع: BBC