قیمت خودرو آنگونه که روند بازار خودرو در طول ۲۴ ساعت گذشته نشان میدهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۴ به قیمت ۴۸۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت اطلس G دندهای مدل ۱۴۰۴ هم ۷۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
در این میان، پژو۲۰۷ دندهای TU۵ مدل ۱۴۰۴ در بازار خودرو با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ پانوراما دندهای مدل ۱۴۰۴ در بازار یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۴ با افزایش ۵ میلیون تومانی، یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان به فروش رفت. پژو ۲۰۷ TU۳ مدل ۱۴۰۴ در بازار ۵ میلیون تومان گران شد و ۸۲۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
پژوپارس ELX-XU۷P مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۹۳۰ میلیون تومان رسید. پژوپارس XU۷P مدل ۱۴۰۳ نیز یک میلیارد تومان قیمت پیدا کرد.
در بازار امروز، قیمت خودروهای کارکرده بهشدت تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، تغییرات قیمت خودرو صفر و میزان عرضه و تقاضا قرار گرفته است. بسیاری از خریداران به دلیل افزایش قیمت خودروهای نو، به سمت خرید خودروهای دستدوم روی آوردهاند، اما این افزایش تقاضا باعث رشد نسبی قیمت خودروهای کارکرده نیز شده است. عواملی مانند مدل خودرو، میزان کارکرد، سلامت فنی، رنگ بدنه و بیمهنامه از مهمترین مؤلفههای تعیینکننده قیمت خودرو دست دوم بهشمار میروند. در حال حاضر خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۶، سمند، پراید و تیبای مدل پایین با قیمتهایی نزدیک به ۵۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان معامله میشوند، در حالی که خودروهای خارجی دستدوم با مدلهای قدیمی نیز عمدتاً بالای ۱.۵ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند.
امروز بازار خودرو شاهد کاهش نسبی قیمتها در برخی مدلهای پرتقاضا بود؛ کاهش نرخ ارز، رکود معاملات، و کاهش تقاضای خرید از سوی مصرفکنندگان از جمله مهمترین دلایل این افت قیمتی محسوب میشوند. خودروهای داخلی مانند پژو ۲۰۶، سمند و تیبا حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان ارزانتر از روزهای گذشته قیمتگذاری شدند و در بازار آزاد، فروشندگان برای جذب خریدار حاضر به تخفیفهای بیشتر شدهاند. در بخش خودروهای مونتاژی و خارجی نیز ثبات یا افت جزئی قیمت مشاهده میشود، اما همچنان نبود خریدار جدی باعث شده بازار در وضعیت انتظار باقی بماند. اگر این روند ادامه یابد، احتمال شکلگیری یک دوره ثبات یا کاهش بیشتر قیمتها در هفتههای آینده وجود دارد.
قیمت خودرو کارخانه
قیمت خودرو در کارخانه همچنان با اختلاف قابل توجهی نسبت به بازار آزاد اعلام میشود و این موضوع یکی از عوامل اصلی ایجاد رانت و شکلگیری قرعهکشیهای پرتقاضا در فروش خودروسازان است. با وجود افزایش هزینههای تولید، قیمت رسمی محصولات داخلی توسط کارخانهها در بسیاری از موارد پایینتر از نرخ واقعی بازار تعیین میشود تا مصرفکننده نهایی بتواند با قیمت مناسبتری خودرو تهیه کند؛ اما این اختلاف قیمتی موجب شده اغلب خودروها بهجای مصرفکنندگان واقعی، به دست واسطهها و دلالان برسد. در حال حاضر، قیمت کارخانهای خودروهایی مانند تارا، دنا پلاس و شاهین بهمراتب کمتر از قیمت معاملهشده آنها در بازار آزاد است، و این شکاف قیمتی همچنان بحثبرانگیز باقی مانده است.
خودرو
قیمت بازار (تومان)
قیمت نمایندگی (تومان)
وانت آریسان 670,000,000 650,000,000
سورن پلاس (XU7P) 790,000,000 725,000,000
سورن پلاس (رینگ فولادی) ناموجود توقف فروش
سورن پلاس (فول) ناموجود توقف فروش
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول کوچک) 920,000,000 822,115,000
سورن پلاس دوگانهسوز (کپسول بزرگ) 944,000,000 834,140,000
دنا پلاس بورسی 995,000,000 867,924,000
دنا پلاس MT6 (رینگ فولادی) 1,058,000,000 912,149,000
دنا پلاس MT6 1,080,000,000 930,841,000
دنا پلاس اتوماتیک 1,260,000,000 1,152,655,400
پژو 207 موتور TU3 816,000,000 722,829,000
پژو 207 دندهای هیدرولیک 910,000,000 772,897,000
پژو 207 دندهای پانوراما (رینگ فولادی) 967,000,000 815,217,000
پژو 207 دندهای پانوراما 991,000,000 836,363,000
پژو 207 اتوماتیک 1,080,000,000 958,904,000
پژو 207 اتوماتیک پانوراما 1,203,000,000 990,143,000
رانا پلاس 810,000,000 743,925,000
تارا دستی V1 1,036,000,000 886,412,000
تارا اتوماتیک V4 1,280,000,000 1,103,773,000
هایما اس 5 ( S5 ) پرو 1,782,000,000 1,700,000,000
هایما اس 7 ( S7 ) پرو 2,270,000,000 1,800,000,000
هایما 8 اس ( 8S ) 2,390,000,000 به زودی
هایما 7X 2,115,000,000 2,000,955,000
پیکاپ فوتون (اتوماتیک) 2,780,000,000 2,820,000,000
شاین مکس 1,923,000,000 توقف فروش
شاین مکس (هیبرید) 1,912,000,000 توقف فروش
ری را 1,742,000,000 1,142,477,000
لونا برقی GRE 1,310,000,000 1,211,000,000
فاو بستیون NAT 1,275,000,000 1,235,000,000
دانگ فنگ E70 به زودی 1,010,500,000
دانگ فنگ E70 به زودی 1,010,500,000
قیمت خودروهای خارجی در بازار ایران همچنان تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز، محدودیت واردات و هزینههای گمرکی در سطح بالایی قرار دارد. با وجود کاهش نسبی تقاضا و رکود معاملات، قیمت خودروهای وارداتی به دلیل کمبود عرضه و نبود واردات گسترده، کاهش چشمگیری نداشته است. خودروهایی مانند تویوتا راو۴، هیوندای سانتافه، کیا اسپورتیج و بنز C200 همچنان با قیمتهایی بین ۳ تا ۱۰ میلیارد تومان در بازار آزاد معامله میشوند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که برای تعدیل قیمت خودروهای خارجی، باید سیاستهای وارداتی شفافتر، تعرفهها منطقیتر و جریان ورود خودرو به کشور تسهیل شود تا بازار رقابتیتر و قیمتها واقعیتر شوند.
قیمت روز خودرو کارخانه و بازار
قیمت روز خودرو در کارخانه و بازار همچنان با اختلاف قابلتوجهی همراه است؛ این شکاف قیمتی باعث شده بسیاری از خودروها در بازار آزاد با نرخهایی بهمراتب بالاتر از قیمت کارخانهای معامله شوند. برای نمونه، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت حدود ۲۸۰ میلیون تومان از کارخانه عرضه میشود، در حالی که در بازار آزاد تا ۴۲۰ میلیون تومان قیمت دارد. خودروهایی مانند دنا پلاس، تارا، شاهین و رانا پلاس نیز با اختلاف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی بین قیمت کارخانه و بازار مواجه هستند. این وضعیت باعث افزایش تقاضا برای ثبتنام در طرحهای فروش خودروسازان و ایجاد رانت برای دلالان شده است. در مجموع، تا زمانی که عرضه خودرو افزایش نیابد و سیاستهای قیمتگذاری اصلاح نشود، این اختلاف قیمت پابرجا خواهد ماند.