به گزارش رکنا، سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین برتر حوزه حملونقل، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس کانون زنان بازرگان ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی رکنا در پاسخ به مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل گفت: مشکلات امروز حملونقل، همان مشکلات عمومی جامعه است. تحریمها دست ما را بسته است، افزایش نرخ ارز مشکلات غیرقابل پیشبینی ایجاد کرده و عدم صدور روادید برای رانندگان، همراه با عدم اجرای شرایط تسهیلگر، موانع تازهای پدید آورده است. بسیاری از این مسائل سابقهدار هستند که امیدی به حل شدنشان داشتیم اما متأسفانه، امید ما ناامید شد.
این کارآفرین برتر کشورمان درباره سازمانهای متولی رفع مشکلات توضیح داد: کار ما مستقیم با وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه در ارتباط است؛ چه در موضوع روادید، چه در قوانین حملونقل جادهای. نوسازی ناوگان وظیفه وزارت راه و وزارت صمت است. در واقع محدودیتها فقط از یک وزارتخانه یا یک بخش نیست، بلکه مجموعهای از عوامل درگیر هستند.
وی درباره مقاصد فعالیت حملونقل نیز گفت: به هر کشوری که مجاز به کارهای تجاری با آن باشیم خدمات میدهیم. ما عمدتاً در حوزه کالاهای عمومی یا جنرال کارگو کار میکنیم. برخلاف کشتیرانی که بیشتر روی نفت، زغالسنگ و مشتقات پتروشیمی تمرکز دارد، در حملونقل جادهای و کانتینری روی کالاهای عمومی فعالیت داریم.
رئیس کانون زنان بازرگان ایران در پاسخ به رکنا که آیا مشکلات در این حوزه پس از مکانسیم ماشه بیشتر خواهد شد؟ تصریح کرد: ۱۰۰ درصد محدودیتها بیشتر میشود. بالا رفتن نرخ ارز یک توقف جدی برای ما است. رانندهای که به خارج از ایران میرود باید هزینههای سنگینی برای سوخت بپردازد. مسیرهای اروپایی حدود پنج تا شش هزار کیلومتر است که نزدیک به پنج هزار لیتر سوخت مصرف میشود. با نرخ امروز یورو هزینه ها سرسام آور است. نرخی که من نمی توانم بگویم. چون نرخ ها در لحظه تغییر می کند.
مقیمی در خصوص مشکلات رانندگان از افزایش هزینههای معیشتی، گرانی لاستیک تا مشکل سوختگیری و فرسودگی ناوگان گفت: افزایش نرخ دلار مهمترین مشکل آنها است. حتی اگر باری برای حمل وجود داشته باشد، بعد مشکل تامین هزینه های رانندگان مطرح است. راننده باید نرخ کرایه را افزایش دهد تا هزینهها را پوشش دهد اما این افزایش، مستقیماً روی قیمت تمامشده کالا اثر میگذارد و رقابتپذیری را از بین میبرد. توقفهای طولانی هم سرمایه در گردش را متوقف میکند و معضل تازهای به وجود میآورد.
این فعال اقتصادی در پایان درباره فرصتهای از دست رفته ایران گفت: تنها بحث تحریم مطرح نیست. مسیرهای جدید مانند کریدور زنگزور نیز مسیرهای ترانزیتی و ناوگانی ما را تغییر داده و معضلات تازهای به وجود آورده است. نمیتوان از این مسائل چشمپوشی کرد، چرا که همه آنها در تصمیمگیریهای کلان اثرگذار هستند.