عصر ایران - «گَری کابِرل»، علاقهمند مشهور خودروهای کلاسیک، دو هدف داشت: ادامه دادن خط طراحی کانسپتهای آیرودینامیکی «برلینا آیرودینامیکا تکنیکا» (BAT) فرانکو اسکاگلیونه و ادای احترام به همسر درگذشتهاش در اوایل دهه ۹۰. بهترین راه برای رسیدن به این دو هدف، ساخت یک مدل جدید از سری BAT بود.

کابرل در سال ۱۹۹۷ در اولین مراسم یادبود فرانکو اسکاگلیونه در ایتالیا، به همراه طراح «اِستروسِر مکمین» حضور یافت. قرار بود مکمین طراحی این خودرو را انجام دهد، اما متأسفانه او نیز درگذشت. با این حال، پروژه متوقف نشد و شرکت مشهور «برتونه» (Bertone) پیشنهاد تکمیل آن را مطرح کرد.

این خودرو سرانجام توسط «والری مولر» زیر نظر «دیوید ویلکی» و در دورهای که وی در استودیو طراحی برتونه مشغول به کار بود، طراحی شد. شاسی اصلی این مدل، آلفارومئو ۸C کامپتیزیونه بود. ویژگی شاخص این طراحی، بالههای عقب بزرگ و بالمانند در دو طرف، به علاوه یک باله مرکزی، شبیه به کانسپتهای BAT 5 و بهویژه BAT 7 بود. قرار بود BAT 11 ابتدا به صورت یک مدل کامل، و سپس به شکل یک خودروی کاملاً قابل رانندگی ساخته شود، اگرچه به نظر میرسد نسخه کاملاً رانشی هرگز محقق نشد.

قرار بود BAT 11 در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۸ در غرفه برتونه رونمایی شود، اما شرایط مالی نامناسب و نزاع حقوقی بر سر مالکیت شرکت میان بیوه و دختران برتونه، باعث شد این شرکت از حضور در رویداد بازماند و گری کابرل جایی برای نمایش خودروی خود نداشته باشد.
اما کابرل و تیم برتونه تسلیم نشدند. آنها با توزیع اطلاعیههایی در روزهای مطبوعاتی نمایشگاه، اعلام کردند که یک خودروی بسیار ویژه در یک ضیافت شام در خارج از فضای نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

به این ترتیب، خودروی BAT 11 عملاً از نظر فنی در ژنو رونمایی شد و گری کابرل بعدها آن را در همان سال در رویداد مشهور پبل بیچ و همچنین در چندین رویداد دیگر در ایالات متحده به نمایش گذاشت.
---------------------------------
NO STAND, NO PROBLEM
Gary Kaberle wanted to both continue Franco Scaglione's line of Berlina Aerodinamica Tecnica concept cars and pay tribute to her wife who passed away in the early 90s and the best way to achieve both was to make a new B.A.T.
He attended the first Franco Scaglione memorial in Italy in 1997 with designer Strother McMinn who was supposed to pen the car but, unfortunately, he died as well. But not the project as Bertone offered to make it.
It would eventually be designed by Valery Muller under David Wilkie during his stint at Stile Bertone using an 8C Competizione chassis and featuring bat-like rear fins on each side of the back plus a central rear fin, much like the B.A.T 5 and especially 7. The car would initially be a full-scale model, later to be made fully drivable although that doesn't seem to have ever happened.
The BAT 11 was meant to debut at the 2008 Geneva Motor Show on Bertone's stand but a bad financial situation together with the fight over the company between Bertone's widow and her daughters meant that the company would miss the event, leabing Kaberle no place to show the car.
Inside the event, that is. A dinner party would be held during the press days of the motor show so Gary and the Bertone team started distributing leaflets announcing a very special car to be unveiled at the dinner party!
The car was thus technically unveiled at Geneva and Gary has also shown it at Pebble Beach later that year and at various other US events.
📸: Fra Sca Franco Scaglione (ASI, first), Bertone (rest)