گروه مسکن و شهری: با وجود اینکه هدف یازدهم از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تبدیل شهرها و سکونتگاههای انسانی به شهری فراگیر ایمن تابآور و پایدار همسو و شعار امسال دفتر اسکان بشر مبنی بر پاسخ به بحرانهای شهری است، اما این دو نهاد بینالمللی در مقابل جنگ، تخریب و حمله به زیستگاه شهروندانی ایرانی سیاستی منفعل داشته و این در تضاد با شعار امسال است. دفتر اسکان بشر میتواند بر اساس اهداف توسعه پایدار سازمان ملل کشورها را از مشکلاتی که تحریم بر کیفیت زندگی ساکنان شهرها ایجاد میکند، آگاه کند که چگونه تخریبهایی که جنگ و تحریم با خود به همراه دارد، زیست شهروندان و حق حیات آنها را تخریب میکند. این ماموریتی است که جهان در راستای اسکان بشر برعهده دارد تا خطراتی را که تحریم میتواند بر کیفیت زندگی شهروندان ایرانی وارد کند به کشورهای تحریمکننده ایران یادآوری کند و از حالت صرف شعاری خارج شوند. وزارت راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی اسکان بشر، با حضور نماینده سازمان ملل در نشست روز گذشته ، دفتر اسکان بشر سازمان ملل را بهدلیل اعمال مجدد تحریمها بر شهروندان به چالش کشید که چگونه تحریم یک خشونت پنهان علیه شهروندان و حق حیات در شهرها خواهد بود.
فرزانه صادق مالواجِرد، وزیر راه و شهرسازی در نشست روز جهانی اسکان بشر به هبیتات بهدلیل انفعال در برابر تحریم ایران اعتراض کرد و جنگ را از بلایای انسانساخت آسیبزا بر اسکان بشر معرفی کرد. او با اشاره به جنگ تحمیلی 12روزه به ایران، تاکید کرد، جنگ، مرز نمیشناسد؛ اما وجدان بشری باید مرزی بکشد میان انسانیت و بربریت. این حوادث، آشکارا در تضاد با روح منشور ملل متحد، «دستور کار جدید شهری» و اهداف توسعه پایدار است؛ بهویژه اهداف ۱۱ و ۱۳ که بر ایجاد شهرهای تابآور و مقابله با تغییرات اقلیمی تاکید دارند. چگونه میتوان از تابآوری سخن گفت، وقتی سکونتگاهها و زیرساختهای شهری خود، آماج حملهاند؟ چگونه میتوان از پایداری گفت، وقتی زنان و کودکان در خانههایشان قربانی میشوند؟ اگر شهرها پناهگاه زندگیاند، این حملات، جنایت علیه حیات شهری و علیه آینده بشر است.
تحریمهای غیرقانونی و یکجانبه، تنها بر سیاست و اقتصاد فشار نمیآورند؛ آنها کیفیت زندگی انسانها را هدف گرفتهاند. تحریم یعنی محروم کردن یک ملت از دارو، از فناوریهای نوین دوستدار محیط زیست و از دانش روز. تحریم یعنی افزایش نابرابری در شهرها، یعنی خشونتی پنهان که در سکوت، حق حیات محرومترین طبقات اقتصادی را نشانه میگیرد. تحریمها بمب نیستند؛ اما عمیقتر از آن میسوزانند. آنها شهر را ناگهان نه که بهطور مستمر و خزنده فرسوده میکنند و اینجاست که باید پرسید: آیا جهان متمدن آماده است تا مفهوم «تحریم» را در زمره بحرانهای انسانساخت و ضدانسانی طبقهبندی کند؟
او همچنین تاکید کرد، شعار امسال، «بحرانهای شهری و پاسخهای ما»، بیش از هر زمان دیگری ضرورت همبستگی جهانی را یادآوری میکند. امروز دیگر شهرها صرفا ترکیبی از ساختمان و خیابان نیستند؛ شهرها، صحنه زندگی انسان، تبلور فرهنگ، دانش، نوآوری و همزیستیاند. هر تصمیمی که برای شهر میگیریم، در واقع تصمیمی است برای سرنوشت انسان. این نوع نگاه متضمن اتخاذ رویکردی چندبخشی، چند سطحی، یکپارچه و فراگیر در امر توسعه شهری و نیل به تحول شهری است. تغییرات اقلیمی، خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، توفانهای گرد و غبار و آتشسوزیهای گسترده، دیگر رویدادهای استثنایی نیستند، بلکه بخشی از واقعیت روزمره بسیاری از کشورها شدهاند، لذا ضرورت دارد در سطح سیاستگذاری تابآوری شهری و آمادگی در برابر بلایا در دستور کار توسعه ملی قرار گیرد.
شینا انصاری، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به مناسبت روز جهانی اسکان بشر تاکید کرد، حق بر سکونتگاه مناسب و ایمن در بستر شهرها تنها زمانی تحقق مییابد که محیط زیست پیرامون آن پایدار، ایمن و سالم باشد. سهگانه آب، خاک و هوا چونان مثلثی تاثیرگذار بر همه وجوه زیست شهری سایه میافکند و تصور شهرها مستقل از سپهر محیط زیستی حاکم بر آن هرگز ممکن نیست.
شهرها بهعنوان مرکز زندگی انسانی، امروزه بیش از هر زمان دیگری با چالشهای چندوجهی روبهرو هستند: رشد شتابان جمعیت شهری، مصرف فزاینده انرژی، آلودگی هوا، بحران پسماند، کمبود منابع آب، فرسایش خاک، فرونشست زمین و پدیده تغییر اقلیم، تنها بخشی از این تهدیدها هستند. در چنین شرایطی، اگر توسعه شهری بدون رویکرد محیط زیستی ادامه یابد، سکونتگاههای انسانی نه مظهر رفاه و آرامش، بلکه منشأ بحران خواهند شد.
استفان پریزنر، هماهنگکننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران بر موضعات مهاجرتهای داخلی ایران اشاره کرد که نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی را به همراه میآورد. ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر در حال گذر از بحران شدید مسکن است. میلیونها خانواده با موانعی در دسترسی به مسکن مناسب و متناسب با توان مالی خود روبهرو هستند؛ اجارهها بیش از یکسوم درآمد خانوارها را میخورند و به علت فشارهای اقتصادی و جمعیتی سکونتگاههای غیر رسمی گسترش مییابند. بین سالهای ۱۹۵۶ تا ۲۰۲۴ جمعیت شهری ایران ۱۱برابر شد. امروزه بیش از ۷۷درصد از ایرانیان در شهرها زندگی میکنند. هر سال حدود یکمیلیون نفر در داخل ایران نقل مکان میکنند، این مهاجرت داخلی یک نیروی جمعیتی و اجتماعی حیاتی است که غالبا منعکسکننده و تقویتکننده نابرابریهای اجتماعی-اقتصادی است. برآوردهای ملی نشان میدهد که بین ۵ تا ۸میلیون واحد مسکونی برای تامین تقاضای مسکن، کاهش مسکن ناامن و ناکافی و تقویت بافت شهری آسیبپذیر مورد نیاز است بهطور متوسط یک خانواده شهری در ایران برای تهیه یک آپارتمان متوسط لازم است چند دهه پسانداز کند.
خانم روسانو، مدیر مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا (APDIM)، معتقد است که جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر گامهای ستودنی بهمنظور گنجاندن تابآوری و کاهش خطر بلایا در برنامهریزیهای توسعه شهری و منطقهای برداشته است. او تاکید کرد: مخاطرات زیست محیطی از قبیل توفانهای گرد و غبار، پدیدههایی منفرد نیستند، بلکه چالشهایی شهری هستند که بر سلامت عمومی، مسکن، جابهجایی و کیفیت کلی زندگی، تاثیر عمیقی میگذارند. بیش از 80درصد جمعیت ایران، ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان و تاجیکستان به میزان متوسط تا بالا با آلودگی هوای مرتبط با توفانهای گرد و غبار، مواجه هستند. مراکز شهری از قبیل اهواز، زابل و زاهدان در ایران، دهلی نو در هند، کراچی و لاهور در پاکستان و بخشهایی از غرب آسیا، در زمره مناطقی هستند که بیش از همه از این مساله تاثیر گرفتهاند.
از نکتههای قابلتوجه گفتههای روسانو، برنامهریزی پروژه مشترک جدید اسکاپ و سازمان ملل با عنوان «مقابله با بحران ساکت آسیا-اقیانوسیه: شهرهای در حال فرو رفتن» است که این پروژه بر رسیدگی به موضوع فرونشست زمین و تاثیر آن بر تابآوری شهری تمرکز دارد. این یک چالش فزاینده است که غالبا به آن بیتوجهی میشود؛ اما بر زندگی میلیونها نفر در این منطقه تاثیر میگذارد. در قالب این چارچوب، دو شهر بهصورت پایلوت شناسایی خواهند شد که یکی از آنها در ایران و دیگری در بنگلادش خواهد بود. این دو شهر، سیاست پایش یکپارچه و تدابیر کاهش را با هدف تقویت ظرفیتهای محلی به منظور مدیریت منابع آبی شهری و جلوگیری از فرونشست بیشتر زمین، اجرا خواهند کرد.
سیدمحمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، از دیگر سخنرانان این نشست بر مشکلات ناشی از موج مهاجرت از کشورهای درگیر مشکلات آبی و فرونشست به شهرهای شمالی اشاره کرد که ما امروز با موضع فرونشست و تنشهای آبی مواجه هستیم که همه مردم با آن درگیر هستند. اما این موضوع چقدر باعث شده تا سیاستگذاران کشوری در این زمینه اقداماتی مهم انجام دهند؟ شاهد موج مهاجرتی از سوی خوزستان هستیم؛ اما این افراد به کجا مهاجرت میکنند و آیا مکان جدید آمادگی پذیرش این مهاجرت را دارد؟
تمام شهرهای حاشیه جنوب البرز و شرق زاگرس در معرض فرونشست و کاهش جمعیت هستند. امروز یزد بیشتر از 666هزار نفر جمعیت دارد، اما احتمالا ظرف 10سال آینده به 100هزار نفر میرسد؛ زیرا منابع آبی نمیتواند به آن جواب دهد. لوله آبی که از کوهرنگ به یزد میآید در سالهای آینده ظرفیت نخواهد داشت. اما باید به این دقت کرد که این مهاجران به کجا میروند و پناهگاه جمعیتی جدید کجاست؟ امروز در سیاهکل گیلان بنگاههای معاملات ملکی اصفهانی هستند. خوزستانیها و یزدیها هم در شمال کشور ساکن شدهاند و این نشان میدهد یک موج عظیم مهاجرت در پیش است. اما آیا استان گیلان و مازندران آمادگی پذیرش این جمعیت را دارند؟ این دو استان به شدت از دفع زباله و آبهای ناسالم رنج میبرند.
کشور ما نسبت به موضوع اسکان بشر در شرایط اضطرار قرار میگیرد. اگرچه باید مصوبات جهانی را درنظر داشت، اما پیش از آن باید تمرکزمان را معطوف به سرزمین خود کنیم که در چه شرایطی قرار دارد. اینکه قیمت ملک در خوانسار طی مدت 10سال بهدلیل داشتن آب چندین برابر میشود این یعنی زنگ خطر برای سیاستگذاران که آب، منجر به هجوم افراد به این منطقه میشود؛ درحالیکه که آمادگی پذیرشش را ندارند و در نتیجه مشکلات جدیدی ایجاد میشود. قرار بود به محدوده شهر یزد یک بخش اضافه شود؛ اما طرح این موضوع به سر بردن در غفلت است و هنوز نمیدانیم در کشورمان چه اتفاقاتی به لحاظ زیستمحیطی و آرایش جمعیتی افتاده است. اگرچه در حال حاضر نزدیک به 80درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، اما این شهرنشینی به اضطرار است نه شهرنشینی ناشی از رشد مدنیت.
اسفندیار زبردست، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نیز بر موضوع بحرانهای مهاجرتی ناشی از تغییرات آب و هوایی کشور تاکید کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در آینده باید به آن توجه بیشتری کرد، بحث تغییرات اقلیمی است. خوزستان، در 1395 مهاجرفرستترین استان کشور شد؛ درحالیکه مهاجرپذیرترین بود. نه به واسطه اقتصاد بلکه به واسطه محیط زیست. این تغییرات اقلیمی اثر خود را خواهد گذاشت و باید از پیش به آن بیندیشیم و برای آن راهکارهایی بیابیم.
پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، نیز به آمادگی در برابر بحرانهای طبیعی همچون زلزله تاکید کرد که تهران و بسیاری از شهرهای تهران را در معرض خطر قرار داده است. بنابراین باید با ایجاد آمادگی، با کمترین تلفات و خسارات هنگام وقوع حوادث مواجه شد. زلزله بم در پهنههای زلزلهنگاری قابل پیشبینی نبود، اما اتفاق افتاد؛ این نشان میدهد که باید با پدیدههای طبیعی زندگی کنیم و برای آنها تصمیمگیری کنیم وگرنه با تبعات آن مواجه خواهیم شد. بنابراین، داشتن برنامه و سناریوهای حادثه، ما را ایمن میکند و رعایت آنها ایمنتر. باید به برنامههای تدوینشده پایبندباشیم و با رعایت آنها به ایمنی و آسایش نزدیک شویم.