عصر ایران- روشنایی یا ساده تر بگوئیم پروفایل چراغ ها در قسمت جلو و عقب خودرو یکی از پربحثترین عناصر طراحی در خودروهای مدرن است. از چراغ های دوتکه و لوگوهای نورانی گرفته تا نوارهای نوری یکپارچه که به طور فزاینده ای رایج شدهاند، موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد.
سایمون لوزبی رئیس مرکز طراحی هیوندای در کره، اخیرا در مصاحبهای با مجله کار مگزین بریتانیا، دیدگاهش را درباره محبوبیت روزافزون نوارهای نوری یکپارچه مخصوصا در پروفایل عقب بدنه بیان کرد.
چه زمانی باید از این طراحی تکراری دست کشید؟ به نظرم من الان زمانی است که باید شجاعت انجام این کار را داشته باشیم. ما این روند طراحی را در مدل های گرنجور، کُنا و سوناتا انجام دادیم، ولی الان می گویم: دیگر کافی است!
این سخنان در شرایطی بیان شده که خود هیوندای هنوز هم خودروهای زیادی با نوار نوری تولید می کند. فقط در آمریکا، مدل هایی مثل الانترا، آیونیک 6، کُنا و سوناتا همگی از این طراحی استفاده می کنند. حتی مدل آینده آیونیک 9 هرچند نوار نوری سنتی ندارد، اما از عناصر نوری ای بهره میبرد که دور درب صندوق عقب را احاطه کرده اند.
با این حال، هیوندای هنوز هیچ برنامه ای برای کنار گذاشتن کامل نوارهای نوری اعلام نکرده است. در واقع، کانسپت جدید "Three Concept" خلاف این را نشان می دهد. با این حال، لوزبی اشاره میکند که ممکن است محبوبیت نوارهای نوری رو به کاهش باشد.
لوزبی کنار چراغ عقب مدل مفهومی 3 / جدیدترین خودرو معرفی شده توسط هیوندای
لوزبی ادامه می دهد: فکر می کنم تقریبا به پایان این مسیر از نظر طراحی روشنایی رسیده ایم.
هیوندای، البته، یکی از پیشگامان طراحی های خاص در قسمت روشنایی خودرو است. این شرکت چراغ های پیکسلی "8-بیتی" را روی مدل آیونیک 5 معرفی کرد، که بعدا به خودروهای الکتریکی دیگر مانند آیونیک 6 و 9، و حتی به شاسی بلندهای بنزینی مانند پالیسید جدید راه یافتند.
اما اگر لوزبی حرف آخر را بزند، به نظر میرسد که نوارهای نوری باید به گذشته سپرده شوند. در توضیح نظر لوزبی باید بگوئیم که وی به تکرار چراغ های عقب یکپارچه در خودروهای مختلف اشاره می کند. به طور مثال اگر در تاریکی یک پارکینگ تمام خودروهای جدید چراغ های عقب خود را روشن کنند منظره ای یک دست از چراغ های یکپارچه قابل ملاحظه می شود که این حالت از نظر لوزبی نامناسب بوده و باید روند آن متوقف شود.
به هر ترتیب برای ما مشخص نیست که لوزبی تا چه میزان در تصمیمات کلان طراحی هیوندای اثر دارد اما همانطور که عنوان شد خود هیوندای نیز همچنان به این طراحی اعتقاد دارد حتی اگر در مسیر پیشرفت وارد شکل پیکسلی آن در محصولات جدید شده باشد اما اصل طراحی همان است که قبلا بوده و تغییری خاصی دیده نمی شود.
مشخص نیست دقیقا چه سبک و مدل جدیدی مدنظر لوزبی برای جایگزینی با طراحی مورد انتقادش است اما قطعا ایجاد تغییرات ناگهانی در طراحی صنعتی مخصوصا بحث خودرو کار بسیار دشوار، پر ریسک و چالشی محسوب می شود.
گفتنی است؛ سایمون لوزبی، مدیر ارشد طراحی گروه هیوندای، مسئول هدایت استراتژی طراحی و جهتگیری مدل های هیوندای در سطح جهانی است. او از آوریل ۲۰۱۹ در این سمت فعالیت می کند.
پیش از پیوستن به هیوندای، لوزبی در شرکتهای رولز-رویس و بنتلی در بریتانیا فعالیت میکرد و سپس به مدت ۱۰ سال در چین بهعنوان مدیر طراحی گروه فولکس واگن چین مشغول به کار بود.
در حال حاضر، لوزبی در مرکز تحقیق و توسعه جهانی هیوندای در نامیانگ، کره جنوبی، مستقر است و بر طراحی مدلهای هیوندای در سطح جهانی نظارت میکند.