خرید آنلاین از دیجی‌کالا بدون هزینه ارسال

دیجیاتو دوشنبه 21 مهر 1404 - 19:22
۷۵ درصد از مصرف‌کنندگان، تحویل رایگان را به ارسال سریع ترجیح داده‌اند The post خرید آنلاین از دیجی‌کالا بدون هزینه ارسال appeared first on دیجیاتو.

اکثر مطالعات نشان می‌دهد که هزینه حمل‌ونقل در خرید اینترنتی برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که بیشتر خریداران آنلاین حتی رایگان بودن ارسال را به قیمت پایین کالا ترجیح می‌دهند.

در یک نظرسنجی که سایت «فدکس» انجام داده ۷۵ درصد از مصرف‌کنندگان، تحویل رایگان را به ارسال سریع ترجیح داده‌اند و حتی ۵۷ درصد اعلام کردند که ارسال رایگان برایشان مهم‌تر از پیدا کردن بهترین قیمت است.

این انتظارات باعث شده بسیاری از خریداران با مشاهده هزینه اضافه ارسال، از تکمیل خرید منصرف شوند؛ این اتفاق هم در دنیا رخ داده و هم نظرسنجی‌های گذشته دیجی‌کالا بر آن مهر تایید می‌زند که بسیاری از کاربران در مرحله پرداخت هزینه ارسال، از تکمیل خرید آنلاین خود منصرف می‌شوند.

در چنین شرایطی، سرویس‌های اشتراکی با مزایایی مانند تخفیف یا ارسال رایگان نقش مهمی ایفا می‌کنند. مثلا در دیجی‌کالا عضویت در سرویس ویژه پلاس باعث می‌شود کاربر به ازای هر ماه اشتراک بتواند ۴ سفارش را بدون هزینه ارسال دریافت کند.

این ویژگی برای خریداران ثابت فروشگاه‌های آنلاین یا دست‌کم کسانی که هرازگاهی این نوع خریدها را دارند، بسیار جذاب است و نشان می‌دهد فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی نیز برای پاسخ به نیاز مشتریان در کاهش دغدغه‌های هزینه ارسال، راه‌حل‌هایی ارائه می‌دهند.

انتظارات مشتریان از ارسال رایگان

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که ارائه ارسال رایگان می‌تواند انگیزه خرید را به شدت افزایش دهد. گزارش‌های جهانی نظیر گزارش Statista نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد مشتریان فروشگاه‌های آنلاین، هزینه ارسال را مهم‌ترین فاکتور در فرآیند خرید خود می‌دانند. تحقیقات موسسه Baymard Institute حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد خریداران آمریکایی سبد خرید خود را به دلیل هزینه‌های بالای ارسال رها می‌کنند.

همه این آمارها نشان می‌دهد که عبارت «رایگان» تاثیر روانی قوی بر تصمیم خرید دارد. خریداران از پرداخت هر هزینه اضافی حتی ناچیز برای ارسال کالا ناراضی‌اند و احساس می‌کنند که اگر ارسال رایگان باشد، در خرید خود صرفه‌جویی کرده‌اند.

از سوی دیگر، ارائه ارسال رایگان برای فروشگاه‌ها به معنی تحمیل هزینه‌های اضافی است. هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل و تحویل کالا (از سوخت و تعمیر ناوگان تا حقوق پرسنل و بسته‌بندی) بخش قابل توجهی از هزینه کل را تشکیل می‌دهد.

واقعیت این است که ارسال یک بسته می‌تواند چند صد هزار تومان هزینه برای کسب‌وکارها بتراشد؛ به‌خصوص اگر قرار باشد کالاها از تامین‌کنندگان مختلف سراسر کشور دریافت شده و به مشتریان سراسر کشور ارسال شود. به‌عنوان نمونه هزینه «لست مایل» (آخرین مرحله تحویل یک مرسوله) چیزی در حدود ۵۳ درصد از کل هزینه‌های ارسال را شامل می‌شود. این رقم بالا نشان می‌دهد حتی با بهترین بهینه‌سازی‌های لجستیکی، کنترل هزینه حمل‌ونقل برای فروشگاه‌های آنلاین دشوار است. در نتیجه بسیاری از فروشگاه‌ها ناچارند با افزایش قیمت یا تعریف حداقل مبلغ سفارش برای ارسال رایگان، هزینه‌های خود را جبران کنند.

در نهایت باید گفت ارسال رایگان در مقام یک وعده رقابتی عمل می‌کند که غفلت از آن ممکن است منجر به کاهش فروش شود.

سرویس‌های ارسال رایگان و عضویت ویژه

همانطور که گفته شد با توجه به اهمیت ارسال رایگان برای مشتریان، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین در جهان و ایران به ارائه طرح‌های اشتراکی روی آورده‌اند. دیجی‌کالا سرویس ویژه پلاس را راه‌اندازی کرده است که مزایای مختلفی دارد. از جمله مهم‌ترین مزایا، امکان ارسال رایگان برای چهار سفارش عادی و ارسال فوری در هر ماه است. این قابلیت شامل کالاهای عادی (حتی کالاهای سنگین) می‌شود و برای سفارش‌های سوپرمارکت بالای ۸۰ هزار تومان در تهران و کرج هم اعمال می‌شود.

علاوه بر این، اعضای پلاس می‌توانند محدوده زمانی سریع‌تری را برای تحویل سفارش خود انتخاب کنند که برنامه‌ریزی خرید را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب، مشتریانی که ماهانه چندین سفارش در دیجی‌کالا دارند، می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌ حمل‌ونقل خود را با خرید اشتراک جبران کنند. در مقایسه با هزینه عادی ارسال (مثلا حدود ۲۰۰ هزار تومان برای سفارش عادی)، دریافت چهار بار ارسال رایگان معادل صرفه‌جویی چشمگیر برای کاربران پرمصرف است.

مشتریان انتظار دارند دست‌کم گزینه‌ای برای کاهش یا حذف هزینه حمل داشته باشند و در نبود این امکان، بسیاری از خریدهای بالقوه تبدیل به رهاشده می‌شود. با توجه به این نکات، خرید اشتراک ویژه پلاس دیجی‌کالا برای کاربران وفادار دیجی‌کالا یک توصیه معقول است چرا که با پرداخت رقمی کمتر از یک هزینه ارسال می‌توان تا چندین ماه ارسال رایگان داشت. برای خریدارانی که هر از گاهی خرید اینترنتی می‌کنند یا به دنبال آرامش خاطر در زمینه هزینه ارسال هستند، استفاده از سرویس‌هایی مثل پلاس در دیجیکالا می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.