جایزه جهانی آجر ۲۶ (BRICK AWARD 26)، ۵۰ ساختمان آجری نوآورانه از ۲۱ کشور را معرفی کرد؛ این پروژهها از موزهها و خانهها تا فضاهای عمومی و صنعتی، نمونهای از هنر و فناوری در طراحی با آجر. تنوع، خلاقیت و اهمیت آجر در معماری معاصر را نشان میدهند.
فهرست ۵۰ ساختمان آجری برتر و الهامبخش جهان برای جایزه جهانی آجر ۲۶ (BRICK AWARD 26) اعلام شد. این جایزه معتبر که هر دو سال یکبار توسط شرکت وینربرگر برگزار میشود، نوآوری معماری و صنعت ساختوساز با آجر و سرامیک را گرامی میدارد و پروژههایی را برجسته میکند که مرزهای مواد، فرم و بستر طراحی را گسترش میدهند.
به گزارش ایمنا، برگزیدگان سال جاری شامل آثاری از پنج قاره و ۲۱ کشور است که نشاندهنده اهمیت همیشگی آجر در معماری معاصر از خانههای کوچک و مراکز فرهنگی تا تأسیسات صنعتی و فضاهای عمومی است. برندگان نهایی در ژوئن ۲۰۲۶ در وین معرفی خواهند شد و اسامی آنها همه در کتاب آجر ۲۶ ( BRICK 26) منتشر میشود.

پروژههای شاخص این جایزه در مقیاس، برنامهها و جغرافیاهای گوناگون، تنوع و قابلیت انطباق آجر را در معماری معاصر به نمایش میگذارند. از نماهای دیجیتالی ساختهشده و تکنیکهای صنعتی پرکار گرفته تا طراحیهای مبتنیبر بستر و استفاده مجدد تطبیقی، این مجموعه تأکید دارد که آجر بهعنوان یک رسانه زنده معماری همواره در حال تحول است و بهمنظور تثبیت بناها در منظر طبیعی، بازتفسیر فرمهای تاریخی یا خلق تجربههای فضایی فراگیر، جایگاه ماندگاری در طیف گستردهای از فرمها و فرهنگهای طراحی دارد.

از بین ۸۴۹ اثر ارسال شده، فهرست کوتاهشده برگزیدگان نشاندهنده تنوع و انعطافپذیری آجر است؛ مادهای که پلی بین سنت و تجربهگرایی محسوب میشود. این جایزه در پنج دسته شامل احساس خانه بودن، زندگی مشترک، همکاری در کار، اشتراک فضاهای عمومی و ساختمانهای خلاقانه فراتر از مرزها ارائه میشود؛ چند محدوده مسابقه جهانی، اما چند پروژه شاخص نمایانگر نحوه الهامبخشی آجر برای روایتهای نوین معماری هستند.

موزه سفال UCCA در ایسیگ، چین، با سقف ویژه خود که توسط کنگو کوما و همکاران طراحی شده، برجسته است. این سازه که از کوه شوشان مجاور الهامگرفته، به شکلی شبیه به «پوستهای وارونه حکاکیشده» درآمده و با ۳۶۰۰ کاشی سرامیکی دستی در رنگهای قهوهای روشن و تیره پوشانده شده است. این طراحی تحول سفال هنگام پخت را به تصویر کشیده و چشماندازی یکپارچه از منظر، مواد و صنعت به وجود آورده است.

موزه ملبورن در استرالیا، با حدود ۲۵ هزار آجر شامل آجرهای خاکی و شیشهای، در نمای متقارن «ضربهای و افتاده» خود ترکیبی از شفافیت و امنیت ایجاد کرده که ارتباط بصری و فیزیکی با جامعه پیرامون برقرار میکند و در عین حال نماد یادآوری و تابآوری است.

خانه کوهستانی در آفریقای جنوبی، در دامنههای استینبرگ ریدج در کیپتاون، از مواد محدود بهره برده که رنگها و بافتهای زمین را منعکس میکند. این ساختمان که برای گذر زمان و با ظرافت طراحی شده است، از طریق فرمهای ساده و بیپیرایه خود، حس اولیه سرپناه را تداعی میکند.

در بریتانیا، فاز دوم پارک هیل در شفیلد، یک محله مسکونی بروتالیستی را با بتن با بافت تختهدار بازآفرینی کرده است. رنگهای بالکنها با تناژهای آجر هماهنگ شده است و هویت معماری ساختمان را تقویت میکند.

آرامگاه شفق در اردکان ایران، دروازه گورستان را به یک یادمان عمومی تبدیل کرده است؛ گنبد وارونه و کتیبههای طرح، سازه را به بوم نقاشی حافظه جمعی تبدیل کردهاند و ارتباطی میان تجربههای مقدس و روزمره برقرار میکنند.

در مکزیک، مجتمع کلاس آزول لا هاسیندا جالیسکو (Clase Azul La Hacienda Jalisco) با استفاده از سرامیکها و سنگهای محلی، انبارها و دفاتر خود را در دل زمینهای آتشفشانی جا داده است. معماری این بنا خود در یک بستر طبیعی محکم شده و با بهرهگیری از مواد و فنون منطقهای، بیانی محلی و اصیل پدید آورده است.

در نیویورک، ساختمان 64 یونیورسیتی پلیس (64 University Place ) توسط دفتر معماری کُن پدرسن فاکس، با تلفیق ارجاعات تاریخی و جزئیات معاصر، نمایی ساختهشده با آجرهای دستی، پنجرههای قوسی و مجموعههایی از ستون ارائه کرده که نشاندهنده مهارت صنعتی و حساسیت نسبت به بستر محلی گرینویچ ویلج است.

نیروگاه تولید همزمان لایپزیگ در آلمان، با استفاده از پنلهای خاک رس لعابدار دارای ساختار عمودی نامنظم ظریف، بهواسطه بافت و ریتم نمای ساختمان فضای صنعتی بزرگ خود را ارتقا و نشان داده است چگونه آجر میتواند به معماری خدماتی جلوهای ویژه ببخشد.

کتابفروشی ژونگشوی (Zhongshuge) در تیانجین چین، با طراحی آجرکاری موجدار و جزئیات آهنی، تجربه فضایی فراگیر و روایتگونهای خلق کرده که معماری و قصه را به هم میآمیزد و بازدیدکنندگان را به فضایی دعوت میکند که فرم و ماده با یکدیگر همخوانی دارند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.