آلفارومئو کمال؛ داستان ناگفته شاسی‌بلندی با نام عربی که می‌توانست پورشه و ب ام و را شکست دهد (+عکس)

عصر ایران سه شنبه 15 مهر 1404 - 08:31
مدل مفهومی آلفارومئو کمال که در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد، با بهره‌گیری از موتور V6 ۳.۲ لیتری ۲۵۰ اسب بخاری و سیستم پیشرفته ۴×۴، پاسخ این شرکت به رشد سگمنت شاسی‌بلندهای لوکس در آن دوره بود. کارشناسان معتقدند عدم تولید انبوه این کراس‌اوور جذاب، بزرگترین اشتباه تاریخ آلفارومئو بود که فرصت نجات مالی برند را از بین برد.

عصر ایران - این داستان ناگفته آلفارومئو کمال (Alfa Romeo Kamal) است؛ شاسی‌بلندی که می‌توانست آلفارومئو را نجات دهد، اما در حد یک کانسپت باقی ماند. بسیاری از کارشناسان معتقدند عدم عرضه این مدل، بزرگترین اشتباه تاریخ این شرکت بود.

مدل مفهومی آلفارومئو کمال

زمانی که آلفارومئو کمال برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد، به نظر می‌رسید در زمان کاملاً مناسبی معرفی شده است. در آن دوره، شاسی‌بلندهای لوکسی مانند ب‌ام‌و X3 و پورشه کاین در حال تسخیر نمایشگاه‌های اروپا بودند.

کمال در واقع پاسخ آلفا به این موج بود: یک کراس‌اوور ۴×۴، حسی با ظاهری «اسپرتِ ظریف» که مجهز به موتور V6 ۳.۲ لیتری ۲۵۰ اسب بخاری، سیستم تعلیق با قابلیت تنظیم ارتفاع و یک کابین چندمنظوره شبیه به MPVها بود. روی کاغذ، این خودرو می‌توانست اولین شاسی‌بلند مدرن این برند باشد؛ سال‌ها پیش از تولید مدل استلویو (Stelvio). با این حال، هرگز به خط تولید نرسید.

مدل مفهومی آلفارومئو کمال

کانسپتی سرشار از وعده‌ها

کمال، تجسم یک ایده جسورانه در محصولات آلفارومئو بود. نام این خودرو خود دارای معانی ترکیبی بود: «قرمز» در زبان سانسکریت و «کمال» (کامل بودن/نهایت) در زبان عربی؛ آلفا می‌خواست یک پرچم‌دار جهانی برای سگمنت جدید «کوپه اسپرت-کاربردی» ایجاد کند. از لحاظ فنی، این خودرو آماده بود تا پا را فراتر از صحنه نمایش بگذارد:

پلتفرم و سامانه انتقال قدرت: سیستم ۴×۴ با سه دیفرانسیل و دیفرانسیل مرکزی تورسِن (Torsen)، سیستم تعلیق دو جناغی و گیربکس سِله‌اسپید (Selespeed).

عملکرد: ۲۵۰ اسب بخار قدرت، ۳۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و حداکثر سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت؛ اعدادی که با شاسی‌بلندهای لوکس هم‌دوره کاملاً رقابتی بودند.

بسته‌بندی: لولاهای هوشمندانه درِ عقب، فضای بار بیش از ۴۰۰ لیتر و استفاده از مواد لوکس با الهام از قایق‌های دریایی، که مدل‌هایی چون پژو ران‌آبوت یا قایق‌های ریوا را یادآوری می‌کرد.

طراحی این مدل که در مرکز استایل آلفارومئو توسعه یافته بود، کاپوت کشیده و جلوپنجره تیز آلفا را با شانه‌های عضلانی و چراغ‌های عقب جواهر مانند ترکیب می‌کرد. این خودرو نه یک شاسی‌بلند سنتی بود و نه یک مینی‌ون؛ دقیقاً همان نوع کراس‌اووری بود که در سال‌های آتی بازار را فتح کرد.

مدل مفهومی آلفارومئو کمال

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.