این اپلیکیشن تنها چند روز پس از عرضه با وجود محدودیت دسترسی و ارائه صرفا از طریق دعوتنامه، توانست صدها هزار دانلود را ثبت و جایگاه خود را در میان سه اپلیکیشن برتر اپاستور آمریکا تثبیت کند.
۳۰ سپتامبر بود که با معرفی Sora۲ توسط اوپنایآی زمزمههایی مبنی بر ظهور رقیب تیکتاک در دنیای فناوری جریان پیدا کرد. برخی کارشناسان معتقد بودند با توجه به کشمکشهای بقای تیکتاک در آمریکا Sora۲ میتواند رقیبی جدی برای این اپلیکیشن چینی در ایالات متحده آمریکا باشد. در این راستا نیز روز پنجشنبه «دنیای اقتصاد» گزارشی با عنوان «سم آلتمن به جنگ تیکتاک میرود» منتشر کرد. در این گزارش ذکر شده بود آمریکا به انحای مختلف میکوشد تا اثر تیکتاک را بر جامعه آمریکایی کم کند؛ چرا که این شبکه اجتماعی چین، دسترسی کاملی به دادههای کاربران آمریکایی دارد و بهنوعی مهمترین قدرت نرم شی جین پینگ در عرصه فناوری این کشور است.
اکنون گزارشها اما حاکی از آن است که رقیب آمریکایی تیکتاک بهسرعت در حال محبوب شدن است و با وجود محدودیتهای متعدد برای دانلود اپلیکیشن، Sora۲ با تعداد بسیار بالایی در حال دانلود است. به گزارش تککرانچ، Sora۲ در روز نخست بیش از ۵۶ هزار بار دانلود شد و طبق دادههای تازه شرکت تحلیل اپلیکیشن Appfigures، اکنون در میان سه اپ برتر کلی اپاستور آمریکا قرار دارد.
شرکت Appfigures تخمین زده که اپلیکیشن iOS سورا طی دو روز نخست عرضه یعنی ۳۰ سپتامبر و یکم اکتبر مجموعا ۱۶۴ هزار بار نصب شده است. آمار روز نخست نشان میدهد که سورا در مقایسه با دیگر اپلیکیشنهای مطرح هوش مصنوعی، مانند کلاد از آنتروپیک و کوپایلوت مایکروسافت عملکرد بهتری داشته است و تقریبا با گراک از xAI برابری میکند. با این حال اپلیکیشنهای چتجیپیتی و جمنای گوگل روز نخست قویتری داشتند و هرکدام حداقل ۸۰ هزار دانلود در روز اول ثبت کردند.
البته با توجه به اینکه سورا هنوز صرفا با دعوتنامه قابل دسترسی است این مقایسه چندان منصفانه نیست و احتمال دارد اگر اپلیکیشن برای همه کاربران باز بود تعداد نصبها حتی بیشتر هم میشد. با این حال این آمار نشاندهنده تقاضای بالای کاربران برای ابزارهای تولید ویدئوی هوش مصنوعی با تجربهای شبیه شبکههای اجتماعی است؛ موضوعی که برخی در اوپنایآی را نگران کرده است، چرا که معتقدند تمرکز شرکت باید روی حل مسائل بزرگتر و مفید برای بشریت باشد.
برای مقایسه عادلانهتر Appfigures تنها به دانلودهای هر اپلیکیشن در آمریکا و کانادا توجه کرده، زیرا استراتژیهای عرضه اپلیکیشنهای هوش مصنوعی متفاوت بوده است؛ چتجیپیتی ابتدا فقط برای iOS و کاربران آمریکایی عرضه شد، گراک عرضه محدود iOS خود را به آمریکا، استرالیا و هند محدود کرد و آنتروپیک هنگام عرضه اولیه کلاد محدودیت جغرافیایی مشخصی اعلام نکرد.
این در حالی است که بر اساس نوشته گاردین، در سال ۲۰۲۴ اپلیکیشن تیکتاک در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۲میلیون بار دانلود شده که حدود ۵۲ درصد آن از اپاستور اپل و مابقی از گوگل پلی بوده است. با توجه به این آمار میتوان تخمین زد که تیکتاک در سال ۲۰۲۴ بهطور میانگین روزانه حدود ۱۴۲ هزار بار در آمریکا دانلود شده است. با این حال نباید این نکته را فراموش کرد که اپلیکیشن تیکتاک برای هر دو گروه اندرویدی و iOS منتشر شده بود و از این طریق توانسته بود تعداد دانلود بالایی ثبت کند.
البته با وجود تمام این حدس و گمانها ترامپ در روزهای ابتدایی مهر ماه با امضای یک فرمان اجرایی، اعلام کرد طرح او برای فروش عملیات تیکتاک در آمریکا به سرمایهگذاران آمریکایی و جهانی، الزامات امنیت ملی را در قانون ۲۰۲۴ در نظر خواهد گرفت. جی دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا نیز ارزش شرکت جدید کنترل کننده تیکتاک در آمریکا را حدود ۱۴میلیارد دلار تخمین زد.
ترامپ گفت که شی جین پینگ، رئیسجمهور چین، با این توافق موافقت کرده است. بر اساس گزارش یاهو فاینانس، ونس گفت: مهمترین نکته این توافق این است که از امنیت دادههای آمریکاییها محافظت و تضمین میکند که تیکتاک هنوز در دسترس است و در مورد این سوال مربوط به الگوریتم که ما زیاد شنیدهایم، آنچه این توافق تضمین میکند این است که نهاد آمریکایی و سرمایهگذاران آمریکایی در واقع الگوریتم را کنترل خواهند کرد. ما نمیخواهیم این اپلیکیشن به عنوان یک ابزار تبلیغاتی توسط هیچ دولت خارجی استفاده شود.
کارشناسان نبرد بر سر اپلیکیشنها را چهره جدیدی از جنگ نرم در دنیای مدرن میدانند؛ جایی که ابزارهای دیجیتال و شبکههای اجتماعی نه فقط بهعنوان پلتفرمهای سرگرمی، بلکه به عنوان میدان رقابت قدرت و نفوذ بین کشورها عمل میکنند. در این میان حضور Sora ۲ و سایر اپلیکیشنهای مشابه هوش مصنوعی نیز میتواند چشمانداز جدیدی در بازار و رقابت با تیکتاک ایجاد کند.
در مجموع روند اخیر حاکی از آن است که رقابت بر سر اپلیکیشنهای ویدئوی کوتاه و ابزارهای تولید محتوا با هوش مصنوعی نه تنها مساله بازار و سرگرمی، بلکه بخش مهمی از سیاستهای امنیت ملی و اقتصادی کشورهای قدرتمند را شکل میدهد. این وضعیت میتواند مسیر توسعه و پذیرش اپلیکیشنهایی مانند Sora۲ را سرعت بخشد و همزمان چالشهای قانونی، امنیتی و اخلاقی جدیدی را پیش روی شرکتها و کاربران قرار دهد.