به گزارش همشهری آنلاین، مدتی پیش و پس از بحثها و حاشیههای فراوان نماینده ایران برای شرکت در اسکار انتخاب شد. حتی قبل از مطرح شدن نامزدهای معرفی به اسکار، نام دو فیلم در بالای تمام فهرستها بود. پیرپسر اکتای براهنی و زن و بچه ساخته سعید روستایی. پیرپسر از آنجا که تنها نمایشش در جشنواره سال گذشته تحسینهای زیادی برانگیخت و اکران بسیار موفقی هم داشت، برای بسیاری گزینه اصلی برای معرفی به اسکار بود. از طرف دیگر زن و بچه با حضور در کن و نقدهای مثبتی که دریافت کرد و همینطور جایزه ای که سعید روستایی برای فیلم قبلیاش، برادران لیلا، از این جشنواره دریافت کرده بود، امید زیادی برای حضور در اسکار داشت.
به تدریج اسم ۳ فیلم دیگر هم به این فهرست اضافه شد: «رها» به کارگردانی حسام فرهمند، زیبا صدایم کن از رصول صدرعاملی و علت مرگ نامعلوم ساخته علی زرنگار. در نهایت و برخلاف تمام پیش بینیها علت مرگ نامعلوم به عنوان نماینده ایران به اسکار انتخاب شد.
اما از طرف دیگر فیلمهای سه کارگردان ایرانی هم از سوی کشورهای دیگر به اسکار معرفی شد. «یک تصادف ساده» جعفر پناهی مدتی پیش از سوی فرانسه به این آکادمی معرفی شد. این فیلم در حالی از میان ۵ نامزد اعلامشده، به اسکار معرفی شد که با «موج نو» ساخته ریچارد لینکلیتر رقابت میکرد که منتقدین معتقدند ارتباط مستقیمتری با فرهنگ فرانسه دارد و ماجرای تولید فیلم از نفس افتاده ساخته ژان لوک گدار را روایت میکند.
فیلم با تصادف ماشین یک خانواده با یک سگ شروع میشود و بعد ماجراهای پیچیده ای شکل میگیرد. پیتر دیبروژ، منتقد خبرگزاری ورایتی در باره آن نوشته: «شاید عجیب به نظر برسد؛ اما شخصیتهای فیلم یک تصادف ساده با طنز نیشدار خود، به سبک پوچگرایانه ساموئل بکت و یا حتی «سگهای انباری» (Reservoir Dogs) ساخته کوئنتین تارانتینو، محصول ۱۹۹۲ شباهت بسیاری دارد.»
فیلم دیگری که به تازگی مشخص شده در اسکار حضور خواهد داشت، «خرگوش سفید، خرگوش سیاه» از شهرام مکری است. این فیلم در تاجیکستان و به دو زبان روسی و فارسی تاجیکستانی ساخته شده و بابک کریمی از جمله بازیگران ایرانی این فیلم است. تهیهکنندگی فیلم با نگار اسکندرفر است و تنها به دلیل فیلمبرداری در تاجیکستان و حضور بازیگران تاجیک از سوی تاجیکستان به اسکار معرفی شده است. ضمن این که در جشنواره فیلم لندن (BFI) و جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو هم به نمایش درخواهد آمد. خرگوش سفید، خرگوش سیاه روایت ۳ نفر را دنبال میکند؛ یک کارگردان که در حال بازسازی یک فیلم قدیمیکلاسیک ایرانی در تاجیکستان است، یک زن جوان که به محل فیلمبرداری میرسد و معتقد است که از وی خواسته اند در فیلم نقشی بازی کند و همزمان در قسمت دیگری از شهر، خانمیبه نام سارا که تصادفی با ماشین برایش رخ داده است. سرنوشت این افراد بدون این که بخواهند در هم گره میخورد.
«آنچه تو میکشی»، ساخته علیرضا خاتمی، فیلمساز ایرانی-کانادایی، هم در صورت پذیرفته شدن نماینده کانادا در اسکار خواهد بود. این فیلم امسال در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و جایزه کارگردانی بخش درام سینمای جهان را هم از آن خود کرد. خاتمی درباره این فیلم در مصاحبه با سیبیسی نیوز گفته این فیلم تا حد زیادی برگرفته از واقعیتهای زندگی اوست و حتی خودش نگران است خانوادهاش آنرا ببینند. فیلم به زبان ترکی ساخته شده و محصول مشترک کانادا، ترکیه، فرانسه و لهستان است و داستان یک استاد دانشگاه به نام علی را روایت میکند که پس از مرگ مشکوک مادرش ناچار است با رازهای خانوادگی و نقش خودش در آن مواجه شود. خاتمی پیشتر از این هم در سال ۲۰۱۷ با نخستین فیلم بلندش «فراموشی میسراید» در جشنواره ونیز جایزه بهترین فیلمنامه را برده بود.
اگرچه حضور فیلمسازان ایرانی در رویداد جهانی مثل اسکار قطعا اتفاق مهمی است، اما آنچه در این جا مهم تر مینماید این است که چرا این فیلمسازان باید در جایی غیر از سرزمین خودشان فیلم بسازند و از سوی کشورهای دیگری به جز ایران راهی اسکار شوند؟ از مدتها پیش مهاجرت پزشکان و پرستاران به مرحله ای هشداردهنده رسیده و بارها در رسانهها و روزنامهها در باره پیامدهای جدی آن تذکر داده شده است. حالا هم حضور ۳ فیلمساز ایرانی از کشورهایی غیر از ایران در رویداد جهانی اسکار و تعداد پرشمار فیلمسازان و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور هشداری است در باره خروج نیروهای فرهنگی این سرزمین که میتوانند اسم ایران را در جهان مطرح کنند، اما از کشورهای دیگری به چنین رویدادهایی میرسند.