اعلام روز تشدید ترافیک

دنیای اقتصاد چهارشنبه 02 مهر 1404 - 00:03
مدیریت شهری و پلیس راهور به‌عنوان دو بازوی اصلی کنترل ترافیک با اعلام برنامه‌های خود برای روان‌سازی جریان ترافیک پایتخت به استقبال از مهر 1404 رفتند. درحالی‌که شهروندان تهرانی از افزایش ترافیک شهر در ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه اول مهر به سیاق سال‌های قبل گله دارند؛ مدیران ترافیکی شهر معتقدند که هنوز ترافیک اول مهر به اوج نرسیده و پیش‌بینی افزایش ترافیک در هفته آینده را دارند.

استمرار سفرهای تابستانی و بازگشت بخشی از خانواده‌ها تا پایان هفته در وهله اول باعث می‌شود که تردد دانش‌آموزان در روز پنجم مهر ماه به اوج برسد، در عین حال احتمال بروز باران صبحگاهی در هفته دوم مهر می‌رود و این موضوع می‌تواند ترافیک در این هفته را تشدید کند. در کنار موارد یاد شده از نیمه مهر ماه دانشگاه‌ها نیز بازگشایی می‌شود و این موضوع نیز بر ترافیک پایتخت در اولین ماه پاییز می‌افزاید. در این شرایط مدیران شهری با استناد به ورود ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی و نوسازی ۱۳۰ دستگاه اتوبوس ۲ کابین و افتتاح ۳ ایستگاه جدید مترو در شهر تهران خواهان استفاده بیشتر شهروندان از حمل‌ونقل عمومی با هدف مهار ترافیک در ابتدای مهر هستند.  امابعید است، میزان افزایش ذکر شده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بتواند پاسخگوی ورود سهم قابل‌توجهی از شهروندان باشد.  

جلسه حمل‌ونقلی ستاد بازگشایی مهر با حضور سردار گودرزی جانشین فرماندهی تهران بزرگ، سردار موسوی پور رئیس پلیس راهور، فرماندار تهران و محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران و سایر مدیران حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری برگزار شد. محسن هرمزی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در ستاد بازگشایی مهر ۱۴۰۴، مهم‌ترین اقدامات انجام شده از سوی مدیریت شهری را برای کاهش بار ترافیکی اعلام کرد و گفت: افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعمیرات چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی معابر، همکاری با آموزش و پرورش در خصوص تامین سرویس مدارس و توسعه حمل‌ونقل عمومی از اهم اقدامات مدیریت شهری برای مهار ترافیک مهر امسال بود. وی در ادامه نسبت به برگزاری نمایشگاه در روزهای ابتدایی مهر ماه انتقاد کرد و این موضوع را عامل تشدید ترافیک دانست.

هرمزی به توسعه حمل‌ونقل عمومی در پایتخت با افزایش تعداد ناوگان اتوبوس‌ها و تکمیل ۳ ایستگاه جدید مترو در شهر تهران اشاره داشت و تاکید کرد: با توجه به توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران، از شهروندان می‌خواهیم به پویش استفاده از حمل‌ونقل عمومی بپیوندند تا به این ترتیب از حجم بار ترافیکی کاسته شود. معاون حمل‌ونقل شهردار به کاهش ۱۱ درصدی ترافیک معابر پایتخت در روزهای اخیر نسبت به دوره مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال هماهنگی و هم افزایی خوبی میان شهرداری، پلیس راهور و آموزش و پرورش ایجاد شد که کاهش بار ترافیکی را به همراه داشت.

 روان‌سازی بار ترافیکی پایتخت

سردار موسوی‌پور رئیس پلیس راهور در این جلسه تاکید کرد که ایجاد ترافیک در شرایط کنونی اجتناب‌ناپذیر است؛ اما به دنبال حل گره‌های ترافیکی و روان‌سازی بار ترافیکی در شهر تهران هستیم. برای اول مهر ماه ۶۰ گره ترافیکی در سطح شهر شناسایی و سعی شد پیش از آغاز مهر این گره‌ها مرتفع شوند و در عین حال پلیس راهور در این مناطق حضور دارد. استقرار ۶ جرثقیل‌ بزرگ و ۲۰ جرثقیل برای حمل خودروهای سبک اقدام دیگر برای کاهش بار ترافیکی اول مهر ماه بود، چرا که بسیاری از ترافیک‌ها ناشی از خرابی یا تصادف وسایل نقلیه بوده و اگر وسایل نقلیه با جرثقیل به سرعت جابه جا شوند از بروز گره ترافیکی در سطح شهر جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: امسال ۲۹۹ مدرسه در نقاط حساس شهر شناسایی شده و پلیس راهور برای ایجاد ایمنی در نزدیکی آنها مستقر شد. در این شرایط آنچه ما را نگران می‌کند، برگزاری نمایشگاه‌هاست که باوجود ممنوعیت‌ها، امکان برگزاری نمایشگاه قوت گرفته است. موسوی‌پور تاکید کرد: انتظار می‌رود که شنبه پنجم مهر ترافیک به اوج خود برسد و در چنین شرایطی برگزاری نمایشگاه چالش‌های ترافیکی پایتخت را دوچندان می‌کند. سردار موسوی‌پور در ادامه به ممنوعیت تردد کامیونت‌ها در سطح شهر از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح با هدف کاهش بار ترافیکی خبر داد و گفت: اگر دارندگان کامیونت همکاری کنند، نتایج خوبی حاصل می‌شود.

دوشنبه‌ها ترافیک اوج می‌گیرد

اختیاری مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه، اظهار کرد: سال گذشته در کل مهر ماه بین ساعت ۶:۱۵ تا ۸ صبح ترافیک صبحگاهی وجود داشته است و روز دوشنبه نسبت به سایر روزها ترافیک بیشتری در تهران شاهد بودیم. به شکل دقیق‌تر اوج زمان ترافیک صبحگاهی ۷ تا ۸ صبح و اوج زمان ترافیک عصرگاهی در مهر سال قبل ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ بود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از داده‌های استخراج شده از سامانه کنترل ترافیک شهرداری در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: میزان ترافیک شهر تهران در هفته ابتدایی مهر نسبت به هفته پایانی شهریور ماه به طور متوسط در کل ساعات شبانه‌روز رشدی ۳۲ درصدی داشت. میزان ترافیک از ساعت ۶ تا ۹ صبح در هفته ابتدایی مهر نسبت به هفته پایانی شهریور ماه ۱۶۹ درصد زیاد شد. این در حالی بود که میزان ترافیک از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر ۴۵ درصد و از ساعت ۱۶ بعد از ظهر تا ۲۰ شب نیز ۱۱ درصد در هفته ابتدایی مهر نسبت به هفته پایانی شهریور رشد داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته در نیمه مهر ترافیک پایتخت به اوج رسید؛ بارندگی صبحگاهی در رشد ترافیک در این زمان دخیل بود. برای امسال نیز افزایش بارندگی صبحگاهی از چهارشنبه متصور است و این موضوع بر افزایش بار ترافیکی در روزهای پیش رو و به‌خصوص هفته دوم مهر ماه می‌افزاید. مناطق یک، ۳ و ۱۰ به دلیل موقعیت جغرافیایی، تراکم ساختمان اداری، تعداد بالای مدارس و تراکم جمعیتی بیشترین ترافیک را در مهر سال گذشته داشتند؛ پیش‌بینی می‌شود که این رویه برای امسال نیز وجود داشته باشد. 

اختیاری پیشنهادهای مطرح شده برای کاهش بار ترافیکی تهران را اینگونه عنوان کرد: مدیریت تقاضای سفر با تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی با تخفیف ویژه یا رایگان به ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان؛ شناور‌سازی ساعت شروع و پایان فعالیت ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها؛ ساماندهی سرویس مدارس قبل از بازگشایی مدارس؛ عدم برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در نیمه اول مهرماه، شناورسازی ساعات تردد ناوگان توزیع کالا در ساعت اوج ترافیک در مناطق مرکزی شهر.

همچنین پیشنهادهای با قابلیت اجرای بلندمدت برای کاهش بار ترافیکی مهر ماه نیز عبارتند از: تعیین و تبیین نقاط حادثه‌خیز در معابر و تونل‌ها جهت استقرار خودروهای امدادی، آتش‌نشان و اورژانس؛ ساماندهی برای تسریع رفع نقص فنی خودروها در معابر به کمک خودروهای امداد به منظور جلوگیری از ازدحام در مرکز شهر؛ بازنگری و تغییر برنامه زمان‌بندی و فازبندی انواع چراغ‌های راهنمایی هوشمند، برنامه پذیر منطبق با بازگشایی مدارس.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.