به گزارش رویترز، فروش مدلهای مدل ۳ و مدل وای تولیدشده در کارخانه شانگهای که شامل صادرات به اروپا و سایر بازارها نیز میشود در مقایسه با ماه اوت ۹.۲ درصد رشد داشته است. همچنین نخستین محموله خودروهای تولید چین تسلا در ماه سپتامبر به بازار هند تحویل شد که گامی مهم در گسترش حضور این شرکت در بازارهای نوظهور آسیا به شمار میرود.در مجموع، تسلا در سهماهه سوم سال جاری میلادی ۲۴۱ هزار و ۸۹۰دستگاه خودروی برقی ساخت چین را به فروش رسانده که چهارمین رکورد بالای فصلی این شرکت تاکنون محسوب میشود.
رشد فروش در بازار چین همزمان با افزایش جهانی تحویل خودروهای برقی تسلا رخ داده است. کارشناسان معتقدند پایان مهلت بهرهمندی از اعتبار مالیاتی خودروهای برقی در ایالات متحده در پایان سپتامبر، موجی از خرید را در بازار جهانی ایجاد کرده است.تسلا اخیرا نسخههای اقتصادیتر مدل ۳ و مدل وای را عرضه کرده و اعلام کرده است تحویل این خودروها در بازارهای مختلف از دسامبر تا ژانویه آغاز میشود.
با این حال هنوز زمانی برای عرضه این مدلها در چین اعلام نشده است.در مقابل، رقیب اصلی تسلا در چین، شرکت بیوایدی، برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰ تاکنون، کاهش فروش فصلی را تجربه کرده است. تحلیلگران این موضوع را نشانهای از پایاندوره رشد سریع بیوایدی و شدت گرفتن رقابت قیمتی در بزرگترین بازار خودروی برقی جهان میدانند.تسلا برای حفظ جایگاه خود در بازار چین، در ماه اوت مدل ششنفره «وای ال» با فاصله محوری بلندتر را معرفی کرد که از سپتامبر وارد مرحله تحویل شد. این مدل جدید بهعنوان بخشی از راهبرد این شرکت برای تنوعبخشی به محصولات و جذب خانوادههای بزرگتر طراحی شده است.
بهگفته کارشناسان بازار، بازگشت روند صعودی فروش در چین میتواند نشانهای از موفقیت استراتژی تازه تسلا در برابر رقابت فشرده با برندهای بومی باشد و چشمانداز سهماهه پایانی سال را برای این شرکت روشنتر کند.