به گزارش «ایسنا»، بر پایه محاسبات جدید از دادههای ۹ ماهه، فروش جهانی پورشه در سهماهه سوم سال جاری میلادی حدود شش درصد کاهش یافته است. در این میان، بازار چین با افت حدود ۲۰ درصدی و آمریکای شمالی با کاهش پنج درصدی بیشترین سهم را در این روند نزولی داشتهاند. پورشه که زیرمجموعه گروه فولکسواگن محسوب میشود، اعلام کرده است کاهش فروش در چین ناشی از شرایط چالشبرانگیز بازار، رقابت فشرده در بخش خودروهای لوکس و نیز تغییر رفتار مصرفکنندگان است.
این شرکت علاوه بر رکود در چین، با پیامدهای تعرفههای تجاری آمریکا و گذار پرهزینه از موتورهای بنزینی سنتی به تولید خودروهای برقی روبهرو است. پورشه در ماه سپتامبر حاشیه سود پیشبینیشده خود را کاهش داد و از تاخیر در عرضه مدلهای جدید برقی خبر داد. مشکلات پورشه تنها محدود به این شرکت نیست و نشانهای از رکود گستردهتر در خودروسازی اروپا، بهویژه در بازار داخلی آلمان، تلقی میشود.
در همین زمینه، شرکت بیامو نیز این هفته پیشبینی درآمد خود برای سال ۲۰۲۵ را بهدلیل تاخیر در بازپرداختهای گمرکی و تداوم ضعف تقاضا در چین کاهش داد. دایملر تراک، سازنده کامیونهای سنگین، از افت فروش سهماهه سوم بهدلیل کاهش تقاضا در آمریکای شمالی خبر داده است. همچنین مرسدسبنز اعلام کرد فروش جهانیاش در فاصله ژوئیه تا سپتامبر امسال ۱۲ درصد کاهش یافته و بازارهای چین و آمریکا بیشترین افت را تجربه کردهاند. سرمایهگذاران اکنون چشم به عملکرد مالی فولکسواگن، بزرگترین خودروساز اروپا، دوختهاند که قرار است گزارش سهماهه سوم خود را منتشر کند. این شرکت ماه گذشته اعلام کرده بود بهدلیل مشکلات پورشه متحمل زیانی معادل ۵.۱میلیارد یورو (حدود ۵.۹میلیارد دلار) شده است.
بر اساس گزارش رویترز، ماتیاس بکر، عضو هیاتمدیره فروش و بازاریابی پورشه، روز پنجشنبه در بیانیهای اعلام کرد: «پیشبینی ما این است که فضای بازار در ماههای آینده نیز همچنان چالشبرانگیز باقی بماند.»