به گزارش مشرق، کانال تلگرامی رادار انقلاب در مطلبی نوشت:
اخیراً دبیرشورای عالی امنیت ملی کشورمان از نقش سلبی و در عین حال پررنگ فرانسویها در روند بازگشت تحریمهای چندجانبه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران سخن گفته است. بر اساس آنچه دکتر علی لاریجانی تأکید کرده، فرانسویها ابتدا از طریق مدیرکل آژانس پیام دادهاند که اگر تهران و آژانس به ترتیبات خاصی برسند، ما (تروییکای اروپایی) تقاضای اسنپبک را پس میگیریم.
این توافق انجام شد و وزیر امور خارجه کشورمان آقای عراقچی در مصر آن را امضا کرد. با این حال، فرانسویها نه تنها به این وعده، بلکه به وعدههای دیگر خود در خصوص توقف اسنپبک عمل نکرده و قطعنامه استمرار رفع تحریمهای چندجانبه ضد ایرانی را به رأی گذاشتند. نکته قابلتأمل اینکه در غیاب امریکا (به عنوان عضو حقوقی خارج شده از برجام)، پاریس مسیر تقابل با تهران را در کنار لندن و برلین طی کرده و به کارگزار اصلی امریکا و صهیونیستها در این کارزار تقابلی با ما مبدل شد.
در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مدنظر قرار گیرد: نخست اینکه رویکرد و رفتار اخیر فرانسویها منبعث از یک تصمیم تاکتیکی نبوده و در ماورای آن باید در جستوجوی یک راهبرد و استراتژی کلان بود. این استراتژی کلان، همان مهار حداکثری ایران است که فرانسویها طی دهههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها به دنبال آن بودهاند. سوسیالیستها و محافظهکاران فرانسوی در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر دو نسبت به ماهیت نظام اسلامی نگاهی سلبی و بازدارنده داشته و از هیچگونه اقدامی نیز در مواجهه با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی فروگذار نکردهاند.
بنابراین نقش پررنگ اخیر فرانسویها در فعالسازی مکانیسم ماشه و تکمیل روند اسنپبک را نباید به مثابه یک «تصمیم ناگهانی» یا «پروژه کوتاهمدت» مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. نکته دیگر به نقش پررنگ شخص امانوئل ماکرون، رئیسجمهور کنونی فرانسه در تکمیل این روند بازمیگردد. تعهدی که کاخ الیزه از سال ۲۰۱۷ (همان سال اول حضور ماکرون در مسند ریاست جمهوری) به کاخ سفید در خصوص ایران داده کماکان پابرجاست. ماکرون طی هشت سال اخیر بارها بر لزوم دائمی شدن محدودیتهای هستهای ایران (فراتر از محدودیتهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت) و مهار موشکی ایران تأکید کرده است.
نقشآفرینی اخیر پاریس در پروسه اسنپبک را نیز باید منبعث از همین رویکرد کلان ماکرون و دستگاه سیاست خارجی فرانسه قلمداد کرد. در اینجا باید مراقب بود تا به دام بازی مقصرسازی فرانسویها نیفتیم. رئیسجمهور فرانسه بارها در روایتسازیهای خود، مدعی شده که ایران همکاری لازم را در خصوص جلوگیری از فعالسازی مکانیسم ماشه صورت نداده است! قطعاً دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان نباید به بهانه برگزاری بخشی از مذاکرات در قالب دیپلماسی پنهان، در خصوص بدعهدی آشکار فرانسویها سکوت کند.
بهتر بود افشاگری اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از سوی آقای عراقچی و دیگر مسئولان محترم وزارت امور خارجه نیز صورت میگرفت تا افکار عمومی کشور در جریان ماهیت، کارکرد و ساختار تصمیمسازی در اروپای پرادعا و ریاکار قرار میگرفتند! ماکرون نماد همین اتحادیه اروپاست؛ اروپایی که بنا بر قول و تحلیل بسیاری از استراتژیستها زمان زیادی تا پایان حیات سیاسی آن باقی نمانده است.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.