باید منتظر کاهش تولید خودروهای داخلی و مونتاژی باشیم؟ / ضربه مکانیسم ماشه به خودروسازی

اقتصادنیوز پنج شنبه 10 مهر 1404 - 20:02
اقتصادنیوز: بازگشت تحریم‌ها چطور بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران که با برجام معلق شده بود بار دیگر در روند اجرا قرار گرفت. این تحریم‌ها عمدتا محدودیت‌های تجاری، مالی و بانکی را متوجه ایران می کند و می‌تواند دسترسی صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو را به مواد اولیه، قطعات یدکی و فناوری‌های پیشرفته محدود کند و زمینه ساز کاهش کیفیت تولیدات خودرو، افزایش هزینه‌های تولید و ناتوانی در تأمین قطعات وارداتی خواهد شد.

امیرحسن کاکائی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو «مژگان میرزایی» در اقتصادنیوز در پاسخ به این سوال که «بازگشت تحریم های شورای چه تاثیری بر اقتصاد کشور و مشخصا بازار خودرو خواهد گذاشت؟» گفت: به طور کلی، ایران در دو مقطع مهم با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد. در دوره اول که حدودا از سال ۱۳۹۱ آغاز شد، برخی بخش‌های اقتصادی تحت محدودیت قرار گرفتند. اما در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، تحریم‌های بسیار سخت‌گیرانه‌تری اعمال شد که به هیچ وجه با مرحله اول قابل مقایسه نبودند و اثرات بسیاری بر اقتصاد کشور داشت.

او ادامه می‌دهد: تحریم‌های اعمال شده در سال ۱۳۹۱، در مقایسه با دوره‌های بعدی، به ایران اجازه می‌داد تا در برخی بخش‌ها به فعالیت‌های خود ادامه دهد. با این حال، در سال‌های بعد، به‌ویژه از ۱۳۹۷ به بعد، محدودیت‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر شدند و دسترسی ایران به بسیاری از بازارهای جهانی را کاملا مسدود کردند.

کاکائی توضیح داد: بطور مثال در سال ۹۱ ما اجازه داشتیم با خودروسازان و قطعه‌سازان درجه یک چینی همکاری کنیم. اما با آغاز تحریم‌های جدید، این شرایط تغییر کرد و دیگر اجازه همکاری حتی با شرکت‌های معتبر چینی را نیز نداشتیم.

این کارشناس صنعت خودرو درپاسخ به این سوال که «تحریم هایی که در سال 97 وضع شد چقدر بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد؟» گفت: با بازگشت تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۷، تولید خودرو در ایران با افت چشمگیری مواجه شد. در این سال، تیراژ تولید از حدود ۱.۲ میلیون دستگاه به ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت. هم‌زمان، تولید خودروهای مونتاژی نیز به شدت افت کرد، زیرا خودروسازان خارجی معتبر، همکاری خود را با شرکت‌های داخلی قطع کردند.

او ادامه می دهد: این وضعیت، ضربه سنگینی به صنعت خودرو و بازار کشور وارد کرد. البته در همان دوره خودروسازان توانستند راه‌های دور زدن تحریم‌ها را بیاموزند. در نتیجه، بسیاری از خودروسازان برای ادامه فعالیت، همکاری با واسطه‌ها را آغاز کردند.

کاکایی همچنین گفت: در مجموع می‌توان گفت با اعمال تحریم‌ها در آن سال ما شاهد دو اتفاق مهم بودیم؛ یکی از این اتفاقات به ورود یک سری واسطه ها به کشور باز می‌گردد، بطوریکه در سه سال اخیر ایرانی ها توانستند راه دور زدن تحریم ها را بهتر یاد بگیرند و دوم اینکه در دوره ریاست جمهوری بایدن تحریم‌ها کمرنگ‌تر شد و توانسیم با فروش نفت و فولاد درآمد ارزی کشور را بالا ببریم و به این طریق مشکلات تعدیل شد.

 

مشروح این مصاحبه را می‌توانید «اینجا» بخوانید.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.