Sora، سم آلتمن را از نظر حقوقی به دردسر انداخت

دنیای اقتصاد دوشنبه 14 مهر 1404 - 00:04
شرکت اوپن‌ای‌آی ممکن است در برنامه ویدئویی جدید خود، Sora، رویکرد خود را در مورد حق انتشار و مالکیت معنوی تغییر دهد. پیش از عرضه‌‌ سورا در هفته گذشته، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که اوپن‌ای‌آی به استودیوها و آژانس‌های‌هالیوودی گفته بود که اگر نمی‌خواهند مالکیت معنوی‌شان در ویدئوهای تولید شده توسط سورا گنجانده شود، باید صریحا از این کار خودداری کنند.

با وجود اینکه این برنامه فقط با دعوت‌نامه قابل استفاده بود، به سرعت به صدر جدول اپ‌استور صعود کرد. شاید متمایزترین ویژگی Sora «حضور افتخاری» آن باشد، جایی که کاربران می‌توانند داده‌های بیومتریک خود را آپلود کنند تا تصویر دیجیتالی آنها در ویدئوهای تولید شده توسط هوش مصنوعی نمایش داده شود. در عین حال، به نظر می‌رسد کاربران با ساختن ویدئوهایی با شخصیت‌های محبوب و متعلق به استودیو، از زیر پا گذاشتن قوانین حق نشر لذت می‌برند.

در برخی موارد، این شخصیت‌ها حتی ممکن است رویکرد شرکت به حق نشر را مورد انتقاد قرار دهند، به عنوان مثال در ویدئوهایی که پیکاچو و باب اسفنجی با دیپ‌فیک‌های سم آلتمن، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، تعامل دارند. آلتمن در یک پست وبلاگی که روز جمعه منتشر شد، گفت که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای دو تغییر در Sora است، اول اینکه به دارندگان حق چاپ «کنترل دقیق‌تری بر تولید شخصیت‌ها، مشابه مدل انتخاب برای شباهت اما با کنترل‌های اضافی» بدهد.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.