تقویت همکاریهای لجستیکی با همسایگان به معنای استفاده بهتر از ظرفیتهای بنادر، راهآهن و جادههای ترانزیتی کشور است. چنین رویکردی میتواند ایران را به یکی از مسیرهای اصلی انتقال کالا بین شرق و غرب تبدیل کند و درآمد ارزی قابل توجهی را برای دولت به همراه داشته باشد. این درآمد میتواند در توسعه زیرساختهای داخلی، بهبود شبکه حملونقل و افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.
توسعه همکاریهای لجستیکی با همسایگان تنها بُعد اقتصادی ندارد، بلکه به تحکیم روابط سیاسی و افزایش سطح همکاریهای منطقهای نیز منجر میشود. وقتی ایران با کشورهای اطراف در زمینه ترانزیت کالا و حملونقل بینالمللی وارد شراکت شود، منافع مشترک شکل میگیرد و همین منافع، ضامن پایداری روابط سیاسی خواهد بود. چنین تعاملاتی باعث میشود ایران بهجای اتکا صرف به بازارهای دوردست، به بازارهای نزدیک و پرپتانسیل منطقه تکیه کند.
افزایش همکاری لجستیکی همچنین میتواند به کاهش اثرگذاری تحریمها و فشارهای خارجی کمک کند. ایران با ایجاد مسیرهای جایگزین و تقویت همکاریهای منطقهای، انعطافپذیری بیشتری در تجارت خارجی پیدا میکند. به این ترتیب حتی در شرایط سخت، امکان دسترسی به بازارهای جدید و تداوم جریان صادرات و واردات حفظ خواهد شد.
در نهایت باید گفت که همکاری لجستیکی با همسایگان، نه تنها منافع کوتاهمدت مالی برای ایران به همراه دارد، بلکه در بلندمدت زمینهساز ارتقای جایگاه ژئوپلیتیکی کشور در منطقه خواهد شد. ایران میتواند با تکیه بر این همکاریها، نقشی تعیینکننده در زنجیره تأمین جهانی ایفا کند و از این طریق هم امنیت اقتصادی و هم نفوذ سیاسی خود را ارتقا دهد.
رئیس سازمان راهداری با اشاره به پروژه بزرگراه ایران و آذربایجان گفت: مرز جدید آستارا با قرار گرفتن در کنار خط ریلی، به مرکزی لجستیکی برای حمل و نقل کالاهای تجاری تبدیل خواهد شد.
رضا اکبری رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به روند تکمیل پروژه بزرگراه آستارا - آستارا اظهار کرد: این پروژه که از چند سال گذشته آغاز شده بود، اکنون به مراحل پایانی نزدیک شده و با بهرهبرداری از آن، ۱۴۰۰ متر بزرگراه به مرز جدید آستارا متصل میشود.
وی با اشاره به ساخت پایانه جدید مرزی آستارا در این نقطه گفت: زمین مورد نیاز برای احداث پایانه مرزی آمادهسازی شده و طرح نهایی این پایانه نیز تکمیل شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای خاطرنشان کرد: عملیات ساخت ساختمانها و مستحدثات داخلی پایانه به زودی آغاز میشود و با بهرهبرداری از آن، تردد کامیونهای سنگین از داخل شهر آستارا به این پایانه منتقل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مرز جدید بسیاری از مشکلات مرزهای قدیمی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان را کاهش میدهد، تصریح کرد: این مرز به دلیل قرار گرفتن در کنار خط ریلی، به مرکزی لجستیکی برای حملونقل کالاهای تجاری تبدیل خواهد شد.