راز 41 ساله بروتالیستی آلفا رومئو (+عکس)

عصر ایران دوشنبه 07 مهر 1404 - 08:21
خودروی مفهومی آلفا رومئو Z33 فری تایم که در سال ۱۹۸۴ توسط زاگاتو رونمایی شد، یکی از پنهان‌ترین و رادیکال‌ترین پروژه‌های این برند است. این مدل با طراحی جعبه‌ای و شش صندلی، مفهوم کراس‌اوور شهری را پیش از رنو سنیک و فیات مالتی‌پلا پیش‌بینی کرد.

عصر ایران - شرکت زاگاتو در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۸۴، خودروی Z33 فری تایم را رونمایی کرد؛ یکی از نامتعارف‌ترین و کمتر به‌یادماندنی‌ترین خودروهای مفهومی در تاریخ آلفا رومئو. این خودرو بر اساس پلتفرم مکانیکی آلفا ۳۳ ساخته شد که شامل موتور باکسر ۱.۵ لیتری با حدود ۸۵ اسب بخار قدرت، دیفرانسیل جلو و سیستم تعلیق برگرفته از مدل آلفاسود بود. Z33 یک گسست رادیکال از سنت همیشگی برند آلفا رومئو به شمار می‌آمد.

خودروی مفهومی آلفا رومئو Z33 فری تایم

بدنه این خودرو، که بلند و جعبه‌ای شکل (با ارتفاع ۱.۶۰ متر) بود، تنها دو درب و شش صندلی داشت و قرار بود تفسیری از یک خودروی کامپکت چندمنظوره باشد. این راه‌حل پیشگامانه، مفاهیم مینی‌ون کامپکت و کراس‌اوور شهری را مدت‌ها پیش از عرضه مدل‌هایی چون رنو سِنیک یا فیات مولتی‌پلا پیش‌بینی می‌کرد.

خودروی مفهومی آلفا رومئو Z33 فری تایم

زاگاتو، که معمولاً به خاطر کوپه‌های اسپرت و کم‌ارتفاع خود شناخته می‌شود، در این پروژه از یک زبان طراحی تقریباً بروتالیستی استفاده کرد: سطوح عمودی، فرورفتگی‌های کم بدنه و تأکید زیاد بر فضای داخلی. Z33 همچنین زمینه‌ای برای آزمایش راه‌حل‌های فضایی جدید بود: کابین قابل تنظیم (ماژولار)، دسترسی آسان و رویکردی که کاربری عملی را با طراحی آینده‌نگرانه ترکیب می‌کرد.

خودروی مفهومی آلفا رومئو Z33 فری تایم

اما شرایط صنعتی آلفا رومئو در سال ۱۹۸۴ – که در حال انتقال مالکیت به گروه فیات بود – ادامه پروژه را دشوار ساخت. تنها نمونه ساخته شده به صورت پروتوتایپ باقی ماند و اکنون در موزه آلفا رومئو نگهداری می‌شود.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.