مخالفان «تراکم فروشی» این رویه را عامل توسعه غیراصولی و غیرتابآور شهرها دانسته و معتقدند که هرگونه عدول از طرحهای جامع و تفصیلی به ایجاد کجراهه در مسیر توسعه شهری میانجامد. در این شرایط سخنگوی شهردار تهران انتقادات وارده به مدیریت شهری در خصوص تراکمفروشی را برچسبی ناصحیح میداند که به کاهش عرضه مسکن و در نتیجه گرانی خانه میانجامد.
هفته گذشته بنری در فضای مجازی منتسب به شهرداری یکی از مناطق منتشر شد که در آن سازندگان و مالکان واحدهای در حال ساخت، تشویق به دریافت طبقه مازاد شده بودند. در این بنر، از این موضوع با عنوان خبری خوش برای سازندگان و مالکان و خدمتی از سوی مدیریت شهری برای تسریع در چرخه ساختوساز یاد شده بود. انتشار این اطلاعیه در فضای مجازی با واکنش کارشناسان حوزه شهری مواجه شد و موجی از انتقادات در خصوص تبعات تراکمفروشی را به مدیریت شهری روانه کرد. اگرچه در اطلاعیه شهرداری، از تشویق به تراکمفروشی بهعنوان خبری خوش یاد شده بود، اما این اطلاعیه این سوال را مطرح کرد که در شرایطی که تهران با چالشهای متعددی در زمینه تامین انرژی و بهخصوص آب مواجه است، چرا مدیریت شهری درصدد افزایش جمعیت ساکنان این شهر بدون در نظر گرفتن سقف جمعیتی تعیین شده در طرح تفصیلی شهر است. به این ترتیب منتقدان، خبر خوش شهرداری در این اطلاعیه را تدارک ناترازی جدید آبی در شهر تهران تعبیر کردند.
روز گذشته عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در خلال نشست خبری و در پاسخ به چرایی تصمیم مدیریت شهری در خصوص تراکمفروشی ضمن تاکید بر آنکه شهرداری در فروش تراکم تابع قانون است، از تصمیمات اخذ شده در این دوره دفاع کرد و گفت: شهرداری به دنبال رونق ساختوساز به دنبال کاهش قیمت خانه در شهر تهران است.درحالی مدیریت شهری درصدد تراکمفروشی با شعار کاهش قیمت خانه در شهر است که تجربه ثابت کرده است که تراکمفروشی باعث افزایش ارزش زمین و افزایش هزینه ساخت شده و در نهایت تاثیر مثبتی در مهار تورم مسکن ندارد. در عین حال رونق صنعت ساختمان از مسیر کاهش تورم ساخت و حل چالش افت قدرت خرید متقاضیان میسر میشود. تیراژ ساخت مسکن در شهر تهران در بهار امسال ۱۰ درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرده و این موضوع بیانگر آن است که سیاستهای تشویقی با تکیه بر تراکمفروشی لزوما به رونق ساختوساز نمیانجامد؛ چرا که رونق ساختوساز نیاز به مهار تورم ساخت و افزایش قدرت خرید متقاضیان دارد. موافقان اعطای تراکم در شهرها این رویه را عامل افزایش عرضه ساختمان و در نتیجه کاهش قیمت عنوان میکنند که تجربه چند دهه تراکمفروشی در شهر تهران بهخصوص در مناطق شمالی پایتخت، عکس این نتیجه را ثابت کرده است. در واقع برجسازی در مناطق شمالی پایتخت و حتی برجسازی در مناطق ۲۱ و ۲۲ شهرداری تهران اگرچه به افزایش قابلتوجه تعداد آپارتمانهای موجود در شهر انجامید، اما این رویهها نتوانست خانه را در تهران ارزان کند، چرا که قیمت خانه بیش از هر عاملی متاثر از تورم عمومی و نوسان قیمت در سایر بازارهای موازی بوده و نمیتوان با تکیه بر عرضه، مانع رشد بیشتر قیمت خانه شد.
عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهردار تهران درخصوص تراکمفروشی در پایتخت به استناد نصب بنرهایی در برخی مناطق جنوبی شهر برای تشویق ساختوساز واحدهای قدیمی در این مناطق گفت: اعطای تراکم مازاد نسبت به قوانین مصوب شهری در این دوره مدیریت شهری وجود ندارد و صحت بنرهای نصب شده در خصوص اعطای تراکم مازاد، به شکل رسمی از سوی معاون شهرسازی شهردار تهران رد شد. با این وجود در این دوره مدیریت شهری به دنبال فریز کردن شهر و ممانعت از ساختوساز نیز نبودیم، چرا که اخذ چنین تصمیماتی به کاهش عرضه و گرانی خانه در شهر میانجامد. با این وجود برخی در صدد هستند تا با برچسب «تراکمفروشی و شهرفروشی» مانع رونق ساختوساز در شهر شوند.
وی ادامه داد: طی سالهای گذشته در برخی دورهها، مدیران شهری با بیان شعارهایی جذاب نظیر مخالفت با شهرفروشی به رکود در صنعت ساختمان و بازار املاک در تهران دامن زدند و نتیجه آن جهش قیمت مسکن بود که زیان مردم را به همراه داشت. با این وجود در این دوره مدیریت شهری به دنبال رونق ساختوساز با هدف افزایش عرضه و کاهش قیمت خانه در شهر تهران هستیم و بنابراین از ساختوساز در شهر و بهخصوص در بافت فرسوده حمایت میکنیم. البته این حمایت در چارچوب قوانین موجود خواهد بود.
سخنگوی شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص ممنوعیت سرویسدهی برخی اپراتورهای تاکسی آنلاین به نوجوانان و نظر مدیریت شهری در زمینه این تصمیم به عنوان «متولی تضمین دسترسی راحت همه شهروندان به شبکه حملونقل شهری» با درنظر گرفتن رویههای موفق جهانی برای تامین امنیت در کنار سرویسدهی به نوجوانان گفت: شهرداریها متولی حملونقل عمومی در شهرهای مختلف کشور هستند و به شکل مشخص نظارت مدیریت شهری بر تاکسی بهعنوان یکی از وسایل حملونقل عمومی سابقه بیش از ۵۰ ساله دارد. با این وجود در شرایط کنونی شهرداری تهران از فرآیند نظارت و مدیریت شرکتهای تاکسی آنلاین کنار گذاشته شده است و حتی برخی نهادهای بالادست ورود مدیریت شهری به ارائه خدمات امن تاکسی آنلاین را نیز نادرست میدانند.
در حالی مدیریت شهری از فرآیند نظارت بر شرکتهای تاکسی آنلاین کنار گذاشته شده که مدیریت شهری سابقه خوبی در ایجاد شبکه تاکسیرانی ایمن دارد. رانندگان تاکسیهای تحت نظارت شهرداری به شکل مستمری تحت پایش این سازمان قرار دارند و صلاحیت آنها برای جابهجایی تمامی گروهها و اقشار جامعه تایید میشود. رانندگان تاکسیهای سنتی پیش از دریافت کارنامه تاکسی علاوه بر انجام ارزیابی فیزیکی و روانی، در خصوص شناخت محلات تهران نیز آزمون میدهند و تمامی این افراد، محلات و خیابانهای شهر را میشناسند؛ این در حالی است که بخش قابلتوجهی از رانندگان شرکتهای تاکسی آنلاین ساکن تهران نبوده و حتی محلات شاخص شهر را نیز نمیشناسند، بنابراین در صورت ایجاد اختلال در اینترنت دچار چالش میشوند.
محمدخانی تاکید کرد: مدیریت شهری معتقد به ارائه خدمات جابهجایی به نوجوانان از طریق تاکسی آنلاین است، اما ارائه این خدمات باید توسط تاکسیهای رسمی دارای پروانه تایید صلاحیت انجام شود تا در عین ارائه خدمت، امنیت شهروندان نیز تامین شود. این در حالی است که شرکتهای فعلی تاکسی آنلاین رصد مناسبی بر رانندگان و خودروهای آنها ندارند و بنابراین به دنبال محدودیت در بخش عرضه یعنی ممنوعیت برخی سفرها هستند.