خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که ترمینالهای بندر چینگدائو چین محدودیتهایی را برای پهلوگیری نفتکشها اعلام کردهاند. این محدودیتها شامل کشتیهای با عمر بیش از ۳۱ سال، کشتیهایی که هویت ثبتشده در سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) را تغییر داده یا از جوازهای غیرقانونی استفاده میکنند، و کشتیهایی با سابقه آلودگی یا سانحه است.
علاوه بر این، بندر چینگدائو یک سیستم امتیازدهی ریسک راهاندازی میکند که کشتیهای با نمره کمتر از ۵۵ (از ۱۰۰) اجازه ورود نخواهند داشت. این سیستم بر اساس عواملی مانند سن کشتی، بیمه و سوابق ایمنی ارزیابی میکند.
بندر چینگدائو، که حدود یکششم واردات نفت خام چین را مدیریت میکند، نقش مهمی در ورود نفت ایران دارد. بلومبرگ گزارش میدهد که این محدودیتها احتمالاً برای هدف قرار دادن نفتکشهای حامل نفت ایران و دیگر تأمینکنندگان تحریمشده مانند روسیه طراحی شده است. این اقدام پس از تحریم آمریکا علیه یک شرکت نفتی در چینگدائو به دلیل دریافت نفت ایران از یک کشتی تحریمشده اعمال شد.
این محدودیتها میتواند صادرات نفت ایران به چین، که بیش از ۹۰ درصد نفت صادراتی ایران را جذب میکند، تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، تحلیلگران معتقدند که تأثیر کلی محدود خواهد بود، زیرا چینگدائو تنها بخشی از واردات نفت چین را مدیریت میکند و ایران از روشهای انتقال دریایی و تغییر برچسب نفت برای دور زدن تحریمها استفاده میکند. با این وجود، افزایش هزینههای حملونقل ممکن است چالشساز شود.