در حالی که درآمدهای نفتی همواره در معرض تحریمها، تغییر قیمت جهانی و وابستگی به بازارهای خاص بوده است، درآمدهای ناشی از ترانزیت ریلی بهمراتب از ثبات بیشتری برخوردارند. به عبارت دیگر، اگر نفت یک منبع پرریسک و ناپایدار باشد، ترانزیت ریلی میتواند بهعنوان منبعی امن و بلندمدت در اقتصاد ملی عمل کند.
هر قطاری که از خاک ایران عبور میکند، ارزآوری مستقیم به همراه دارد و در کنار آن، توسعه خدمات جانبی نظیر تعمیر و نگهداری، بیمه و لجستیک نیز ارزشافزوده بیشتری ایجاد میکند.
ارتباط بین توسعه ترانزیت ریلی و فروش نفت در این است که هرچه وابستگی اقتصاد به نفت کمتر شود، قدرت چانهزنی ایران در بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد. در واقع، درآمدهای پایدار حاصل از ترانزیت میتواند جایگزین بخشی از درآمدهای نفتی شود و حتی بخشی از سود حاصل از ترانزیت صرف سرمایهگذاری در صنعت نفت و گاز گردد. این تنوعبخشی به منابع درآمدی، اقتصاد را در برابر شوکهای نفتی مقاوم میسازد و به دولت امکان میدهد سیاستهای اقتصادی بلندمدتتری اتخاذ کند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر پیشرفت زنان ایرانی پساز پیروزی انقلاب گفت: کشورهای عربی بدون نفت به خاک ذلت میافتند، اما در ایران نشان دادیم، حتی بدون نفت مسیر توسعه را ادامه میدهیم.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز (سهشنبه، یکم مهر) به منظور بازدید از محور جلفا - کلاله و پل مرزی کلاله - آغبند، از طریق فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز وارد استان آذربایجان شرقی شد.
وزیر راه و شهرسازی، در بدو ورو آذربایجان شرقی به استان و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، با حضور در مدرسه باقرالعلوم تبریز، زنگ مهر را به صدا درآورد.
در ادامه این مراسم، حجتالاسلام والمسلمین احمد مطهریاصل، امام جمعه تبریز و نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما در زمینه توجه به بانوان و دختران پیشرفتهای چشمگیری داشته است. همه سران کشور، از حضرت امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری تا رؤسای جمهور و وزرا عنایت خاصی به ارتقای جایگاه زنان و دختران داشتهاند. حضرت امام (ره) تأکید کردند که اگر خانمها نبودند، جنگ به پیروزی نمیرسید.
وی ادامه داد: پساز انقلابی، طی ۴۵ سال اخیر، پیشرفت دختران ما در عرصههای مختلف سیاسی و اقتصادی دهها برابر شده است. امروز بانوان ایرانی در جایگاههای مدیریتی، کارآفرینی و اقتصادی نقشآفرینی میکنند. قبل از انقلاب، حضور زنان در عرصههای اقتصادی بسیار محدود بود، اما امروز بانوانی داریم که کارخانهدار هستند، در حوزه واردات و صادرات فعالیت و مجتمعهای بزرگ اقتصادی را اداره میکنند؛ چنین امکاناتی برای زنان پیش از انقلاب وجود نداشت.
مطهریاصل بیان کرد: با وجود این پیشرفتها، استکبار جهانی با بهرهگیری از رسانههای خود تلاش میکند واقعیت را وارونه جلوه دهد و القا کند که در ایران به دختران و بانوان کملطفی میشود یا آزادی ندارند. متأسفانه برخی افراد ناآگاه در داخل کشور نیز گاهی این سخنان نادرست را تکرار میکنند. در حالی که به گواه آمار، پزشکان زن، متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها در کشور ما امروز چندین برابر قبل از انقلاب هستند و در تمامی تخصصهای پزشکی، بانوان ایرانی حضوری گسترده دارند.
مطهریاصل افزود: آیا باید سطح معیار آزادی را پایین آورد و معیار آزادی زنان تنها به داشتن یا نداشتن روسری تقلیل یابد؟ آیا زنان و دختران به دیگران، ویژه آقایان اجازه میدهند که آزادی را صرفاً در به نمایش گذاشتن زیباییهای ظاهری خود تعریف شود؟ این نگاه توهین به زنان است. در تبلیغات خارجیها، در بسیاری از کالاهایی که ارزش آنها حتی از یک سنت هم پایینتر است، از عکس یک خانم استفاده میکنند تا بگویند آزادی زن به این معناست که برای تبلیغات آنها پول دربیاورید و برای کمپانیهای آمریکایی و اروپایی کار کنید. آیا واقعاً ارزش زن این است که تنها وسیله درآمدزایی شرکتهای ثروتمند آمریکا و اروپاییها باشد؟
وی بیان کرد: خداوند متعال بلافاصله پس از آفرینش حضرت آدم، برای او همسری برگزید و هیچگاه میان زن و مرد در ارزشهای انسانی تفاوتی قائل نشده است. آیا این ارزش است یا آنکه زن را به ابزاری برای درآمد کمپانیهای غربی تبدیل کنند؟
امام جمعه تبریز تأکید کرد: باید توجه ویژه داشته باشید و به سخنان این جریانها گوش نداد؛ چراکه آنها هرگز سعادت کشور ما را نمیخواهند. امروز در ایران با وجود همه فشارها و تحریمها، شاهد پیشرفتهای چشمگیری هستیم که حتی در مقایسه با کشورهای همجوار قابل مشاهده است.
مطهریاصل با اشاره به وضعیت زنان در برخی کشورهای عربی منطقه گفت: نگاه کنید به کشورهای ثروتمند عربی که اگر نفت نداشته باشند، به خاک مذلت میافتند. آیا در این کشورها به زنانشان احترام واقعی گذاشته میشود؟ ما در ایران نشان دادهایم حتی اگر نفت هم نداشته باشیم، مسیر پیشرفت و توسعه را ادامه میدهیم.
وزیر راه و شهرسازی و رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان با بیان اینکه تصمیمگیران اصلی در این منطقه، دو کشور دوست و برادر یعنی ایران و آذربایجان هستند، تصریح کرد: هیچ کشور دیگری نمیتواند در خصوص نوع تعاملات ما تصمیمسازی کند.
به گزارش ایلنا، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در پایان نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان، با اشاره به نتایج مثبت این نشست و دیدارهای مستمر دو کشور، از چشمانداز روشن در توسعه روابط دوجانبه بهویژه در حوزه حملونقل، ترانزیت و زیرساختها خبر داد.
صادق با بیان اینکه پس از وقفهای سهساله، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان سال گذشته برگزار شد، گفت: از آن زمان تاکنون، این ششمین دیدار میان رؤسای کمیسیونهای مشترک دو کشور است که نشاندهنده اراده جدی طرفین برای توسعه همکاریهاست.
وی با اشاره به سفر رئیسجمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان، افزود: پس از سفر موفق دکتر پزشکیان، بسیاری از مسائل دوجانبه از جمله موانع بانکی که سالها مانع همکاریهای اقتصادی بود، به سرعت حل و فصل شد. همچنین پروازهای مستقیم میان باکو با تبریز و تهران برقرار و افزایش یافت.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه همکاریهای حملونقلی در دو محور اصلی در حال پیگیری است، گفت: هم در حوزه فرایندهای ترانزیتی و گمرکی و هم در حوزه زیرساختهای حملونقل، پروژههای مهمی میان ایران و آذربایجان در حال اجراست.
صادق با اشاره به مشکلات رانندگان و کامیونداران در مرزهای مشترک، اظهار کرد: این موضوع در دستور کار مذاکرات قرار گرفت و مقرر شد کارگروه ویژهای با حضور نمایندگان ایران، آذربایجان و روسیه تشکیل شود تا در نشست سهجانبه که ظرف یک ماه آینده برگزار خواهد شد، راهحلهای عملیاتی برای رفع این مشکلات ارائه شود.
وی درباره زیرساختهای در دست اجرا گفت: یکی از مهمترین پروژههای مشترک، احداث پل مرزی بین مناطق کلاله و آغبند است که ساخت این پل از سوی آذربایجان آغاز شده و طبق گزارشها، پیشرفت خوبی دارد و با تکمیل آن، اتصال ترانزیتی جادهای میان دو کشور برقرار خواهد شد و پیشبینی میشود تا نوروز امسال به بهرهبرداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به پروژه راهسازی جاده کلاله تا جلفا به طول بیش از ۱۰۷ کیلومتر اشاره کرد و افزود: این مسیر بسیار استراتژیک با توجه به تأکید رئیسجمهور، با جدیت در حال پیگیری است و با وجود توپوگرافی سخت و وجود تونلهای متعدد، تلاش میکنیم این مسیر تا یک سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی ادامه داد: این مسیر، بخشی از کریدور شرق به غرب محسوب میشود که مکمل کریدور شمال به جنوب خواهد بود و نقشی مهم در اتصال آذربایجان به سایر کشورها ایفا خواهد کرد.
صادق در ادامه به پروژه پایانه ریلی آستارا اشاره کرد و گفت: برخی مشکلات این پایانه در ماههای اخیر حل شده و امیدواریم ظرف شش ماه آینده، این پایانه نیز به بهرهبرداری کامل برسد.
وی همچنین به سایر حوزههای همکاری از جمله انرژی، برق، سواپ گاز و نیروگاههای مشترک اشاره کرد و گفت: نشستهای تخصصی در این حوزهها در جریان است و معاون نخستوزیر جمهوری آذربایجان، آقای شاهین مصطفییف، امشب دیداری با وزیر نیرو خواهد داشت تا توافقات در این زمینهها نهایی شود.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به آینده روابط ایران و آذربایجان تاکید کرد: تصمیمگیران اصلی در این منطقه، دو کشور دوست و برادر یعنی ایران و آذربایجان هستند که اشتراکات فرهنگی، مذهبی و تاریخی عمیقی دارند و هیچ کشور دیگری نمیتواند در خصوص نوع تعاملات ما تصمیمسازی کند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به مسیری که طی شده، افق بسیار روشنی در روابط دوجانبه قابل تصور است.