اسناد فاش شده نشان میدهد که حداقل ۶۸ محموله از قطعات جنگنده F-۳۵ تا همین ماه گذشته با هواپیماهای مسافربری تجاری از استرالیا به سرزمینهای اشغالی ارسال شده است.
به گزارش اکوایران، گزارشهای دقیق حمل و نقل که توسط Declassified Australia مشاهده شده است، نشان میدهد که جدیدترین محموله قطعات جنگنده F-۳۵ به اسرائیل، دو هفته پیش از سیدنی به مقصد تلآویو، از طریق قسمت بار یک پرواز مسافربری برنامهریزی شده از فرودگاه بینالمللی سیدنی، صادر شده است.
Declassified Australia جزئیات سوابق حمل و نقل محرمانه را بررسی کرده که در مجموع ۶۸ محموله از قطعات هواپیمای جنگنده F-۳۵ Joint Strike Fighter را که بین اکتبر ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۵ مستقیماً از استرالیا به اسرائیل ارسال شدهاند، فهرست میکند.
قطعات و اجزای متعدد F-۳۵ که به اسرائیل ارسال میشوند، با دور زدن دو مرکز توزیع متمرکز اصلی قطعات F-۳۵ در ایالات متحده و هلند، به عنوان محموله در پروازهای مسافربری تجاری از استرالیا به اسرائیل ارسال میشوند.
سوابق حمل و نقل نشان میدهد که تعداد محمولههای قطعات جنگنده ضربتی مشترک که مستقیماً از استرالیا به اسرائیل ارسال شده است، بلافاصله پس از آغاز بمباران غزه توسط اسرائیل در شامگاه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ افزایش یافته است، به طوری که ۱۰ محموله جداگانه تنها در یک ماه نوامبر ۲۰۲۳ از استرالیا به اسرائیل ارسال شده است.
از ۶۸ محموله ثبت شده، ۵۱ محموله با گیرنده نهایی پایگاه هوایی نواتیم، واقع در صحرای نقب و پایگاه سه اسکادران F-۳۵ نیروی هوایی اسرائیل مطابقت دارد. تعداد قطعات صادر شده ممکن است بسیار بیشتر از ۶۸ محموله ذکر شده باشد.
مقایسهای با اقلام نامشخص در دو لیست تأییدیههای صادراتی نشان میدهد که حداقل ۲۴ قطعه دیگر با نامهای یکسان در همان دوره ارسال شدهاند.
این تجارت پنهانی اکنون بسیار گستردهتر از آن چیزی است که ابتدا گزارش شد.
به گزارش ایسنا، از ژوئن ۲۰۲۴، بررسی دقیقتر قوانین صادرات دفاعی توسط وزارت دفاع آغاز شد تا ریچارد مارلز، وزیر دفاع، «از هر محموله احتمالی به اسرائیل» مطلع شود. وزیر و وزارتخانهاش موظفند اطمینان حاصل کنند که اقلام تأیید شده برای صادرات، در نقض قوانین بینالمللی استفاده نخواهند شد. با این حال، معنای دقیق این بررسی مورد تردید است. معاون وزیر دفاع در ۵ ژوئن ۲۰۲۴ در پاسخ به پرسش سناتور دیوید شوبریج از حزب سبز، دیدگاه رسمی عجیب و غریبی را در مورد معنای این تعهد بیان کرد. "من فکر میکنم این سوال که آیا از اف-۳۵ در بحران اسرائیل استفاده میشود یا خیر، ربطی به این سوال که آیا ما مجوز صادرات را صادر میکنیم یا خیر، ندارد."
اواسط سپتامبر در سیدنی، بسته حاوی قطعه F-۳۵ توسط متصدیان بار فرودگاه در قسمت زیرین بار هواپیما بارگیری شد. این پرواز نظامی یا حتی یک هواپیمای باری اختصاصی نبود. یک پرواز مسافربری که هیچکدام از ۳۲۱ مسافر بالقوهای که در هواپیما بودند و نه خدمه پرواز نمیتوانستند تصور کنند که در زیر کف کابین، در قسمت بار هواپیما، یک قطعه یدکی هواپیمای نظامی به مقصد اسرائیل وجود دارد.
پس از فرود در فرودگاه سووارنابومی بانکوک، محموله ویژه به پرواز مستقیم خود به تل آویو، یک پرواز مسافربری منظم دیگر، یک پرواز اسرائیل منتقل شد.
استفاده از هواپیماهای مسافربری غیرنظامی برای صادرات قطعات سلاح از استرالیا به منطقه جنگی فعال اسرائیل، سوالاتی را در مورد ایمنی چنین روشی مطرح میکند. به نظر میرسد هرگونه خطر بالقوه برای ایمنی مسافران یا نادیده گرفته میشود یا نادیده گرفته میشود.
متأسفانه، وزارت دفاع استرالیا، علیرغم تعهدات خود برای شفافیت و پاسخگویی ، در پاسخ به سؤالات مطرح شده در مورد این ارسالهای مستقیم و مستند قطعات و اجزای F-۳۵ به اسرائیل از استرالیا، از پاسخ دادن خودداری کرد.
پاسخ وزرای دولت و دفاعی این بوده است که «استرالیا از زمان آغاز درگیری حماس و اسرائیل و حداقل پنج سال قبل از آن، سلاح یا مهمات به اسرائیل عرضه نکرده است» - اما البته این پاسخ عمداً اشاره به «قطعات و اجزای» سلاح را از قلم میاندازد.