پیشنهاد سه‌گانه برای نجات صنعت خودرو

دنیای اقتصاد چهارشنبه 16 مهر 1404 - 00:03
مدیرعامل کرمان‌موتور در نامه‌ای رسمی به رئیس‌جمهور با انتقاد از بلاتکلیفی در تصمیمات کلان صنعت خودرو، نسبت به تبعات ادامه روند فعلی در حوزه قیمت‌گذاری و تعرفه واردات ابراز نگرانی کرد.

در این نامه که به امضای مدیرعامل یکی از مهم‌ترین خودروسازان بخش خصوصی رسیده، تاکید شده است که سیاست‌های فعلی نه تنها موجب زیان تولیدکنندگان شده بلکه مصرف‌کنندگان نیز از منافع رقابت واقعی در بازار بی‌بهره مانده‌اند. وی در این نامه با اشاره به نقش صنعت خودرو در اشتغال و تولید ملی در شرایط تحریم، خواستار تصمیمات فوری و اصلاحی برای جلوگیری از «ورشکستگی خودروسازان» و «زیان مصرف‌کنندگان» شده است.

در بخشی از این نامه تاکید شده است که ورود شورای رقابت از بهمن ۱۴۰۱ به حوزه قیمت‌گذاری خودرو، نه تنها منجر به رفع انحصار نشده بلکه به گفته وی، «انحصار دو خودروساز بزرگ دولتی را تقویت و وضعیت مالی سایر خودروسازان را وخیم‌تر کرده است». مدیرعامل کرمان‌موتور هشدار داده ادامه این روند می‌تواند صنعت خودرو را به سرنوشت بخش‌های زیرساختی مانند برق و آب، یعنی رکود و فقدان سرمایه‌گذاری، دچار کند.

سامان فیروزی در ادامه یکی از چالش‌های فعلی را توقف واردات خودرو به‌دلیل «اشتباه فاحش در قانون بودجه ۱۴۰۴» دانسته است. به گفته وی، تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی برای همه انواع خودرو بدون توجه به نوع قوای محرکه و حجم موتور موجب توقف کامل روند واردات در ماه‌های اخیر شده است. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۶۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده بود. وی تاکید کرده این خطای قانونی نه تنها مانع تامین نیاز مصرف‌کنندگان شده، بلکه درآمد پیش‌بینی‌شده دولت در بودجه را نیز غیرقابل تحقق کرده است.

در بخش دیگری از نامه، به دستورالعمل قیمت‌گذاری مبتنی بر صورت‌های مالی خودروسازان انتقاد شده است. به گفته مدیرعامل کرمان‌موتور، تاخیر شش تا هشت‌ماهه در به‌روزرسانی قیمت‌ها موجب شده تا خودروسازان همواره در حاشیه زیان فعالیت کنند. وی این مساله را مانع اصلی سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین از جمله تولید خودروهای هیبریدی، برقی و پیل سوختی عنوان کرده و تاکید کرده است که قانون حمایت از صنایع دانش‌بنیان زمانی کارآمد خواهد بود که سودآوری واقعی برای تولیدکنندگان محقق شود.

سامان فیروزی سه پیشنهاد مشخص نیز برای خروج از بحران ارائه داده است: نخست، تعیین تعرفه واردات بر اساس حجم موتور با نرخ پایه ۳۵ تا ۴۰ درصد و تعرفه قطعات منفصله و یدکی در بازه ۲۵ تا ۳۰ درصد به‌منظور ایجاد رقابت عادلانه؛ دوم، تخصیص ۳۰ درصد از منابع ارزی صنعت خودرو به واردات و ۷۰ درصد به تولید داخلی و سوم، لغو کامل قیمت‌گذاری دستوری پس از اجرای این دو بند.

به گفته وی، در این صورت سازمان حمایت می‌تواند صرفا نقش نظارتی ایفا کرده و در صورت مشاهده تخلف، موضوع را به تعزیرات گزارش دهد. تحلیلگران معتقدند ابراز نگرانی کرمان‌موتور نشانه‌ای از وضعیت مبهم تصمیم‌گیری در بازار خودرو است؛ وضعیتی که به گفته فعالان صنعت، در صورت تداوم می‌تواند به «تعطیلی تدریجی تولید» و بازگشت کامل انحصار دولتی منجر شود.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.