به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد؛ چهارمین پنل «دنیای اقتصاد» با موضوع چالشهای صنعت بیمه با نوآوری، فناوری یا رگولاتوری در سومین روز نمایشگاه الکامپ برگزار شد.
مهمانان این پنل علی حیدری ، مشاور عالی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، محمد سویزی، مدیر تحلیل طرح بیمه متمرکز سازمان تامین اجتماعی، علی فروغی، قائم مقائم ازکی و صادق فرامرزی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون بانکداری دیجیتال، بودند.
در این پنل به مسائلی از این قبیل پرداخته شد که صنعت بیمه در ایران در حالی با موج جهانی تحول دیجیتال مواجه است که بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند مسیر دیجیتالی شدن نه فقط به ابزار و فناوری، بلکه پیش از همه به تغییر نگرش و اصلاح فرآیندها وابسته است.
در این راستا فرامرزی با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال تنها به معنای تبدیل خدمات سنتی به الکترونیک نیست گفت: «دیجیتالی شدن یک مسیر اند تو اند (یک مسیر کامل که فرآیندی را به طور کامل پوشش میدهد) است که از تغییر ذهنیت افراد آغاز میشود. اگر پنج گام برای تحول دیجیتال در نظر بگیریم، نخستین گام تجربه زیسته کاربر در دنیای دیجیتال است.»
او بیمه را صنعتی مبتنی بر داده دانست که میتواند بهعنوان یک پلتفرم خدماتی در کنار بانکها و دیگر صنایع رشد کند. به گفته او عقبماندگی بیمه نسبت به سایر بخشها حداقل یک دهه است و بخشی از این عقبماندگی ناشی از جنس تفکر رگولاتوری است که مانع نوآوری میشود.
فرامرزی تأکید کرد: «اولین قدم در این مسیر آموزش و تغییر ذهنی است. نوآوری در صنعت بیمه تنها زمانی جدی خواهد شد که رگولاتور دادههای خود را منظم کند و ارزش آن را درک کند.»
فروغی نیز در ادامه به روند تحولات صنعت بیمه پرداخت و گفت: «بیمه یکی از ارکان سنتی اقتصاد است، اما رشد آینده کشور بر دوش اقتصاد دیجیتال خواهد بود و بیمه میتواند نقش تعیینکنندهای در این مسیر داشته باشد.»
او با اشاره به نقش استارتاپهای مقایسهگر و فروش آنلاین بیمه افزود: «اگریگیتورها (تجمیعکنندهها) باعث شدند رقابت میان شرکتهای بیمه جدیتر شود و خدمات متنوعتری شکل بگیرد.» با این حال فروغی یکی از موانع جدی را «دستوری بودن اقتصاد» دانست که به گفته او باعث کاهش سرعت نوآوری و سرمایهگذاری در این حوزه میشود.
سویزی از زاویه تامین اجتماعی به موضوع نگاه و تاکید کرد: «دیجیتالسازی صرفا حذف فیزیک نیست؛ گام بعدی هوشمندسازی و استفاده از هوش مصنوعی است.»
او با اشاره به برنامههای پنجساله گفت: «در سازمان تامین اجتماعی طی سالهای اخیر زیرساختهایی برای الکترونیکی شدن خدمات فراهم شد، اما هنوز از بانکها عقبتر هستیم. یکپارچهسازی و غیرحضوریسازی خدمات بخشی از مسیر است، اما لازمه پیشرفت واقعی حرکت به سمت حاکمیت داده و ایجاد زیرساختهای ملی است.»
حیدری هم در بخش پایانی این پنل به تفاوت بیمههای تجاری و اجتماعی اشاره کرد و گفت: «در بیمههای تجاری رگولاتوری نسبی وجود دارد، اما در حوزه بیمههای اجتماعی رگولاتور مستقل و حرفهای نداریم و این خلا جدی است.»
او نبود زیرساختهای ملی و مقررات شفاف را یکی از موانع جدی دانست و افزود: «تامین اجتماعی در سالهای اخیر اقداماتی مانند غیرحضوری کردن خدمات یا دعوت از شرکتهای فناور برای همکاری انجام داده است، اما بدون زیرساختهای کلان ملی، مسیر نوآوری دشوار خواهد بود.»
در نهایت باید یادآور شد که صنعت بیمه برای عبور از چالشهای رگولاتوری و حرکت به سمت تحول دیجیتال نیازمند سه محور کلیدی است؛ تغییر نگرش و آموزش، بازنگری در مقررات و ایجاد زیرساختهای ملی دادهمحور. اگر صنعت سنتی بیمه در آینده نزدیک با دیجیتالی شدن و تغییرات هوشمند شدن همراه نشود، در آینده مجبور است با سختیهای بیشتری در برابر سیل تغییرات دیجیتال همراهی کند.