رئیس سابق سازمان تعلیموتربیت در گفتوگو با «فرهیختگان» درباره وضعیت مردودیها در سال اول ابتدایی توضیح داد: «سؤال این است که چرا درباره مردودیها نمیتوانیم گزارش دقیق داشته باشیم؟ آمارهای موجود وزارت آموزشوپرورش و گزارشی که مرکز راهبردی ریاستجمهوری منتشر کرده، نشان میدهد در کلاس اول ابتدایی، ۳ تا ۴ درصد دانشآموزان در میانگین کشور مردود میشوند.»
او همچنین به شکاف آموزشی بین استانها اشاره کرد: «میانگین نمرات استانها در آزمون نهایی حدود ۵ تا ۶ نمره با هم تفاوت دارد. ممکن است میانگین کلی کشور افزایش پیدا کند، اما همزمان شکاف بین استانها هم افزایش یابد و این موضوع باعث برداشت نادرست از میانگینها میشود.»
این اظهارات بار دیگر ضرورت بررسی دقیق و شفاف وضعیت مردودیها و تفاوتهای آموزشی بین استانها را نشان میدهد و تأکید میکند که صرفاً نگاه به میانگینها نمیتواند تصویر واقعی کیفیت آموزش در کشور را ارائه دهد.