هیوندای سوناتا؛ بررسی کامل نسل‌ها، مشخصات و قیمت این سدان محبوب

گسترش نیوز جمعه 11 مهر 1404 - 09:17
هیوندای سوناتا یک خودروی سایز متوسط است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت هیوندای تولید می‌شود. نسل اول سوناتا که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، نسخه‌ای بازطراحی‌شده از هیوندای استلار با ارتقاء موتور بود.در این مقاله از گسترش نیوز به بررسی و توضیح کامل (مدل ها،قیمت،مقایسه با اپتیما و..) ماشین سوناتا می پردازیم.

هیوندای سوناتا (به کره‌ای: 현대 쏘나타) یک خودروی سایز متوسط است که از سال ۱۹۸۵ توسط شرکت هیوندای تولید می‌شود. نسل اول سوناتا که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، نسخه‌ای بازطراحی‌شده از هیوندای استلار با ارتقاء موتور بود و به دلیل واکنش ضعیف مشتریان، پس از دو سال از بازار خارج شد. در حالی که این نام تجاری در ابتدا فقط در کره جنوبی عرضه می‌شد، نسل دوم که در سال ۱۹۸۸ معرفی شد، به طور گسترده‌ای صادر شد.

سوناتا در حال حاضر در کره جنوبی، چین و پاکستان تولید می‌شود. نام این خودرو از اصطلاح موسیقیایی "سوناتا" گرفته شده است.

در این مقاله از گسترش نیوز به بررسی و توضیح کامل (مدل ها،قیمت،مقایسه و..) ماشین سوناتا می پردازیم.

مدل های مختلف سوناتا

نسل اول (Y1؛ ۱۹۸۵)

نسل-اول-تویوتا

مشخصات کلی

- کد مدل: Y1  

- تولید: ۱۹۸۵–۱۹۸۸  

-مونتاژ: کره جنوبی: اولسان  

- بدنه و شاسی: مرتبط با هیوندای استلار  

-موتور:  

  - ۱.۸ لیتری G4BM چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری G4BT چهار سیلندر  

- گیربکس:  

  - ۵ سرعته دستی  

  - ۴ سرعته اتوماتیک  

-ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۵۷۹ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۵۷۸ میلی‌متر  

  - عرض: ۱,۷۵۵ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۳۸۰ میلی‌متر  

نسل اول سوناتا برای رقابت با سری دایو رویال معرفی شد و نسخه‌ای لوکس‌تر از استلار بود. این خودرو دارای امکاناتی مانند کروز کنترل، صندلی‌های برقی، شوینده چراغ‌های جلو، ترمزهای برقی، آینه‌های جانبی قابل تنظیم برقی و تزئینات کرومی سپر بود. سوناتا در کره با دو تیپ لوکس و سوپر (که فقط با موتور ۲.۰ لیتری عرضه می‌شد) در دسترس بود. 

نسل دوم (Y2؛ ۱۹۸۸)

نسل-دوم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: Y2  

- تولید: ۱۹۸۸–۱۹۹۳  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: اولسان  

  - کانادا: برومونت، کبک (کارخانه تولیدی هیوندای برومونت)  

- بدنه و شاسی: مرتبط با میتسوبیشی گالانت سیگما  

- موتور:  

  - ۱.۸ لیتری سیریوس چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری سیریوس چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری سیریوس چهار سیلندر  

  - ۳.۰ لیتری سیگما V6  

- گیربکس:  

  - ۵ سرعته دستی  

  - ۴ سرعته اتوماتیک  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۶۵۰ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۶۸۰ میلی‌متر  

  - عرض: ۱,۷۵۰ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۱۰ میلی‌متر  

  - وزن خالص: ۱,۲۴۰–۱,۳۴۸ کیلوگرم  

سوناتا Y2 بخشی از گسترش هیوندای در آمریکای شمالی پس از موفقیت مدل اکسل بود. این خودرو در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ در کره جنوبی معرفی شد، در سپتامبر ۱۹۸۸ به‌عنوان مدل ۱۹۸۹ در کانادا عرضه شد و در همان سال تولید محلی آن در کانادا آغاز شد. در ۱۴ نوامبر ۱۹۸۸ در ایالات متحده به‌عنوان مدل ۱۹۸۹ رونمایی شد و فروش آن از اوایل ۱۹۸۹ آغاز شد. همچنین در مارس ۱۹۸۹ در استرالیا عرضه شد. طراحی خارجی توسط جورجتو جوجارو از ایتال‌دیزاین انجام شد. این خودرو در سال ۱۹۹۱ فیس‌لیفت میان‌دوره‌ای دریافت کرد و جایگزین استلار به‌عنوان خودروی خانوادگی بزرگ هیوندای شد. 

نسل سوم (Y3؛ ۱۹۹۳)

نسل-سوم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: Y3  

- نام‌های دیگر: هیوندای مارسیا (کره جنوبی)، هیوندای سونیکا (ایتالیا)  

- تولید: ۱۹۹۳–۱۹۹۸  

- سال‌های مدل: ۱۹۹۵–۱۹۹۸ (آمریکای شمالی)  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: اولسان (۱۹۹۳–۱۹۹۶)  

  - کره جنوبی: آسان (۱۹۹۶–۱۹۹۸)  

  - بوتسوانا: گابورون (TMBC)  

- بدنه و شاسی: پلتفرم هیوندای-کیا Y3  

- موتور:  

  - ۱.۸ لیتری G4CM چهار سیلندر  

  - ۱.۸ لیتری G4CN چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری G4CP چهار سیلندر  

  - ۳.۰ لیتری G6AT V6  

- گیربکس:  

  - ۵ سرعته دستی  

  - ۴ سرعته اتوماتیک  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۷۰۰ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۷۰۰ میلی‌متر  

  - عرض: ۱,۷۷۰ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۰۵ میلی‌متر  

  - وزن خالص: ۱,۲۳۶–۱,۳۱۰ کیلوگرم  

سوناتا Y3 در سال ۱۹۹۳ معرفی شد. موتور پایه در اکثر بازارها یک موتور ۲.۰ لیتری سیریوس چهار سیلندر با ۷۷ کیلووات (۱۰۵ اسب بخار) بود، اما در برخی بازارها گزینه موتور ۳.۰ لیتری V6 میتسوبیشی با ۱۰۷ کیلووات (۱۴۵ اسب بخار) نیز در دسترس بود. این نسل پس از تعطیلی کارخانه برومونت کبک در سپتامبر ۱۹۹۳ ادامه یافت. پس از آن، تمام سوناتاها در کره ساخته شدند تا اینکه کارخانه هیوندای پکن در دسامبر ۲۰۰۲ افتتاح شد.

فیس‌لیفت (۱۹۹۶–۱۹۹۸)  

فیس‌لیفت Y3 در سال ۱۹۹۶ تغییراتی در جلو و عقب خودرو ایجاد کرد. خروجی موتور چهار سیلندر نیز در آن سال به ۹۲ کیلووات (۱۲۵ اسب بخار) افزایش یافت. فیس‌لیفت Y3 آخرین سوناتایی بود که در اولسان تولید شد.

نسل چهارم (EF؛ ۱۹۹۸)

نسل-چهارم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: EF  

- نام‌های دیگر: هیوندای سونیکا (ایتالیا)، هیوندای سوناتا ویوانته (آفریقای جنوبی)، هیوندای سوناتا پریما (مصر)، هیوندای موینکا (چین)، هیوندای سوناتا گلد (هند)  

- تولید:  

  - ۱۹۹۸–۲۰۰۱ (کره جنوبی، EF)  

  - ۲۰۰۱–۲۰۰۴ (کره جنوبی، EF-B)  

  - ۲۰۰۱–۲۰۰۵ (هند)  

  - ۲۰۰۲–۲۰۱۷ (چین)  

  - ۲۰۰۵–۲۰۱۲ (روسیه)  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: آسان  

  - بوتسوانا: گابورون (TMBC)  

  - هند: چنای (هیوندای هند)  

  - مصر: قاهره (AAV)  

  - چین: پکن (هیوندای پکن)  

  - روسیه: تاگانروگ (TagAZ)  

  - مالزی: جوهور باهرو  

- بدنه و شاسی: پلتفرم هیوندای-کیا Y4  

-موتور:  

  - ۱.۸ لیتری بتا II چهار سیلندر  

  - ۱.۸ لیتری سیریوس II چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری بتا II چهار سیلندر (چین)  

  - ۲.۰ لیتری سیریوس II چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری سیریوس II چهار سیلندر  

  - ۲.۵ لیتری دلتا V6  

  - ۲.۷ لیتری دلتا V6  

- گیربکس:  

  - ۵ سرعته دستی  

  - ۴ سرعته اتوماتیک  

  - CVT  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۷۰۰ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۷۱۰ میلی‌متر (پیش از فیس‌لیفت)، ۴,۷۴۵ میلی‌متر (فیس‌لیفت)  

  - عرض: ۱,۸۱۵ میلی‌متر (پیش از فیس‌لیفت)، ۱,۸۲۰ میلی‌متر (فیس‌لیفت)  

  - ارتفاع: ۱,۴۱۰ میلی‌متر (پیش از فیس‌لیفت)، ۱,۴۲۰ میلی‌متر (فیس‌لیفت)  

  - وزن خالص: ۱,۳۱۵–۱,۴۸۷ کیلوگرم  

سوناتا سری EF در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و از پلتفرم جدید هیوندای-کیا Y4 استفاده کرد. در مقایسه با نسل قبلی Y3، سری EF کمی در ابعاد بزرگ‌تر شد، اما همان فاصله بین دو محور ۲,۷۰۰ میلی‌متر را حفظ کرد. این خودرو همچنین از سیستم تعلیق جلوی دوجناغی و تعلیق عقب مستقل چنداتصالی بهره می‌برد. موتورهای اولیه در زمان عرضه شامل موتور ۲.۰ لیتری با ۱۳۶ اسب بخار و موتور ۲.۵ لیتری V6 مدل G6BW با ۱۶۸ اسب بخار بود.

فیس‌لیفت (۲۰۰۱–۲۰۰۴)  

هیوندای سری EF را در سال ۲۰۰۱ برای مدل سال ۲۰۰۲ به‌عنوان سری EF-B فیس‌لیفت کرد، که شامل بازطراحی کاپوت، جلوپنجره، چراغ‌های جلو (که اکنون شبیه نسل دوم مرسدس‌بنز کلاس C بود)، چراغ‌های عقب و انتقال مکان پلاک عقب از بدنه به درب صندوق عقب، و همچنین بازطراحی داشبورد و صندلی‌ها بود.

نسل پنجم (NF؛ ۲۰۰۴)

نسل-پنجم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: NF  

- نام‌های دیگر: هیوندای NF (روسیه)، هیوندای NF سوناتا (روسیه، نسخه فیس‌لیفت)، هیوندای سوناتا امبرا (هند)، هیوندای سونیکا (ایتالیا)، هیوندای سوناتا CNG (تایلند)  

- تولید:  

  - ۲۰۰۴–۲۰۰۹  

  - ۲۰۰۵–۲۰۱۰ (آمریکای شمالی)  

  - ۲۰۰۵–۲۰۱۱ (چین)  

  - ۲۰۰۶–۲۰۱۰ (تایلند)  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: آسان  

  - ایالات متحده: مونتگومری، آلاباما (HMMA)  

  - هند: چنای (هیوندای هند)  

  - چین: پکن (هیوندای پکن)  

  - ترکیه: ازمیت (هیوندای آسان)  

  - مصر: قاهره (گروه غبور)  

  - تایلند: ساموت پراکان (TAAP)  

  - سودان: ایالت الجزیره (جیاد)  

- بدنه و شاسی: مرتبط با کیا اپتیما  

-موتور:  

  - ۲.۰ لیتری تتا چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری تتا II چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری تتا چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری تتا II چهار سیلندر  

  - ۳.۳ لیتری لامبدا V6  

  - ۲.۰ لیتری تتا LPi چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری D CRDi چهار سیلندر  

- گیربکس:  

  - ۴ سرعته اتوماتیک F4A42 توسط میتسوبیشی  

  - ۵ سرعته دستی  

  - ۶ سرعته دستی (۲.۰ CRDi)  

  - ۵ سرعته اتوماتیک  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۷۳۰ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۸۰۰ میلی‌متر، ۴,۸۱۵ میلی‌متر (سوناتا لینگ شیانگ)  

  - عرض: ۱,۸۳۰ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۷۵ میلی‌متر  

  - وزن خالص: ۱,۴۴۳–۱,۶۱۲ کیلوگرم  

سوناتا NF در آگوست ۲۰۰۴ در کره جنوبی بر پایه پلتفرم جدیدی با کد پروژه NF معرفی شد. اولین موتور تمام آلومینیومی چهار سیلندر این شرکت، با نام تتا، در سوناتا جدید معرفی شد. گزینه‌های موتور در زمان عرضه شامل موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با ۱۶۴ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک میتسوبیشی و موتور ۳.۳ لیتری V6 با ۲۳۷ اسب بخار با گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بود. در کره، نسخه ۲.۴ لیتری به‌عنوان F24S (۲۴ = ۲.۴ لیتر، S = ویژه) فروخته شد. نسخه ۲.۰ لیتری بنزینی فقط در کره فروخته شد و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت، مالیات و بیمه، محبوبیت بیشتری داشت. 

نسل ششم (YF؛ ۲۰۰۹)

نسل-ششم-سوناتا

مشخصات کلی 

- کد مدل: YF  

- نام‌های دیگر: هیوندای i45  

- تولید:  

  - ۲۰۰۹–۲۰۱۴  

  - ۲۰۱۰–۲۰۱۶ (صادرات ژاپن)  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: آسان (کارخانه آسان)  

  - ایالات متحده: مونتگومری، آلاباما (HMMA)  

  - چین: پکن (هیوندای پکن)  

- بدنه و شاسی: مرتبط با کیا اپتیما/ماجنتیس/K5، هیوندای i40  

- موتور:  

  - ۲.۰ لیتری نو MPi چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری تتا II MPi چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری تتا II توربو GDi چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری تتا II MPi چهار سیلندر  

  - ۲.۴ لیتری تتا II GDi چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری نو LPi چهار سیلندر  

  - ۲.۰ لیتری تتا LPi چهار سیلندر  

- موتور الکتریکی: موتور هم‌زمان مغناطیس دائم ۳۸ کیلووات  

- گیربکس:  

  - ۶ سرعته اتوماتیک  

  - ۶ سرعته دستی  

- باتری: باتری پلیمری لیتیوم-یون  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۷۹۵ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۸۲۰ میلی‌متر  

  - عرض: ۱,۸۳۵ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۷۰ میلی‌متر  

  - وزن خالص:  

    - ۱,۴۵۱–۱,۵۰۴ کیلوگرم (۲.۴ لیتری)  

    - ۱,۵۱۴–۱,۵۶۶ کیلوگرم (۲.۰ لیتری توربو)  

هیوندای توسعه سوناتا YF را در سال ۲۰۰۵ با هزینه توسعه ۴۵۰ میلیارد وون (۳۷۲ میلیون دلار آمریکا) آغاز کرد. در بازارهای استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور و کلمبیا، YF تحت نام هیوندای i45 عرضه شد و از نام‌گذاری سری i این شرکت پیروی کرد. این خودرو در اروپای شرقی، درست مانند آمریکای شمالی و کره جنوبی، به‌عنوان «سوناتا» عرضه شد.

سوناتا هیبرید

در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس ۲۰۰۸، هیوندای از پیشرانه بلو درایو برای نسل بعدی سوناتا رونمایی کرد که از فناوری باتری پلیمری لیتیوم استفاده می‌کرد. گزارش شد که این خودرو بر پایه مفهوم بلو-ویل هیوندای بود.

مشخصات کلی

این خودرو دارای یک موتور الکتریکی ۳۵ کیلوواتی (افزایش از ۳۰) و باتری پلیمری لیتیوم بود که ۳۸ درصد بزرگ‌تر و با چگالی انرژی بالاتر بود. موتور الکتریکی جدید می‌توانست تا سرعت ۶۲ مایل در ساعت (۱۰۰ کیلومتر در ساعت) روی برق کار کند، به این معنی که می‌توانست در سرعت‌های بالاتر از برق استفاده کند و سوخت بیشتری صرفه‌جویی کند. همچنین موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر با تزریق چندنقطه‌ای را حفظ کرد که از چرخه اصلاح‌شده اتکینسون با استفاده از VVT و نسبت تراکم ۱۳:۱ استفاده می‌کرد. 

برنامه‌ریزی کامپیوتری ارتقایافته، انتقال بین حالت‌های بنزینی و الکتریکی را روان‌تر کرد. زمان شتاب ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت (۰ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت) از ۹.۵ به ۸.۱ ثانیه کاهش یافت (توجه: زمان سوناتای غیرهیبرید ۷.۹ ثانیه است).

سوناتا توربو

برای جایگزینی گزینه قدرت V6 برای سوناتا در برخی بازارها، هیوندای یک موتور ۲.۰ لیتری توربوشارژ با تزریق مستقیم و خنک‌کننده داخلی توسعه داد. موتور تتا II ۲۷۴ اسب بخار  تولید می‌کرد و در عین حال رتبه‌بندی مصرف سوخت ۳۴ مایل بر گالن در بزرگراه را به دست آورد که از مشخصات ارائه‌شده توسط موتور ۳.۳ لیتری لامبدا V6 مدل قبلی پیشی گرفت. 

مدل جدید به‌عنوان ۲.۰T شناخته شد و در تیپ‌های SE یا لیمیتد در دسترس بود. تمام مدل‌های توربو دارای کنترل آب‌وهوای دو منطقه‌ای استاندارد، شیفترهای پدال روی فرمان، اگزوز دوگانه با نوک کرومی و رینگ‌های ۱۸ اینچی مشترک با مدل‌های غیرتوربو SE بودند. مدل‌های لیمیتد ۲.۰T تمام این گزینه‌ها و همچنین کابین چرمی گرم‌شونده، سانروف و سایر ویژگی‌ها را دریافت کردند.

نسل هفتم (LF؛ ۲۰۱۴)

نسل-هفتم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: LF  

- تولید:  

  - ۲۰۱۴–۲۰۲۳  

  - ۲۰۱۵–۲۰۲۰ (چین)  

  - ۲۰۱۸–۲۰۲۰ (روسیه)  

  - ۲۰۱۹–۲۰۲۱ (الجزایر)  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: آسان (کارخانه آسان)  

  - ایالات متحده: مونتگومری، آلاباما (HMMA)  

  - چین: پکن (هیوندای پکن)  

  - روسیه: کالینینگراد (آوتوتور)  

- موتور:  

  - بنزینی:  

    - ۱.۶ لیتری گاما T-GDi چهار سیلندر  

    - ۲.۰ لیتری نو MPi چهار سیلندر  

    - ۲.۰ لیتری تتا II T-GDi چهار سیلندر  

    - ۲.۴ لیتری تتا II MPi چهار سیلندر  

    - ۲.۴ لیتری تتا II GDi چهار سیلندر  

  - هیبرید:  

    - ۲.۰ لیتری نو GDI چهار سیلندر  

  - بنزینی/گاز مایع (LPG):  

    - ۲.۰ لیتری نو LPi چهار سیلندر  

  - دیزلی:  

    - ۱.۷ لیتری U II CRDi چهار سیلندر  

- گیربکس:  

  - ۶ سرعته دستی  

  - ۶ سرعته اتوماتیک  

  - ۸ سرعته اتوماتیک  

  - ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۸۰۵ میلی‌متر  

  - طول: ۴,۸۵۵ میلی‌متر  

  - عرض: ۱,۸۶۵ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۷۵ میلی‌متر  

  - وزن خالص: ۱,۴۳۵–۱,۶۴۰ کیلوگرم  

سوناتا ۲۰۱۵ که در ابتدا با کد داخلی LFA شناخته می‌شد، در ۲۴ مارس ۲۰۱۴ در کره جنوبی رونمایی شد. این خودرو در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک ۲۰۱۴ برای اولین بار در آمریکای شمالی به نمایش درآمد. در حالی که مدل قبلی تغییرات زیبایی‌شناختی قابل توجهی داشت و در ایالات متحده فروش موفقی داشت، فروش در کره انتظارات را برآورده نکرد. بنابراین رویکرد محافظه‌کارانه‌تری اتخاذ شد تا بازار کره را راضی کند، که منجر به طراحی «مجسمه سیال ۲.۰» شد. این خودرو بسیاری از ویژگی‌های طراحی را از مفهوم هیوندای HCD-14 که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۳ رونمایی شده بود، به ارث برد. 

نسل هشتم (DN8؛ ۲۰۱۹)

نسل-هشتم-سوناتا

مشخصات کلی

- کد مدل: DN8  

- تولید: ۲۰۱۹–تاکنون  

- مونتاژ:  

  - کره جنوبی: آسان (کارخانه آسان)  

  - ایالات متحده: مونتگومری، آلاباما (HMMA، ۲۰۱۹–۲۰۲۲)  

  - چین: پکن (هیوندای پکن)  

  - پاکستان: فیصل‌آباد (هیوندای نیشات)  

  - قزاقستان: آلماتی  

  - ویتنام: نین بین (HTMV)  

- بدنه و شاسی: پلتفرم هیوندای-کیا N3  

- موتور:  

  - بنزینی:  

    - ۱.۵ لیتری اسمارت‌استریم G1.5 T-GDi چهار سیلندر  

    - ۱.۶ لیتری اسمارت‌استریم G1.6 T-GDi چهار سیلندر  

    - ۲.۰ لیتری اسمارت‌استریم G2.0 MPi چهار سیلندر  

    - ۲.۰ لیتری اسمارت‌استریم G2.0 T-GDi چهار سیلندر  

    - ۲.۵ لیتری اسمارت‌استریم G2.5 MPi/GDi/T-GDi چهار سیلندر  

  - هیبرید بنزینی:  

    - ۲.۰ لیتری اسمارت‌استریم G2.0 GDi چهار سیلندر  

  - بنزینی/گاز مایع (LPG):  

    - ۲.۰ لیتری اسمارت‌استریم L2.0 LPi چهار سیلندر  

- موتور الکتریکی: موتور هم‌زمان مغناطیس دائم (نسخه هیبرید)  

- گیربکس:  

  - ۶ سرعته اتوماتیک  

  - ۸ سرعته اتوماتیک  

  - ۷ سرعته D7UF1 DCT  

  - ۸ سرعته D8LF1 DCT  

- موتور هیبرید: HEV، پلاگین هیبرید  

- باتری:  

  - باتری پلیمری لیتیوم-یون ۱.۶۲ کیلووات‌ساعت (هیبرید)  

  - باتری پلیمری لیتیوم-یون ۹.۸ کیلووات‌ساعت (PHEV)  

- ابعاد:  

  - فاصله بین دو محور: ۲,۸۴۰ میلی‌متر، ۲,۸۹۰ میلی‌متر (چین)  

  - طول: ۴,۹۰۰ میلی‌متر (پیش از فیس‌لیفت)، ۴,۹۱۰ میلی‌متر (فیس‌لیفت)، ۴,۹۵۵ میلی‌متر (چین)  

  - عرض: ۱,۸۶۰ میلی‌متر  

  - ارتفاع: ۱,۴۴۵ میلی‌متر  

  - وزن خالص:  

    - ۱,۳۸۸–۱,۶۱۰ کیلوگرم  

    - ۱,۴۹۵–۱,۶۱۵ کیلوگرم (هیبرید)  

    - ۱,۷۱۵–۱,۷۳۰ کیلوگرم (پلاگین هیبرید)  

سوناتا نسل هشتم (کد: DN8) در اوایل مارس ۲۰۱۹ پیش‌نمایش شد و در ۲۱ مارس در کره جنوبی به‌طور رسمی عرضه شد. همچنین در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۹ برای بازار چین و در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک ۲۰۱۹ برای بازار آمریکای شمالی معرفی شد. اگرچه در بازار آمریکای شمالی به‌عنوان خودروی سایز متوسط فروخته می‌شود، حجم کابین آن را در طبقه‌بندی خودروهای فول‌سایز آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده قرار می‌دهد.

N Line 

در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰، هیوندای سوناتا N Line را معرفی کرد. N Line از موتور بنزینی چهار سیلندر توربوشارژ ۲.۵ لیتری اسمارت‌استریم با ۲۹۰ اسب بخار و  بهره می‌برد که با گیربکس دوکلاچه مرطوب ۸ سرعته جفت شده و پیشرانه آن با کیا K5 GT 2021 مشترک است.

علاوه بر موتور و گیربکس ارتقایافته، سوناتا N Line همچنین دارای طراحی خارجی و داخلی تهاجمی‌تر نسبت به سوناتاهای غیر N Line است (این شامل رینگ‌ها و لاستیک‌های آلیاژی بزرگ‌تر و خاص، تزئینات خارجی تیره، جلوپنجره مشکی خاص، لوله‌های اگزوز دوگانه، نشان «N Line» روی درب صندوق عقب و فرمان با روکش چرم، دوخت قرمز داخلی، تزئینات داخلی خاص و سطوح نشیمن ترکیبی چرم و آلکانتارا است).

قیمت ماشین سوناتا در ایران(1404)

سوناتا هیبرید نیوفیس GLS Plus (۲۰۱۸): ۴,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سوناتا هیبرید GLS (۲۰۱۸): ۴,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سوناتا LF (۲۰۱۷، وارداتی): حدود ۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (پیش‌بینی)

بهترین مدل هیوندای سوناتا در ایران

انتخاب بهترین مدل سوناتا بستگی به نیازها، بودجه و اولویت‌های شما (مثل مصرف سوخت، امکانات، یا عملکرد) داره، اما با توجه به مدل‌های صفر موجود در ایران و معیارهای رایج (امکانات، دوام، بازار فروش)، هیوندای سوناتا هیبرید GLS Plus (2018) به دلایل زیر به‌عنوان بهترین مدل توصیه می‌شه:

مصرف سوخت پایین: حدود ۶ لیتر/۱۰۰ کیلومتر (ترکیبی بنزینی-الکتریکی، ۲۰۷ اسب بخار).

امکانات کامل: ۶ کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، سیستم صوتی پیشرفته، صندلی‌های برقی با گرمکن و سردکن، سقف پانوراما.

دوام و قابلیت اطمینان: باتری هیبرید با دوام بالا (گارانتی تا ۷ سال)، هزینه نگهداری کمتر نسبت به مدل‌های بنزینی.

بازار فروش: تقاضای بالا در بازار دست‌دوم به دلیل محبوبیت مدل‌های هیبرید.

مقایسه سوناتا با اپتیما

کیا اپتیما (JF، ۲۰۱۶–۲۰۱۸):

قیمت صفر: حدود ۳,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تا ۴,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

مزایا: طراحی جذاب‌تر، هندلینگ بهتر، موتور ۲.۴ لیتری (۱۷۸ اسب بخار) با شتاب خوب، مصرف سوخت مناسب (۷.۵ لیتر/۱۰۰ کیلومتر).

معایب: فضای کابین کمی کوچک‌تر، قطعات یدکی گران‌تر.

هیوندای سوناتا (LF، ۲۰۱۷–۲۰۱۸، هیبرید و بنزینی):

قیمت صفر: ۳,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰ (LF بنزینی) تا ۴,۹۵۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان (هیبرید GLS Plus)

مزایا: فضای کابین جادارتر، امکانات ایمنی بیشتر (۶ کیسه هوا، کروز تطبیقی)، مصرف سوخت هیبرید (۶ لیتر/۱۰۰ کیلومتر)، دوام باتری هیبرید.

معایب: طراحی محافظه‌کارانه‌تر، شتاب کمتر در مدل هیبرید.

نتیجه: اگر طراحی اسپرت و رانندگی پویا می‌خواهید، اپتیما بهتره. اگر فضای بیشتر، امکانات ایمنی و مصرف سوخت پایین (به‌ویژه هیبرید) اولویت داره، سوناتا انتخاب بهتریه. برای بودجه زیر ۴ میلیارد، سوناتا LF بنزینی اقتصادی‌تره.

اتصال به بلوتوث هیوندای سوناتا 

  1. فعال کردن بلوتوث: بلوتوث گوشی رو روشن کنید (تنظیمات > بلوتوث).

  2. ورود به سیستم خودرو: از صفحه نمایش سوناتا، وارد منوی "Setup" یا "Phone" بشید.

  3. جستجوی دستگاه: گزینه "Pair Device" یا "Add New" رو انتخاب کنید.

  4. اتصال: نام گوشی‌تون رو روی صفحه ماشین پیدا کنید، انتخاب کنید و کد نمایش‌داده‌شده رو تأیید کنید.

  5. تست: تماس یا موسیقی پخش کنید تا اتصال چک بشه.

نکته: برای مدل‌های هیبرید GLS Plus 2018، ممکنه نیاز باشه "Blue Link" رو فعال کنید. دفترچه راهنما رو چک کنید.

در نهایت،در این مقاله از گسترش نیوز مدل های مختلف سوناتا را معرفی کردیم و به بررسی آنها پرداختیم.شما نیز با توجه به معیارها و نیازهای خود می توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

 

کدخبر: 361129 اسرا کریمی

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.