به گزارش «ایسنا»، طبق ارزیابی مودیز، تاثیر تعرفهها در سال گذشته معادل بیش از یکپنجم سود عملیاتی خودروسازان بوده است. با وجود اجرای تدریجی توافقهای تعرفهای بین دولت آمریکا و دیگر کشورها، اثر خالص این جنگهای تجاری بر خودروسازان همچنان منفی است. مودیز پیشبینی کرده است که تعرفهها حاشیه سود شرکتها را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد پایه کاهش خواهد داد و با نزدیک شدن به فصل انتشار گزارشهای سهماهه سوم، افشای بیشتری از این تاثیرات در راه است.
این موسسه همچنین به بلاتکلیفی توافقات تجاری میان آمریکا، مکزیک و کانادا و همچنین وضعیت نامشخص مذاکرات با کرهجنوبی اشاره کرده است.
خودروسازان تلاش میکنند با کاهش امکانات خودروها و افزایش قیمت، اثر تعرفهها را جبران کنند. به عنوان مثال، جنرال موتورز اعلام کرده است که برای افزایش ظرفیت تولید و افزودن مدلهای جدید در آمریکا، چهار میلیارد دلار سرمایهگذاری اضافی انجام خواهد داد. مودیز هشدار داده است که اجرای این اقدامات ساختاری برای کاهش اثر تعرفهها زمانبر است و احتمالا نیازمند سرمایهگذاریهای بیشتر توسط خودروسازان و تامینکنندگان آنها خواهد بود.
تحلیل قبلی یاهو فایننس نشان میدهد که پس از پایان سهماهه ژوئن، مجموع تعرفههای اعمالشده بر بزرگترین خودروسازان جهان حدود ۱۱.۷میلیارد دلار بوده است. در این میان، تویوتا بیشترین آسیب را متحمل شده و پس از آن فولکسواگن، جنرال موتورز، فورد، هوندا و سایر شرکتها قرار دارند.
حتی تسلا که تمام خودروهایش را در آمریکا تولید میکند، به دلیل تعرفه بر قطعات مانند باتری خودروهای برقی، اثر قابلتوجهی تجربه کرده است و هزینه تعرفههای آن در سهماهه دوم حدود ۳۰۰میلیون دلار گزارش شده است. مودیز در پایان اعلام کرد که با شفافسازی تدریجی خودروسازان درباره سطح تعرفههای آینده، این شرکتها به ارزیابی و اجرای اقدامات بلندمدتتر برای تنظیم زنجیرههای تامین و محل تولید خود ادامه خواهند داد.